2014-03-01, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Ok då missförstod jag vad du menade.
På farfars tid luktade en bensinmack motorolja, diesel och bensin. Idag kan man tro att man kommit fel när man översköljs av kaneldoft och oset från grillade korvar.

Det som gör SD så hatad är samtidigt partiets största kapital. Om man nu några månader före valet skulle sluta vara ett enfrågeparti i allmänhetens ögon vore det exakt detsamma som att ställa sig i raden av partier som saknar en egen helt genuin profil.

För några dagar skrev jag ett inlägg i vilket jag gjorde ett antagande om att SD kan få så mycket som 20%. I samma inlägg gjorde jag också ett tillägg om att det antagande styrs av de återstående månadernas händelseutveckling när det gäller migration. Och det är mot bakgrund av den filosofin som jag menar att SD inte ska kommunicera sådant som inte har konkret anknytning till invandring och integration.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-03-01 kl. 05:34.
2014-03-01, 08:50
Medlem
tlcswes avatar
Feb: 5,6
Mar: 3,6
Apr: 4,0
Maj: 3,4
Jun: 4,6
Jul: -
Aug: 3,5
Sep: 5,5
Valresultat: 5,7

Detta är Ipsos upionsundersökningsresultat för SD 8månader innan valet 2010. Det verkar vara samma mönster detta år. Ett halvår innan val, dalar SD i Ipsos undersökningar. Och i Augusti fick dem 3,5 för att sedan få 5,5 i september.

Detta är ökning med 36%.

Det förvånar mig inte om ipsos i augusti detta år ger SD 2,3%. För att i valmånaden ge SD 25%.

Vilket opålitligt jävla institut.
2014-03-01, 09:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
På farfars tid luktade en bensinmack motorolja, diesel och bensin. Idag kan man tro att man kommit fel när man översköljs av kaneldoft och oset från grillade korvar.

Det som gör SD så hatad är samtidigt partiets största kapital. Om man nu några månader före valet skulle sluta vara ett enfrågeparti i allmänhetens ögon vore det exakt detsamma som att ställa sig i raden av partier som saknar en egen helt genuin profil.

För några dagar skrev jag ett inlägg i vilket jag gjorde ett antagande om att SD kan få så mycket som 20%. I samma inlägg gjorde jag också ett tillägg om att det antagande styrs av de återstående månadernas händelseutveckling när det gäller migration. Och det är mot bakgrund av den filosofin som jag menar att SD inte ska kommunicera sådant som inte har konkret anknytning till invandring och integration.

Håller helt med! Jag tror att Sd saknar taktikanalytiker som kan tala om för ledningen hur de ska optimera väljarsympatierna.

Varje gång Sd går ut och tar ställning i andra frågor än invandringen risker de att tappa marginalväljare . Styrkan i att vara ett enfrågeparti med en för alla helt avgörande fråga är uppenbar, man samlar alla från höger till vänster, nationalister, rasister, sionister mm. Alla kan enas om andra frågorna tonas ned.

Att profilera sig och bli mer intoleranta mot de som avviker har de tappat många medlemmar på. Nästa gång förlorar de dessa personer som väljare. Det är mycket svårare att hitta många sympatisörer när man ska utmana 7 andra partier i olika sakfrågor.
2014-03-01, 09:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den gamla spaningen om hur opinionsundersökningar presenteras på TextTV håller även idag.
Inget om SD i rubriken = SD går framåt.
2014-03-01, 09:27
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den gamla spaningen om hur opinionsundersökningar presenteras på TextTV håller även idag.
Svensk media är pinsamma i sin partiskhet och förutsägbarhet när det gäller att hantera SD.
2014-03-01, 09:52
Medlem
Zirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel

Vi vet att bland annat Reinfeldt aldrig kommer att samarbeta med SD. Hans efterträdare däremot vet vi inte än.

Ett parti som enbart har en fråga är svåra tror jag att samarbeta med. Att ta seriöst.
Om SD får 10% eller 20% spelar i detta val inte så stor roll. S och M kommer att samarbeta före de samarbetar med SD.

Nä chansen vi Sverigevänner har är 2018 eller framförallt 2022. Jag tror dock oavsett hur det går att SD inte kommer få egen majoritet 2022. De måste samarbeta med någon och då tror jag den enda chansen att hitta ett sådant samarbete är att ha en bred politik.

SD har dessvärre snurrat in i konstiga frågor om bland annat abort. När de istället borde fokusera starkt på folkkära frågor så som TV-avgiften, riskkapital bolag, värnplikten och en statlig skola.

Skulle SD arbeta fram ett konkret förslag hur vi ska föra skolan från kommunerna till staten så kommer fler än bara invandringskritiker dras till partiet.
2014-03-01, 10:19
Medlem
murder_us avatar
Novus noterade en statistiskt säkerställd nedgång och mättes i perioden 27 Januari - 23 Februari.
Ipsos noterade en ökning med 0.6 och mättes i perioden 6-25 Februari.
Sifo noterade en ökning med 0.3 och mättes i perioden 3-13 februari.

Notera att jag nu bara tog med de "trovärdiga" telefoninstituten. Det är mkt märkligt att två institut som mätte ungefär samtidigt visar ett marginellt plus medan Novus helt plötsligt noterar ett chockras. Trovärdighet noll.

Synd att man bara satsar på opinionsbildning och inte undersökningar. Det hade vart kul att se effekten av riksdagslistorna (härmed myntar jag begreppet Thoralfeffekten) i en ärlig mätning.
Om "övriga" ökar med en halv %-enhet kan vi vara rätt säkra på vad som hänt.

Dock tror jag att SD (i verkligheten, inte i OU) kommer att öka en hel del ändå pga att Åkessons barndomsminnen tjatats om i TV i en vecka nu.
Själv växte jag upp i Suburbia och slapp få kvarteret förstört och det är än idag hyfsat rasrent, men jag har polare som växt upp i hyreskaserner som vittnar om samma elände som Jimmie.
Senast redigerad av murder_u 2014-03-01 kl. 10:23.
2014-03-01, 10:30
Medlem
Senast hade SD 20 procent bland LO-medlemmar och har kanske ökat något sedan dess.
Förr var ju vänsterpartiet näst största parti inom LO och en maktfaktor. Men den svenske arbetaren har efterhand insett vilken svekfull politik som v för. Han har insett att v värnar mer om invandrade bidragstagare, kravmaskiner som bara vill ha och ha. V har också ställt sig bakom moderaternas lönedumpningspolitik till vilken även s har anslutit sig.

Enda opposition är SD varför SD kommer att växa mer.
2014-03-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Novus noterade en statistiskt säkerställd nedgång och mättes i perioden 27 Januari - 23 Februari.
Ipsos noterade en ökning med 0.6 och mättes i perioden 6-25 Februari.
Sifo noterade en ökning med 0.3 och mättes i perioden 3-13 februari.

Notera att jag nu bara tog med de "trovärdiga" telefoninstituten. Det är mkt märkligt att två institut som mätte ungefär samtidigt visar ett marginellt plus medan Novus helt plötsligt noterar ett chockras. Trovärdighet noll.

Synd att man bara satsar på opinionsbildning och inte undersökningar. Det hade vart kul att se effekten av riksdagslistorna (härmed myntar jag begreppet Thoralfeffekten) i en ärlig mätning.
Om "övriga" ökar med en halv %-enhet kan vi vara rätt säkra på vad som hänt.

Dock tror jag att SD (i verkligheten, inte i OU) kommer att öka en hel del ändå pga att Åkessons barndomsminnen tjatats om i TV i en vecka nu.
Själv växte jag upp i Suburbia och slapp få kvarteret förstört och det är än idag hyfsat rasrent, men jag har polare som växt upp i hyreskaserner som vittnar om samma elände som Jimmie.

Att övriga skulle öka kan du glömma. Utan vad som kommer att hända är att SD kommer att tappa tusentals röster. Hur många tusen står i stjärnorna, men att det kommer att märkas är jag säker på.

Att sedan ledningen inte bryr sig är en sak, men jag tror att det jäser mer än de tror.

Att skippa Thoralf och ha en kvar som kallar väljarna för bonnläppar kommer att straffa sig.
2014-03-01, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Citat:
Svensk media är pinsamma i sin partiskhet och förutsägbarhet när det gäller att hantera SD.

Vadå, SD gick fram 0.6% och "svensk media" borde ha detta som huvudrubriker överallt? Det där är ju knappt ens uppåt, det är att stå still.

Skärpning med gnället lite nu.
2014-03-01, 11:10
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Att övriga skulle öka kan du glömma. Utan vad som kommer att hända är att SD kommer att tappa tusentals röster. Hur många tusen står i stjärnorna, men att det kommer att märkas är jag säker på.

Att sedan ledningen inte bryr sig är en sak, men jag tror att det jäser mer än de tror.

Att skippa Thoralf och ha en kvar som kallar väljarna för bonnläppar kommer att straffa sig.

SD kommer att tappa en del av sin nätsvans, det är allt. Dryga 90% av SDs röster kommer från vad folk får för intryck av dem via gammelmedia.
2014-03-01, 12:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Vadå, SD gick fram 0.6% och "svensk media" borde ha detta som huvudrubriker överallt? Det där är ju knappt ens uppåt, det är att stå still.

Skärpning med gnället lite nu.
Det är inget gnäll, det är ett konstaterande av fakta. Varje gång SD minskat, även om det bara är 0.3% så står det i rubriken. Om SD ökar så står det aldrig i rubriken.

Jag tycker inte heller att en ökning med 0.6% är mycket att orda om, inte motsvarande minskning heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in