2014-02-16, 16:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
En dum fråga kanske, men hur vet man då att fönstret varit öppet? Kan inte minnas detta.
Sannolikheten för att fönstren stod öppna är större än att de var stängda; detta var den 2 augusti. - Den 4 augusti, när polisen hämtade in FS till förhör, stod bägge fönstren öppna.
Citera
2014-02-16, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ja det är mycket troligt att han efter bankomaten köpte lite bra pulver förutom en stor bit cannabis.
Sedan städade han.

Sedan när polisen åkt den 2:a augusti pustade han ut övertygad om att han lurat iväg dem för gott.
Han tog då resten av pulvret och påbörjade en grundlig inventering i huset.
Han praktiskt taget dammsög bostaden på säljbara saker och ting.
I hallen stod två färdigpackade väskor med Marinas datorer, laddare mm och
i sovrummet stod garderobsdörrarna vidöppna och klädkorgarna var plötsligt på sängen nästa gång polisen kom.
Fredrik fortsatte alltså att stjäla från Marina så mycket det bara gick.
Marinas filofax försvann också mellan de två polisbesöken.
Just att filofaxen försvann ligger Fredrik till last för mordet.
Togs det aldrig upp att han börjat packa ner hennes ägodelar i tingsrätten?
Citera
2014-02-16, 16:36
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
En dum fråga kanske, men hur vet man då att fönstret varit öppet? Kan inte minnas detta.

Ja, vem VET att sovrumsdörren INTE var låst, mamman och C ville inte gå in själva utan väntade på polisen.
Så vem har en "outstanding" röntgenblick? Vem har sett fönstren öppna, inte någon, utan vem?
Polisman B sa att det inte kändes "vädrat" i sovrummet utan luften stod stilla därinne.
Citera
2014-02-16, 16:58
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sannolikheten för att fönstren stod öppna är större än att de var stängda; detta var den 2 augusti. - Den 4 augusti, när polisen hämtade in FS till förhör, stod bägge fönstren öppna.

Har förstått av polisen "enl uppgifter" att då MJ reste bort låste hon "sina/sitt" rum och då borde fönstren också lämnas stängda - detta var som det brukar 2 aug - vid dessa bortresta tillfällen. Då inställer sig genast frågan om vilken annan person - om inte FS - vet detta?
Citera
2014-02-16, 17:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Sedan när polisen åkt den 2:a augusti pustade han ut övertygad om att han lurat iväg dem för gott.
Han tog då resten av pulvret och påbörjade en grundlig inventering i huset.
Han praktiskt taget dammsög bostaden på säljbara saker och ting.
I hallen stod två färdigpackade väskor med Marinas datorer, laddare mm och
i sovrummet stod garderobsdörrarna vidöppna och klädkorgarna var plötsligt på sängen nästa gång polisen kom.
Fredrik fortsatte alltså att stjäla från Marina så mycket det bara gick.
Marinas filofax försvann också mellan de två polisbesöken.
Just att filofaxen försvann ligger Fredrik till last för mordet.
Togs det aldrig upp att han börjat packa ner hennes ägodelar i tingsrätten?
Likplundring kallas sånt här.
Försökte han inte komma över hennes bil också? Eller hur var det med det?

Fy fan alltså - först ta död på en människa, sen kasta henne som avfall någonstans
som om aldrig något värde funnits hos offret. Varpå man ger sig i kast med en
systematisk plundring av både kontanter och värdefulla prylar av olika slag.
Stannar kvar på brottsplatsen och går där omkring i dagar helt iskallt och roffar åt sig
vad som går. Man dödar och stjäl som om det vore det naturligaste i världen.
Och så lyckas det vedervärdiga fanskapet gå fri i flera år mycket tack vare en katastrof
till brottsplatsundersökning och givetvis beroende på den olyckliga omständigheten
med en länge icke påträffad kropp.

Vallningsfilmerna bara befäster intrycket av en mycket obehaglig människa, säkert i stånd
till precis vad fan som helst.
Jösses vad han förtjänar att låsas in på livstid.
Citera
2014-02-16, 17:33
Bannlyst
sidan 946

Citat:
Är båda bilarna skattade och påställda?
Lupon är inte besiktad, den är sen, men i övrigt skall allt vara i ordning. Det hoppas jag i alla
fall. Tanken är att jag skulle göra den iordning och att den skall säljas då jag flyttar. Hon äger
båda bilarna, på pappret. Men Lupon är min så sett.
Om den säljs, vems går pengarna till?
Bilen är min. Det har varit billigare att ha den skriven på henne. Pengarna skulle gå till mig.

När Madde och han åkte och hämtade "Fredriks ägodelar" fyllde de ett släp, det var så mycket så det fick inte plats i lägenheten.
Han fick även med sig Marinas Cannon.
Citera
2014-02-16, 17:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Ja, vem VET att sovrumsdörren INTE var låst, mamman och C ville inte gå in själva utan väntade på polisen.
Så vem har en "outstanding" röntgenblick? Vem har sett fönstren öppna, inte någon, utan vem?
Polisman B sa att det inte kändes "vädrat" i sovrummet utan luften stod stilla därinne.

En mycket nära visste om att hon låste då hon åkte hemifrån. Det va efter dom inte va tillsammans hon började värna om sitt privatliv. Innan så låste hon inte sina utrymmen. Så vem tror du visste det?
Om du tar allt i fallet och tänker lite, så finns det bara en som arrangerade så att det skulle se ut som hon hade rest hemifrån. Sicket stolpskott.

Sedan visade han att han lätt öppnade dörrarna genom att räcka Borgar ett verktyg.
Så den som mördade Marina Johansson låste efter han städat och lagt på allt för att dölja fläcken, och sedan ett överkast som låg på, men som va borta 2-4 augusti. Samtidigt försvann en filofax. Så med det är det solklart vem som smög in natten 28 juli, och satt pistolmynningen i Marina bakhuvud och tryckte av där hon låg sovandes, skyddslös naken i sin säng. Påsittande skott som passerade ut genom ögat och benpartiklar återfanns i skotthålet och låg på ögat då man fann henne. Örhängena låg vid öronen och halsbandet i halsregionen, så hon va alltså inte flyttad.

Han bäddade rent med ett omaka påslakan och utstuderat tog han pass, pengar, pistol, handväska och de kläder som saknas. Sen påbörjade han operation minnesförlust och svarade ej adekvat på frågorna. Någon kyrkogård va han aldrig på och det har jag aldrig trott på heller för den delen.
Det va passande bara så det skulle se ut som han inte va hemma då det skedde.
Den varianten va inte särskilt lyckad. Någon frågade om namnen står på gravstenen, och i samband med att han inte visste direkt va morfadern hette. Ja namnen står på stenen, så han kan inte varit där många gånger. Vilket hans mostrar intygar eftersom inga ljus stått på graven. Ren bullshit med andra ord. Sen är det ett fall man behöver tänka till lite för att sortera det hela, och det är få förunnat, och kan man inte lite om logik eller sannolikheter, så faller den biten rejält.
Det man också missar är att ta en detalj/bevis och smula sönder den till 500 inlägg utan framgång.
Här gäller det att se helheten och den kedjan som bildas och då det görs är bilden solklar. Det finns ingen annan som kan ha utfört det här mordet.

Han tålde inte att Marina träffade andra för att gå vidare och han va tvingad att flytta. Han va både kränkt och svartsjuk vilket visar sig i den fordonsförfrågan som görs den 7 juli 2010 på den bilen som skjutsade hem Marina. Dessutom så skulle Marina träffa samma kille den dagen hon dödades. Hon gick aldrig ut ur hemmet den 28 juli hon låg i Svartedalens naturområde i en mindre sänka med en grandunge runt sig och minst 6 granar över sig. Det va såpass osynligt att man vid fynd inte såg ett skit ovanifrån.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-16 kl. 17:40.
Citera
2014-02-16, 17:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Du vet, att ta den på skottkärran till garaget eller bilen var väl inte sååå jobbigt, jag har bäddat och bytt kläder på 150-kilos sängliggande (förlamade) gubbar med dem kvar i sängen så paketeringen borde han fixat.
Sedan blev det kanske jobbigare utan skottkärran, från bil till FP och hon låg ju inte så långt in i skogen då det var nog tungt.

Jag förstår inte detta om att det skulle ha varit för tungt för FS att hantera kroppen själv.
Jag(en tunn kvinna)kan med lätthet renbädda en hel säng själv med en stor tung karl(som inte kan hjälpa till)liggandes i den. Jag kan även "dra upp" personen själv i sängen med hjälp av lakanet.
Jag har även varit med om att personer ramlat i små utrymmen och då har vi dragit personen på en filt eller lakan därifrån och jag har då känt att det inte skulle vara omöjligt att dra själv. Därför är jag övertygad om att FS utan problem ensam har dragit ut MJ ur huset. Vad skulle det bli för "spår" efter filt, pressänning? Ev.damm flyttar väl runt.
(kan nämnas att jag arbetar inom vården)
Citera
2014-02-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag förstår inte detta om att det skulle ha varit för tungt för FS att hantera kroppen själv.
Jag(en tunn kvinna)kan med lätthet renbädda en hel säng själv med en stor tung karl(som inte kan hjälpa till)liggandes i den. Jag kan även "dra upp" personen själv i sängen med hjälp av lakanet.
Jag har även varit med om att personer ramlat i små utrymmen och då har vi dragit personen på en filt eller lakan därifrån och jag har då känt att det inte skulle vara omöjligt att dra själv. Därför är jag övertygad om att FS utan problem ensam har dragit ut MJ ur huset. Vad skulle det bli för "spår" efter filt, pressänning? Ev.damm flyttar väl runt.
(kan nämnas att jag arbetar inom vården)

Jag håller fullständigt med dig. Han behöver inte ha fått en adrenalinkick av att ha mördat, han kan helt enkelt ha dragit henne. Jag menar, vilken kvinna har inte flyttat möbler på en matta när hon möblerat om. Överraskningen kan vara total när man kommer hem. Många flera hundra kilo kan ha bytt plats på en halv dags jobb. Helt utan att utmatta ägarinnan.
Citera
2014-02-16, 18:43
Medlem
Citat:
Men lyftet in i bilen måste ha varit knepigt på egen hand. Risk att "paketet" fastnar du vet där själva luckan går igen, där låset sitter på insidan tex. En död slapp kropp är ju lite krångligare än att bädda åt en patient med draglakan tex. Men absolut kan man ha dragit ut kroppen ur huset.

Inom vården lär du dig lyftteknik just vid lyft.

Av ren nyfikenhet: Hur ramlar patienter (om det är det du menar) ner i små utrymmen

Människor kan fall in mellan en vägg och ett skåp, eller bakom köksbordet mellan stolar som står mot en vägg och så vidare.

Att lägga två brädor som en ramp till en bil bör man väl kunna och dra uppåt genom att hålla i repen?
Citera
2014-02-16, 18:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Har förstått av polisen "enl uppgifter" att då MJ reste bort låste hon "sina/sitt" rum och då borde fönstren också lämnas stängda - detta var som det brukar 2 aug - vid dessa bortresta tillfällen. Då inställer sig genast frågan om vilken annan person - om inte FS - vet detta?
Han passade väl på att så ofta som möjligt ha fönstren öppna för att vädra ut krutrök, blodlukt, ev. detekterbara partiklar från skottillfället mm så att inte sådana trivialiteter skulle sabba hans resplaner för MJ. Den 2 aug kan han temporärt ha stängt fönstren och låst dörren inför sitt celebra besök. - Varför stod fönstren öppna den 4/8? - Den 3/8 hade f.ö. MJ:s syster C hämtat MJ:s jobbdator plus hennes privata Mac. Härefter kan MJ:s arbetsrum ha fått förbli olåst. Huruvida sovrummet den 4/8 också var olåst framgår ej av FUP, men eftersom klädsortering mm pågick därinne så kanske man kan anta att han då inte hunnit låsa (och heller inte gömma undan sina åtta femhundringar).
Citera
2014-02-16, 19:33
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Tillägg:
Att hunden inte har markerat i huset är inget bevis för att mordet inte har inträffat.
Det är bevisat att Marina blev mördad.
Det är bevisat att mordet skedde i hennes sovrum.
Och det är bevisat att det är Fegdrik Svensson som mördade henne.

Fatta det nån gång för helvete.

Inte för att glömma, att all möjlig likdoft bars ut med Marina, alltså madrassen. Kadaverhundar är inte tränade för känna av bloddoft.

Kartläggningen av mördaren Fredrik har gett noll utrymme för en alternativ GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in