2014-02-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Hon vägrade medverka på undersökningen: Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article12725916.ab
Länk: http://www.expressen.se/nyheter/det-viktiga-ar-att-hon-blir-inlast/
Jag tror FS medverkar. Mest för att han inte är "snudd på unik" i mordsammanhang. Klassiskt relationsmord.
Tack!
Inställningen till förhören är densamma "teamet duger inte" men som du säger, F är inte unik.
Citera
2014-02-19, 08:52
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Det är inte en ursäkt men en förklaring att pappor ibland försvinner (försvunna mammor är betydligt sällsyntare), det blir någon sorts blockering/spärr och tjat från mamman och andra om vidare kontakt eller att pappan ska ta sitt ansvar ökar på ångesten och blockeringen.
Pappa kan vilken snubbe som helst bli, förälder är en annan femma.
Personlighet, mognad, ansvarstagande och empati saknas ibland, skuld och ångest kan dock finnas där ändå.
Alla fixar inte det där, av egoism eller vad det nu är för eventuella psykiska problem som ligger bakom.
Missbrukare tex sätter alltid drogerna före allt annat.
Citerar K Januck "När han säger ja menar han nej" (Boken heter Anhörig).

En vuxen man som inte bryr sig om sina barn förtjänar ingen respekt, är man farsa får man ta sig i kragen. Sök hjälp eller vad som helst men svik inte dina barn!
Alla vet vad som är det primära syftet med att ha sex (barn) och därför skyddar man sig om man inte vill ha barn.
Gör man inte det får man fan ta konsekvenserna, även den konsekvensen att folk kommer påpeka för en att man är en usel förälder om det är så.

Dvs. Jag tycker inte frågan om barnen är upprörande.

Bakgrunden till "relationen" till FS barn bottnar i ett misshandelsmål gentemot barnen. Marina var med vid tillfället men friades i rätten. FS mamma sa att FS barn verkade vara rädda för henne. Det här visste redan polisen så det var en onödig fråga att fråga hur relationen var med FS barn.
Citera
2014-02-19, 09:26
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej det gör jag inte. Jag säger att just det här med barnen hade man inte behövt ta upp på en kyrkogård. Man behövde inte spotta heller. Situationen med barnen är inte relevant för fallet. Har du ens sett filmen, då du anser att FS själv tar upp barnen? Han blir ju mer eller mindre pressad till att säga vad det är han menar med "livssituationen". Gång på gång säger han till polisen (han inte heller har förtroende för) att det har han inte med att göra. Tror du han hade haft en mer tillmötesgående attityd mot en polis han känt förtroende för? När han väl nämner detta med barnen med orden "situationen med mina barn" så måste liksom polisen säga "Sköter du det?" Är det en vårdnadstvist dom utreder i filmen? Det är inte relevant för fallet. Och hur situationen uppstod som inte var så bra med barnen... ja det vet vi ju som sagt. MJ var ju inte helt oskyldig i det.

Om man har mördat någon så är det nog ganska vanligt att man drar. Oavsett vem man mördat. Se på den idioten som mördade två av sina barn och den tredje överlevde. Han planerade dådet och tände eld på huset och satte sig i bilen för en tur till Öland.

Det är många som förstår att jag inte försvarar FS. Att du inte förstår det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Varför ska man ta hänsyn till en mördare, vem han har förtroende för eller ej?
Han skulle inte ha förtroende för någon som förhör honom, han är för grandios för det!
Citera
2014-02-19, 09:30
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Varför ska man ta hänsyn till en mördare, vem han har förtroende för eller ej?
Han skulle inte ha förtroende för någon som förhör honom, han är för grandios för det!

För att förhören kan gå lite bättre då. Det är ofta så i utredningar att man vill skapa ett förtroende mellan förhörsledaren och den som förhörs.

Tillägg:
Ett exempel är ur polismannen Martins blogg och här är ett citat från hans blogg när han förhör "Där vi ville ha en trygg stämning som gjorde det lättare för den misstänkte killen att öppna upp och berätta hade vi istället fått en spänd och irriterad situation där advokaten i sin klients ögon hade gjort både oss och socialtjänsten till fiender"
Det beskriver vikten av att den misstänkte känner sig "trygg"

Inlägget i sin helhet: http://konstapelbastian.blogspot.com.tr/2013/09/om-en-gruppvaldtakt-och-en-modig-men.html
Senast redigerad av Pastakrydda 2014-02-19 kl. 09:36.
Citera
2014-02-19, 09:36
Medlem
Citat:
Bakgrunden till "relationen" till FS barn bottnar i ett misshandelsmål gentemot barnen. Marina var med vid tillfället men friades i rätten. FS mamma sa att FS barn verkade vara rädda för henne. Det här visste redan polisen så det var en onödig fråga att fråga hur relationen var med FS barn.
Klart frågan var onödig på så sätt men jag tror att de försökte få honom ur balans så han skulle försäga sig eller liknande. Kanske rent av inse att han är körd / misslyckad och lika gärna kan erkänna?
De flesta som jag läst förhör med i mordfall ljuger och förnekar men när de tappat humöret kan det dyka upp något att ta fasta på.
Jag håller med dig delvis, men kan inte känna sympati.
Citera
2014-02-19, 09:37
Medlem
Citat:
För att förhören kan gå lite bättre då. Det är ofta så i utredningar att man vill skapa ett förtroende mellan förhörsledaren och den som förhörs.

Tillägg:
Ett exempel är ur polismannen Martins blogg och här är ett citat från hans blogg när han förhör "Där vi ville ha en trygg stämning som gjorde det lättare för den misstänkte killen att öppna upp och berätta hade vi istället fått en spänd och irriterad situation där advokaten i sin klients ögon hade gjort både oss och socialtjänsten till fiender"
Det beskriver vikten av att den misstänkte känner sig "trygg"

Inlägget i sin helhet: http://konstapelbastian.blogspot.com.tr/2013/09/om-en-gruppvaldtakt-och-en-modig-men.html
Det hade kanske varit bra med en good- gye oxå. Jo.
Citera
2014-02-19, 09:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Klart frågan var onödig på så sätt men jag tror att de försökte få honom ur balans så han skulle försäga sig eller liknande. Kanske rent av inse att han är körd / misslyckad och lika gärna kan erkänna?
De flesta som jag läst förhör med i mordfall ljuger och förnekar men när de tappat humöret kan det dyka upp något att ta fasta på.
Jag håller med dig delvis, men kan inte känna sympati.

Men det verkar ju inte fungera på FS. Jag tror, som jag skrev i inlägget ovan ditt nu, att det är viktigt att skapa en "trygg" miljö och förtroende om man vill ha ut någonting av det. FS visar sitt agg hela tiden mot denna polisman. Det kommer liksom inget gott ur det så att säga.

Sympati känner väl inte jag heller, men jag tycker att det är fel väg att gå.
Citera
2014-02-19, 09:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Hon vägrade medverka på undersökningen: Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article12725916.ab
Länk: http://www.expressen.se/nyheter/det-viktiga-ar-att-hon-blir-inlast/
Jag tror FS medverkar. Mest för att han inte är "snudd på unik" i mordsammanhang. Klassiskt relationsmord.

Det klassiska är annars att gm klappar ihop och får läggas in på psyket, eller rentav tar livet av sig. Jfr han som sköt sitt ex i Torp, eller i Örgryte eller var det var. Han ringde en kompis och erkände och sedan greps han och hamnade på psyket.

FS satt häktad i sex månader och var "påfallande opåverkad" av det. Så något passionsmord tror jag inte på - inte om det var FS som gjorde det iaf.

F-n vet om han inte är oskyldig ändå... var i h-e finns motivet?
Citera
2014-02-19, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det klassiska är annars att gm klappar ihop och får läggas in på psyket, eller rentav tar livet av sig. Jfr han som sköt sitt ex i Torp, eller i Örgryte eller var det var. Han ringde en kompis och erkände och sedan greps han och hamnade på psyket.

FS satt häktad i sex månader och var "påfallande opåverkad" av det. Så något passionsmord tror jag inte på - inte om det var FS som gjorde det iaf.

Nja... de flesta som mördar sin fru/sambo/sitt ex tar inte livet av sig. Möjligen karvar de sig lite halvhjärtat i handlederna, eftersom man regelmässigt inte döms till livstid om mordet är en del av ett tilltänkt utvidgat självmord. Jag minns inte var, men fanns det inte uppgifter om att FS har cellskräck och var allt annat än opåverkad av häktningstiden?
Citera
2014-02-19, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nja... de flesta som mördar sin fru/sambo/sitt ex tar inte livet av sig. Möjligen karvar de sig lite halvhjärtat i handlederna, eftersom man regelmässigt inte döms till livstid om mordet är en del av ett tilltänkt utvidgat självmord. Jag minns inte var, men fanns det inte uppgifter om att FS har cellskräck och var allt annat än opåverkad av häktningstiden?

Så var spekulationer och trådsanningar igång igen...

Vad står det i FUP om FS reaktion kring häktning och isolering ?
Citera
2014-02-19, 11:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Att tilltalade försöker ta livet av sig är relativt ovanligt har jag fått för mig. Att de lyckas är än ovanligare. Närmast tänker jag på fallet med Norakvinnan där den misstänkte gjorde slut på sitt liv med hjälp av sina skosnören då han lämnades obevakad på gymmet för en liten stund.

Att FS stundtals varit helt oberörd kanske delvis kan förklaras av att han fått tilldelat Tramadol för sin arma rygg. FS såg till att halta så mycket som möjligt kring gångfärderna vid Hovrättens förhandlingar, om inte för att visa att han varit oförmögen att konka paket så för att preparera för förskrivning av mer Tram.

Glöm det där med motiv, mord har utförts och kommer utföras, utan att det för en utomstående framgår som en logisk konsekvens av en förståelig motivbild. Kanske står motivet att finna i "-hela livssituationen" kombinerat med en halv låda Staropramen insupen i garaget i Övre Röra. Pang! Så enkelt kan det nämligen vara.
Citera
2014-02-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Så var spekulationer och trådsanningar igång igen...

Vad står det i FUP om FS reaktion kring häktning och isolering ?

Inget som FUP ger svar på, men sades inte detta av B Nejding i en intern polistidning?

(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Länk till tidningen har jag ej men någon annan kanske har länken. Du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in