2014-03-04, 19:51
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Pressens opinionsnämnd, PON, klandrar Norrbottens-Kuriren för att ha pekat ut en man som skyldig till mord.

http://www.journalisten.se/nyheter/norrbottens-kuriren-falls-utpekande

Jag gissar att MB också kan ha anmält lokalmedia. "Karatetränare" osv identifierade honom.
Citera
2014-03-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man borde direkt utgått från att det verkligen var någon som ville sätta dit KJ och därför
planterade blodet i bagageutrymmet på hans bil. Och istället inriktat alla spaningsresurser
på lejda mördare och en anstiftare i bakgrunden. Det skulle man gjort.
Men det är väl inte försent ännu.
När man nu framöver undanröjer den helt orättfärdiga domen mot stackars Kristoffer
och försätter honom på fri fot igen så kan man äntligen sätta igång och jaga de verkligt
skyldiga.
Jag anser du gör en felbedömning om du tror att man ville sätta dit KJ med blodspåret, därför de här gärningmännen var sannolikt så smarta att de visste man kan inte fälla någon för mord utan bevis, att något sådant hände som domen mot KJ kunde de sannolikt aldrig drömma om.
Blodspåret anser jag var för att vilseleda och fördröja utredningen och samma sak med benen och torson. Man kan påstå gärningsmännen lyckades bra med vilseledningen.
Citera
2014-03-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så en avliden person är något annat än ett lik? Är det så jag ska tolka dig?
Du kan inte påstå att blodfläcken är ett lik, om ingen blodfläck funnits där blir saken annorlunda.
Det finns ingenting som bevisar att något lik funnits i bagageutrymmet och därför kan man inte påstå att det tranporterats ett lik med bilen.
Lukten som hunden kände kom sannolikt från blodfläcken, som var från VB efter hon avlidit och det är inget lik.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-04 kl. 20:37.
Citera
2014-03-04, 20:13
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du kan inte påstå att blodfläcken är ett lik, om ingen blodfläck funnits där blir saken annorlunda.
Så du menar att på grund av att det är blod där så kan det inte också vara likdoft på ett annat ställe? du har en logik som man måste inse och anse är helt utanför alla ramar vad man kan förvänta av en intelligent människa.
Citera
2014-03-04, 20:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag skulle tro att KJ har blivit kontrollerat för det där skospåret och det fanns ingenting som binder honom till det, utan det är ett skospår man inte har kunnat binda någon till det.
När benen placerades inne Gula huset, måste en person ha varit inne i lokalen annars hade de inte kunnat placera benen var de låg.
Jag skulle tro det är från den personen skospåret kommer, vem det nu kan vara.

Det förutsätter att inte KJ har slängt sina skor. Har han slängt dem så är det ju svårt att binda någon.
Lite konstigt att de inte hittat hans spår då han säger att han varit in där.
Citera
2014-03-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det förutsätter att inte KJ har slängt sina skor. Har han slängt dem så är det ju svårt att binda någon.
Lite konstigt att de inte hittat hans spår då han säger att han varit in där.

Flera har uppgett att gula huset såg städat ut (vilket var förvånande för ett övergivet ödehus). Kan den som planterat benen där sas sopat igen spåren efter sig ända till dörren? Långsökt javisst.
Citera
2014-03-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Så du menar att på grund av att det är blod där så kan det inte också vara likdoft på ett annat ställe? du har en logik som man måste inse och anse är helt utanför alla ramar vad man kan förvänta av en intelligent människa.
Du vet inte om cavaderine lukten kommer från blodspåret eller från något lik, nu finns det ingenting som bevisar att det legat något lik i bagageutrymmet, att påstå det legat ett lik i bagageutrymmet fick förödande konsekvenser i det här fallet.
Man kan påstå vad om helst om man inte behöver bevisa det.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-04 kl. 20:33.
Citera
2014-03-04, 20:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det finns ingenting om bevisar att något lik funnits i bagageutrymmet och därför kan man inte påstå att det tranporterats ett lik med bilen.
Lukten som hunden kände kom sannolikt från blodfläcken, som var från VB efter hon avlidit.
Hunden känner lukt säger du som kom från VB efter att hon avlidit.
Men hon är fortfarande inte ett lik menar du?
En avliden människa är alltså inte att betrakta som ett lik då?

Det är två olika saker. Intressant minsann. Då vet man det.
Citera
2014-03-04, 20:45
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Flera har uppgett att gula huset såg städat ut (vilket var förvånande för ett övergivet ödehus). Kan den som planterat benen där sas sopat igen spåren efter sig ända till dörren? Långsökt javisst.

Tycker inte det låter långsökt... låter dock inte som KJ.
Citera
2014-03-04, 21:11
Medlem
highfives avatar
Han som har stugan nere vid Mjösjön hade en bild på sin FB där han visade sina nyköpta svarta kängor med snörning. Vill minnas att sulorna var bruna. Kanske fanns de med brun sula 2012? Annars har Schlangen ett militärt intresse så han kanske också knallar omkring i svarta kängor. Varför jag nämner dessa personer är att den första har en stuga, ensligt placerad några hundra meter från gula huset och i närheten av den lilla sjön, samt detta med ängeln i trädet. Nummer två är omtalad i tråden och har frossat i gula husets mystik.

Duktig Pippi som kan ha hittat rätt känga.
Citera
2014-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

nja..är väl inte så långsökt. Rör sig ju bara om ca 2 meter och en yta på ca 4m2 på sin höjd. Benen låg ju direkt till höger om öppningen. Med tanke på att man bara hittar ett partiellt avtryck trots att det lär ha varit dammigt tyder väl snarare att det är väldigt troligt att mördaren städat efter sig.

MP lämnade ju tydliga skoavtryck efter sig allihopa.
Citera
2014-03-04, 21:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag anser du gör en felbedömning om du tror att man ville sätta dit KJ med blodspåret, därför de här gärningmännen var sannolikt så smarta att de visste man kan inte fälla någon för mord utan bevis, att något sådant hände som domen mot KJ kunde de sannolikt aldrig drömma om.
Blodspåret anser jag var för att vilseleda och fördröja utredningen och samma sak med benen och torson. Man kan påstå gärningsmännen lyckades bra med vilseledningen.
Dina tankegångar är nog lite för avancerade för att jag ska hänga med i svängarna.
Alla kan ju inte gärna vara lika smarta som du. Du är närmast ett undantag.

Man gör sig alltså allt detta besvär med att plantera blod utan att för den skull ha för avsikt
att därmed binda den man planterar blodet hos vid mordet på VB. Planterarna har
föreställningen att blodspår från ett mordoffer hos någon aldrig kan utgöra teknisk bevisning.
Hm.
Man väljer ut just KJ att plantera blodet hos men vill alltså inte se honom dömd för mordet.
Varför vill man inte det då? Det är väl bra om någon annan får skulden för brottet ifråga
så kommer de verkligt skyldiga undan. Varför denna plötsliga hänsyn mitt i allt mordiskt
kallsinne?

Lustigt förresten: jag erinrar mig att du resonerar precis likadant i fallet med Mats Alm.
De elaka kineserna placerar killen vid fyndplatsen där Linda Chen ligger död inte för
att sätta dit honom för ett mord utan bara för att vilseleda och fördröja utredningen.
Kineserna är inte så stygga så de vill ha honom dömd utan bara lite misstänkt sådär.
Så de hinner undan själva.

Rätt snälla boys mitt i alla hemskheter, dessa östafrikaner och kineser, de vill ju bara
vilseleda lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in