Citat:
Ursprungligen postat av
Bajen2013
Jag säger inte att kj inte är kapabel att planera eller fantisera ihop ett scenario.
Det jag säger är att man undersökt alla platser som skulle kunna binda honom till mordet, om han nu var gm.
Det är ett starkt indicium att han är oskyldig till mordet och styckningen.
Det är nästintill uteslutet att kj skulle kunna bära på en inplastad död VB och lasta in henne i bakluckan. Och varför skulle han göra det?
Han har ju inte mördat henne på en plats som binder honom till mordet, så varför skulle han flytta på liket och stycka??
För att ingen ska hitta henne?? Och varför tar han då fram benen och lägger i huset i så fall?
Det är två fakta som står emot varandra som bevis för att KJ inte gjort detta från 0-100.
1. Man har undersökt och avfärdat alla kända ställen kj har tillgång till.
2. Man hittar VB mördad och styckad i skogen, vilket inte var sp eller mp.
3. Benen hittas i nästan öppen allmänhet.
Något är riktigt ologiskt, eller hur? Detta blundar åklagarna för och stirrar sig blinda på blodet.
Cirkelbevis blir det när man nämner emballage. Var kommer det ifrån, att hon fraktats i emballage? Det är taget från att inga spår (eller små spår) har hittats i bilen. Därför måste hon ha varit emballerad.
För min del betyder det att hon inte ens fraktats i KJ s bil.
Bra, jag förstår lite bättre hur du tänker nu.
Jag håller med om att det inte är till åtalets fördel att man inte hittat några entydiga bevis som kopplar Kristoffer till själva mordet på någon av de platser man letat. Men att säga att det är ett starkt indicium... Inte när han är bunden samtidigt till att ha hanterat kroppen genom fynden i bilen och - åtminstone ganska starkt - genom det Y-kromosomala DNA som hittades på ena vristen. Nu vet jag att du inte håller med mig om bilen, men du kanske åtminstone kan ha förståelse för att man inte i en rättssal kan ta upp spekulationer om "bevisplantering" som rimligt tvivel när det inte finns någonting i utredningsmaterialet som ger stöd för att nån sån plantering skulle kunna ha ägt rum. I så fall kan ju i stort sett vem som helst komma undan från teknisk bevisning genom att hävda att den måste vara planterad, om det inte med absolut visshet går att styrka att det är helt omöjligt.
När det gäller benen så är det naturligtvis många frågetecken runt dem. Varför las de i huset? Men frågetecknen är ju inte kopplade till Kristoffer som person, utan de skulle kvarstå vem vi än hade som misstänkt. Det är tänkbart att mördaren tänkte försöka elda upp kroppen (i den falska tron att det skulle gå). Det antagandet varken utesluter eller pekar ut Kristoffer. Det är tänkbart att mördaren på något plan ville att benen skulle hittas eller placerade ut dem av något dunkelt skäl som vi kan kalla "rituellt" om vi vill. Inte heller det antagandet vare sig utesluter eller pekar ut Kristoffer. Möjligen kan vi säga att en det förefaller mer osannolikt att en rationell, iskallt kalkerande planteringsmördare skulle lägga likdelar i en illa övertäckt grop och släpa in ett par ben i ett ödehus. Så jag menar att du inte kan använda ditt resonemang till att friskriva Kristoffer som misstänkt.
Emballaget... Ja, man kan se det som en bekvämlighets- eller ad hoc-hypotes vid ett ytligt påseende (snarare det än ett cirkelbevis). Men det är inte bara ett godtyckligt antagande:
- Dels har vi kriminalteknikerns bedömning. Jag säger inte att den är 100%, men det är ändå en expert som uttalar sig om en för honom trolig förklaring till fyndens beskaffenhet. Den måste därför beaktas.
- Vi har en "kandidat" till emballage: En saknad ryggsäck. Om nu inte tre kompisar minns totalt galet oberoende av varandra. Hela din och andras oskuldshypotes hänger i princip på att de måste göra det. För hade Kristoffer en sån ryggsäck - ja då ljuger han i förhören. Och någon rimlig annan förklaring än att sanningen om ryggsäcken under inga förhållanden får komma fram finns inte till den lögnen.