2014-02-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Vaddå från mötesplatsen? Vilken mötesplats pratar du om?
Jag tror Otherland162 menar där polis och MJ´s anhöriga stod. Om man såg sovrumsfönstren därifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Otherland162 frågade efter platsen där familjen väntade på polisen. Den överenskomna mötesplatsen var golfbanan, och där väntade mamma L och syster C på polisen för att visa vägen. Sovrumsfönstren syns inte därifrån.

Jag har inte besökt platsen men jag antog att mamma och syrra stod vid/på uppfarten till huset, dvs vid garaget.
Senast redigerad av Otherland162 2014-02-17 kl. 21:12.
Citera
2014-02-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Ok, Fast rättsmedicinarna har ju sagt att hon inte flyttats. Bl. annat så låg hennes örhängen och halsband på rätt ställe i "paketet" vilket det inte skulle ha gjort om hon flyttats.
Paketet låg så väl gömt att det inte syntes nästan alls.
Vari ligger logiken att hon skulle ha flyttats? Den som (FS)la henne där skulle väl knappast riskera att hålla på och flytta runt paketet? Det vore ju oerhört korkat.
Det beror iof på NÄR det flyttats OM det flyttats..
Citera
2014-02-17, 21:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jag har inte besökt platsen men jag antog att mamma och surra stod vid/på uppfarten till huset, dvs vid garaget.
Från uppfarten syns inte sovrumsfönstren.
Citera
2014-02-17, 21:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
FUP, sid 23:

Han var inte säker.

Det här diskuterade vi för en månad sedan. (FB) Nya rättegången angående mordet på Marina Johansson, Spekeröd
Du tolkar det som att BI inte var säker, medan jag med ledning av vad BI enligt FUP, s. 23, sagt menar att BI varit tämligen säker på att fönstren varit stängda:
Citat:
På fråga, om B minns om det stod något fönster öppet, uppger B, att han inte har någon minnesbild av att något fönster stod öppet. "Man blir lite osäker så här långt efter, men jag tror att jag hade kommit ihåg om det stod något fönster öppet i sovrummet."
Nu i HR sade han ungefär så här:
Citat:
BI: Gardinen var inte fördragen, det var ljusare i rummet, fönstren var stängda. Hade fönstren varit öppna hade jag tänkt på det för jag gick runt och luktade efter liklukt hela tiden och hade fönstren varit öppna hade jag definitivt reagerat över det. Det var varmt men inte kvavt i sovrummet, det luktade fräscht.
Hans utsaga vittnar här också om att FS inte gett sig tid att dra för gardinerna när polismännen den 2/8 anlände till platsen.
Citera
2014-02-17, 21:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu var frågan hur fan han lyckades med att få ut kroppen utan att lämna spår efter sig, det andra du räknar upp kom ju fram efter att andra varit behjälpliga med fynd.

Tror inte på släpteorin, möjligen ett sjuhelvetes lyft med ett djävligt otympligt paket men det verkar svårt det också.
Varför tror du inte på släpteorin? - Eller ska vi säga lyft- och släpteorin om man antar att t ex två mattor använts och att presenningen varit repslagen på samma sätt som fyndet ger vid handen?
Citera
2014-02-17, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det här det enda mordfall där mordet skett inomhus och kroppen hittats utomhus och där det ej funnits "dragspår"i byggnaden? En allmän undran bara.
Förmodligen ett av få mord där man eftersöker släpspår i damm mer än en vecka efter att liket släpats ut - och det står en dammsugare i anslutning till själva mordplatsen + ligger en h-es massa mattor både här och där på vägen till utfarten + saknas förmodligen en fårskinnsmatta och andra mattor ingen känt till.
Citera
2014-02-17, 21:13
Medlem
Citat:
Från uppfarten syns inte sovrumsfönstren.
Ok,
Då kan ingen ha sett F stänga eller öppna något fönster i det förslutna rummet.
Citera
2014-02-17, 21:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
/.../ Att brottsplatsundersökarna inte finner några synbara spår av att ett lik tagits ut betyder väl inte så mycket. De missade ju för bövelen både blodspår och kulhål.
Så här får man nog ha begränsade förväntningar minsann mot bakgrund av alla dessa makalösa tabbar.
Tänk också på allt man kunnat hitta i skåp och lådor: mobiltelefoner, ammunition, testamenten, den "försvunna" pistolen... Varför öppnades aldrig ängelskåpet..?
Citera
2014-02-17, 21:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du tolkar det som att BI inte var säker, medan jag med ledning av vad BI enligt FUP, s. 23, sagt menar att BI varit tämligen säker på att fönstren varit stängda:Nu i HR sade han ungefär så här:Hans utsaga vittnar här också om att FS inte gett sig tid att dra för gardinerna när polismännen den 2/8 anlände till platsen.
Han sa 2011 att han tror att fönsterna var stängda. Att han är säker på att de var stängda 2014 säger mer om hans minne än om vad som är sant.
Citat:
A: Sen har du ritat in ett skåp?
BI: ja, jag ritade in saker där det kan få plats en kropp
A: är det möjligt att få in ett skåp där?
BI: nä, det är rätt trångt där enligt de bilder jag sen fick se under förhöret och det verkar inte få plats ett skåp där
A: var fanns tavlad som du pratar om?
BI: jag minns inte det nu
Citera
2014-02-17, 21:17
Bannlyst
Citat:
Det fanns hur mycket som helst:

Vidöppna fönster
Kulhål - Rispa i väggen
Blodbesudlad sängbotten
Isärplockat kulgevär bakom en garderobskorg - Vapenskåp (indikerande att även andra vapen kan ha funnits i huset)

Pågående klädsortering - Uppbrottsstämning i hall, vardagsrum och källare
...

Kan inte brottsutredare lägga ihop två och två utan att få det till 6 eller 55? - Om något är onormalt så är det att ingen såg något onormalt. - Vad kan man i övrigt ha missat eller förbisett, och som inte framgår av FUP? - En anmärkningsvärd sak är t.ex. att man aldrig kom så långt att man undersökte vad som dolde sig i ängelskåpet (inkluderar även PF:s passivitet). - Där hade t.ex. kunnat ligga ett testamente skrivet av MJ, eller ammunition till den försvunna pistolen.

Man måste ha klart för sig att gm i det här fallet inte är något större ljus, och att den enda anledningen till att han kunnat klara sig så pass länge helt enkelt berott på att andra inte heller är några större ljus och/eller på andras tabbar.
Just den här kompletta inventeringen är bevisning i samma klass som reaktionen på det återakapade sms;et, finns snart på youtube.
Citera
2014-02-17, 21:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Varför tror du inte på släpteorin? - Eller ska vi säga lyft- och släpteorin om man antar att t ex två mattor använts och att presenningen varit repslagen på samma sätt som fyndet ger vid handen?

För att ingen har noterat några drag eller släpspår i rummet, rummet var ostädat och dammigt så vitt jag kan uttolka av FUP, drar du och släpar något på en dammig yta blir den renare än de övriga ytorna i rummet och ingen har tydligen kunnat konstatera något sådant.

Att ytorna skulle bli jämndammiga på några få dagar anser jag vara helt uteslutet, så då återstår bara jättelyftet med en tung och otymplig kropp förpassad till ett ganska så klumpigt paket vilket också verkar smått otroligt.

Jag finner det bäst att slänga in min vanliga brasklapp igen, jag känner ingen i fallet och har inga kopplingar till någon inblandad what so ever men fundersam över fenomenet är jag.
Citera
2014-02-17, 21:20
Medlem
Citat:
Förmodligen ett av få mord där man eftersöker släpspår i damm mer än en vecka efter att liket släpats ut - och det står en dammsugare i anslutning till själva mordplatsen + ligger en h-es massa mattor både här och där på vägen till utfarten + saknas förmodligen en fårskinnsmatta och andra mattor ingen känt till.
Det är så sjukt att man får ont i magen, allt.. Precis allt har de missat.
Då har vi initialt en familj som är rädd för mannen, en polisman som får känslan direkt och på det GM brottsregister som borde skapat ett inferno av utredare i huset, istället händer ingenting alls.
MissingP hittar kroppen, en anhörigs familj (eller vad man ska kalla dem) hittar senare en stor blodfläck i sängen och vittnen får tjata om sina iakttagelser
...och först nu ser "man" den stora pilen som pekar på F.
Så himla skumt.
Verkligen uselt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in