2005-04-07, 09:55
Administrator
admins avatar
Jag vill först tacka alla som erbjudit sig att stödja Flashback genom att skicka ekonomiska bidrag. Detta värmer mycket, och visar att många här uppskattar forumet och vill ha det kvar.

Vi har dock tagit beslutet att försöka lösa detta utan bidrag och insamlingar. Även ifall det går långsamt just nu, så kommer inköp av servrar och installation lösas tids nog.

När det gäller bidrag, så finns ett flertal bekymmer.

Flashback Forum är ett brittiskt bolag, och har enbart bankkonton i Storbritannien. Att skicka ett mindre bidrag för att visa sitt stöd blir helt plötsligt ur användarsynpunkt en väldigt dyrbar historia. Utlandsbetalningar kostar ofta 200-300 kronor, beroende på vilken bank man använder, vilket gör att den som vill skänka 100 kronor, får betala det två eller tredubbla till banken för att göra överföringen. Att skänka 100 kronor kan kosta kunden 400 kronor.

Vi kan även sätta upp en SMS-tjänst, där man kan skänka pengar genom att skicka en kod till ett specifikt telefonnummer. Varje gång någon gör detta kostar det kunden 50 kronor. Låter kanske bra, men telebolag och mellanhänder äter upp ca 40% av intäkten, vilket gör att ifall någon skänker oss 100 kronor, så får vi endast 60 kronor. Och det känns inte heller helt rätt i det här sammanhanget.

Vart går kostnaderna undrade någon?
I huvudsak till bandbredd och att hålla efter den nuvarande servern.
Allt överskott investeras i kommande utgifter; inköp av nya servrar (den nuvarande är den tredje servern på kort tid då vi hela tiden vuxit ur den gamla), öka bandbredden osv.

Jag lovar att åtterkomma så fort jag vet mera om hur det går med uppgraderingen. Jag sa tidigare i slutet av maj, vilket var min uppskattning, men det kan även gå tidigare.

Och ännu en gång ett stort tack till alla er som erbjudit er att ekonomiskt stödja forumet för att kunna förbättra det. Och så kanske jag även ännu en gång bör påpeka att något VIP-medlemskap har aldrig varit planerat eller ens varit uppe för diskussion. Verkar som några missförstod ett av mina tidigare inlägg.

admin
Citera
2005-04-07, 09:57
Bannlyst
Varför inte använda Paypal (eller liknande) ?
Citera
2005-04-07, 12:52
Medlem
Megalomanias avatar
Vad säger du om alla andra förslag som kommit upp då? Du har inte yttrat dig om ifall ni kan tänka er att börja sälja Flashback-merchandise t.ex. Skulle detta vara helt otänkbart?

Tyvärr så tror jag att ni har väldigt mycket att förlora på att låta den här segheten fortgå för länge. Att det går väldigt segt under dagtid och framförallt under kvällstimmarna, när de flesta är ute och surfar, tror jag kan skrämma bort nya medlemmar. Skulle det bli än värre än det är idag så tror jag även att en del befintliga medlemmar kommer att söka sig någon annanstans där man inte måste vänta fem minuter varje gång man klickar på ett nytt ämne.
Citera
2005-04-07, 14:13
Medlem
blaus avatar
Går det inte att lösa genom att samla ihop alla donationer på ett svenskt PG-konto och sedan överföra hela summan på en gång?
Citera
2005-04-07, 15:27
Medlem
Baskis avatar
En dum fråga: Varför ägs flashback av ett brittisk företag?!?

Och jag tycker att ni ska börja sälja flashback tröjjor, jag skulle lätt kunna slänga ut 250kr på en flashback t-shirt!
Citera
2005-04-07, 15:35
Medlem
StorMammas avatar
jepp..fixa...t-shirts....
Citera
2005-04-07, 17:22
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski

Och jag tycker att ni ska börja sälja flashback tröjjor, jag skulle lätt kunna slänga ut 250kr på en flashback t-shirt!

Dom har väl lite annorlunda lagar i Storbrittanien? Vill minnas att även Tv3 sänder därifrån?
OBS. Bara spekulationer.
Citera
2005-04-08, 18:16
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Går det inte att lösa genom att samla ihop alla donationer på ett svenskt PG-konto och sedan överföra hela summan på en gång?

Precis min tanke!
Citera
2005-04-08, 19:42
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback Forum är ett brittiskt bolag, och har enbart bankkonton i Storbritannien. Att skicka ett mindre bidrag för att visa sitt stöd blir helt plötsligt ur användarsynpunkt en väldigt dyrbar historia. Utlandsbetalningar kostar ofta 200-300 kronor, beroende på vilken bank man använder, vilket gör att den som vill skänka 100 kronor, får betala det två eller tredubbla till banken för att göra överföringen. Att skänka 100 kronor kan kosta kunden 400 kronor

Senast jag köpte sprit så kostade en EU-betalning 40 kronor.
(Detta förutsatt att man hade mottagarbankens SWIFT-kod)
Citera
2005-04-17, 12:43
Bannlyst
Samla in pengarna i Sverige, sen fysiskt transportera ner dom?=P
Citera
2014-02-15, 15:44
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
Varför inte använda Paypal (eller liknande) ?

Då skulle nog Paypal göra som de gjort med andra av deras kunder, spärra pengarna eftersom Flashback diskuterar tämligen kontroversiella ämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Baski

För att lagarna ser annorlunda ut i UK.
Citera
2014-02-15, 16:25
Medlem
Okais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Svar på frågor

Tror dom har glömt bort att dom ens frågade, deras frågor var från 2005 :/
Citera
  • 1
  • 2