Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 19:59
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Precis samma sak gäller t ex som nu då Bertil Wedin nämns!
Och omvänt blir det tvärtyst när jag nämner något om Oliver North - även från v.Birchan!
Citera
2014-02-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Och omvänt blir det tvärtyst när jag nämner något om Oliver North - även från v.Birchan!

Ollie har varit förbi men inte på detta sätt som Morgan agerade. Det var inte hans roll eller uppgift.
Citera
2014-02-28, 20:32
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ollie har varit förbi men inte på detta sätt som Morgan agerade. Det var inte hans roll eller uppgift.
Då det gällde villospår och till att få så många oskyldigt misstänkta som möjligt hade Ollie en given uppgift och lämpligt förhållande till just v.Birchan. Både Säpo och RPS ville nog ha tyst på v.Birchan för vad han redan råkade veta om trafiken kring Sheraton och CIA exv.
Citera
2014-02-28, 20:39
Medlem
Citat:
Då det gällde villospår och till att få så många oskyldigt misstänkta som möjligt hade Ollie en given uppgift och lämpligt förhållande till just v.Birchan. Både Säpo och RPS ville nog ha tyst på v.Birchan för vad han redan råkade veta om trafiken kring Sheraton och CIA exv.

Vilken trafik tänker du på? ITT ägde Sheraton på den tiden, och att Charles Morgan höll till där när han var i Sverige är nog helt klart.
Citera
2014-02-28, 20:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Du har förstått det helt rätt. Källorna kan ej röjas men reaktionerna talar mer än något dokument kan. Hade det nu funnits dokument publicerade med namnet Charles Morgan som identiteten på Wedin hade det ändå inte räckt för som bevis. Identiteten har används av andra i andra sammanhang kopplade till WACL och dessa artiklar som dokumenterat det försvinner också de snabbt. Vi har sett samma sak med Ströbergfallet där en identitet brukades av flera inom underrättelseverksamhet.

(Egentligen var Ströberg "smart" som använde den som sin okände "uppdragsgivare" när han greps eftersom han visste att man ganska säkert inte ville röja vem eller vad namnet stod för)

Lika smart kan det vara att använda identiteten Morgan. Plötsligt har du mäktiga aktörer som inte vill att det forskas kring den identiteten av helt andra skäl för att det kan leda till oönskade konsekvenser. Hur kan det annars ske att den figuren som träffat så många under sin tid i landet inte kunnat identifieras av någon över huvud taget?

Rörigt så det förslår .. I brist på annat kan ju inlägg av det här slaget tjänstgöra som en underhållande travestering på "Lödder" .. Ingen verkar säkert veta vem aliasen "Morgan" är ..

Edit: Om "Morgan" på något sätt är inblandad i MOP återstår väl problemet att få ner honom till Sveavägen ? Teleportering ?
Citera
2014-02-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
SE uppger att han bara hörde ett skott och att bl.a AH hunnit fram till OP innan honom. Dessutom så uppger ju AH i tingsrätten att "någon vaktmästare från Skandia" hade kommit och dragit OP i fötterna, vilket väl kan fås i överensstämmelse med SEs egen uppgift att han försökte vända OP i framstupa sidoläge.

Många vittnen var bevisligen på platsen.

AH säger i vittnesförhör att "någon började rycka OP i benen eller nåt". Referens till Skandia finns inte i det läget.

I samma förhör säger hon att "det var tydligen någon man har jag läst efteråt som sprang efter men honom såg jag aldrig".

Detta avser antagligen LJ, men hon såg uppenbarligen inte SE springa efter heller.

Har du förhöret från tingsrätten med AH? Jag är i så fall intresserad.
Citera
2014-02-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Rörigt så det förslår .. I brist på annat kan ju inlägg av det här slaget tjänstgöra som en underhållande travestering på "Lödder" .. Ingen verkar säkert veta vem aliasen "Morgan" är ..

Edit: Om "Morgan" på något sätt är inblandad i MOP återstår väl problemet att få ner honom till Sveavägen ? Teleportering ?

Lär ju ha varit en amerikanare tillsammans med SE inne på Skandia 23:40.
Citera
2014-02-28, 20:52
Medlem
styrlunds avatar
Fattar inte hur folk ens orkar diskutera teorier om att högerfolk skulla ha släckt OP.
Det finns bara en grupp som tjänade på att göra OP till politisk martyr.
Det var gruppen han själv var ledare för.
Titta på platsen han sköts på. Det är en kastspya från sveavägen 68.
Att dra upp nått skit en död skräpboksförfattare fantiserat är bara villospår.
Citera
2014-02-28, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, jag misstar mig inte.

Den svenske skytten som vad jag förstår skall heta Kenneth ska vara "afraid, very afraid".

Är det Kenneth Wikström som avses?
Citera
2014-02-28, 21:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
AH säger i vittnesförhör att "någon började rycka OP i benen eller nåt". Referens till Skandia finns inte i det läget.

I samma förhör säger hon att "det var tydligen någon man har jag läst efteråt som sprang efter men honom såg jag aldrig".

Detta avser antagligen LJ, men hon såg uppenbarligen inte SE springa efter heller.

Har du förhöret från tingsrätten med AH? Jag är i så fall intresserad.
Jag försöker komma ihåg vad jag fått uppgifterna om AH visavi SE ifrån... Det var absolut från tingsrätten vid det tillfälle när hon började gråta i "vittnesbåset", men har jag hört det eller läst en målande beskrivning - det är frågan!

Efter en tid (efter att HH kallat SE för en elefant i en porslinsbutik?) förhördes vittnen om SEs närvaro, men vittnena får ledande frågor och svarar som förhörsledarna vill. Rätt meningslöst egentligen. Dock tycks de i chevan ha talat med någon som stämmer in på SE.
Citera
2014-02-28, 21:02
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Vilken trafik tänker du på? ITT ägde Sheraton på den tiden, och att Charles Morgan höll till där när han var i Sverige är nog helt klart.
Sheraton var ett tillhåll för allehanda skumraskaffärer under tiden v.Birchan jobbade där. Så som Wierup beskriver i sin bok "Infiltratören" hade dubbelagentveramheten redan då börjat omfatta även polisens arbete helt i strid mot all lag och moral. Alla lurade alla då ändamålet fick helga medlen eller störst och smartast vann. Inte ens ägarförhållandena kunde någon vara säker på då v.Birchan anmälde oegentligheterna som pågick med högsta ledningens inblandning.
Citera
2014-02-28, 21:09
Medlem
Citat:
Sheraton var ett tillhåll för allehanda skumraskaffärer under tiden v.Birchan jobbade där. Så som Wierup beskriver i sin bok "Infiltratören" hade dubbelagentveramheten redan då börjat omfatta även polisens arbete helt i strid mot all lag och moral. Alla lurade alla då ändamålet fick helga medlen eller störst och smartast vann. Inte ens ägarförhållandena kunde någon vara säker på då v.Birchan anmälde oegentligheterna som pågick med högsta ledningens inblandning.

Jag delar din uppfattning om Sheraton. Personligen tror jag att uppdragsgivaren till MOP höll till på Tegelbacken på kvällarna. På dagarna satt han kanske på Wallingatan?

Vad står i infiltratören? Läste den för nåt år sedan, men vad fanns det för nåt matnyttigt iden?
Senast redigerad av Moplp 2014-02-28 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in