2014-01-09, 16:38
Medlem
Imirons avatar
Första gången jag kan komma på att jag hörde det är väl 2010-11 på 44:an i Stockholm.

Men ja, är man lite packad och någon man känner lirar är det lätt att "Spela Shoreline!" slinker ur.

Det finns ju också den besläktade "spela fortare/snabbare!" som jag hört på flera punkspelningar. Den är också lite småironisk, jag tror inte att man i de flesta fallen vill att bandet ska spela fortare.
Citera
2014-01-09, 17:20
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zotarmossa
Fast nä, att "upplysa någon om indie" kan väl aldrig ha varit grundtanken? Man säger det väl mer för att provocera/vara allmänt jävlig? Nu har jag iofs inte besökt emmaboda på sisådär ett decennium och vet inte alls vad som har hänt med festivalscenen. Men det verkar inte rimligt att dagens popare skulle vara så bakom att de tror att de "upplyser" någon när de står och brölar "spela shoreline"

De flesta jag sett promota "spela Shoreline" har då uppenbart tyckt låten är bra och ansett den vara "indie".

Angående att upplysa;

"”Spela Shoreline”, du har läst det överallt. Internetflugan som ger BD nya vingar och vaggar in generation efter generation i Broder Daniels vemodiga skattkammare."
http://www.festivalrykten.se/shoreline-avslutade-emmaboda/
Citera
2014-01-09, 19:03
Medlem
I Finland hittas samma "skämt" med Paranoid av Black Sabbath. En artikel om det finska fenomenet hittas på wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Soittakaa_Paranoid! (på finska). Även här nämns Free Bird som inspiration, undrar om valet av låt säger något om landet i fråga
Citera
2014-01-10, 00:19
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sappy
De flesta jag sett promota "spela Shoreline" har då uppenbart tyckt låten är bra och ansett den vara "indie".

Angående att upplysa;

"”Spela Shoreline”, du har läst det överallt. Internetflugan som ger BD nya vingar och vaggar in generation efter generation i Broder Daniels vemodiga skattkammare."
http://www.festivalrykten.se/shoreline-avslutade-emmaboda/
Ungefär som att promota punk genom att spela Blink 182 alltså.
Citera
2014-01-10, 10:17
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Ungefär som att promota punk genom att spela Blink 182 alltså.

Yes, bra jämförelse
Citera
2014-01-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jcaesar
I Finland hittas samma "skämt" med Paranoid av Black Sabbath. En artikel om det finska fenomenet hittas på wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Soittakaa_Paranoid! (på finska). Även här nämns Free Bird som inspiration, undrar om valet av låt säger något om landet i fråga
Tänkte direkt på det där när jag läste tråden! Uttrycket "soittakaa paranoid" hörde jag ofta på spelningar i Finland redan för 10 år sedan och det används ännu idag.
Citera
2014-01-11, 11:26
Medlem
pludos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hade också tänkt nämna detta fenomen. Har hört det på en hel del metalspelningar, men framförallt på kängpunk/crust/hardcore-spelningar.

Ja redan i början på 80-talet när punken blev "hårdare" så hördes och hörs fortfarande "Spela snabbare"!
Citera
2014-01-11, 23:16
Medlem
Underdarks avatar
Det finns ju till och med en stil som kallas "BD-poppare" eller "Broder Daniel-poppare". Iallafall enligt dem själva och le' internet. Det om något borde ge en hänvisning till hur många som lyssnar på bandet.
Citera
2014-01-12, 10:33
Medlem
sappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Det finns ju till och med en stil som kallas "BD-poppare" eller "Broder Daniel-poppare". Iallafall enligt dem själva och le' internet. Det om något borde ge en hänvisning till hur många som lyssnar på bandet.

Du vill säga?

Broder Daniel är väldigt lättlyssnad och svängig musik som tilltalar unga identitetssökande personer. Ungefär lika konstigt som att många tonåringar gillar Kent eller Håkan Hellström.
Citera
2014-01-12, 11:31
Medlem
Det är ju väldigt intressant om det nu visar sig finnas samma uttryck men olika låtar i andra länder.
Finns där en variant i Norge eller Danmark kanske?
Vad får finskarna att skrika Paranoid! medans vi skriker Shoreline?
Citera
2014-01-12, 11:41
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark

Det där var väl stort 10-15 år sen? Det var ju jävligt poppis med pandor när jag gick på högstadiet för en 10 år sen iaf.

Annars så har shoreline hängt med på varenda hemmfest här i krokarna sen jag var en 16 iaf. Alla kan den, så det är väl därför den är så poppis, sen är det kanske att man bor i GBG krokarna med. Vem vet.

Spela snabbare är ett bättre uttryck isf.
Citera
2014-02-28, 12:55
Medlem
maxwellis avatar
Strage skriver om fenomenet i dagens DN
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-nu-brolar-man-spela-shoreline-pa-fotbollsmatcher-och-demonstrationer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in