2014-02-15, 11:20
  #1
Medlem
johanizanoobs avatar
Hur förvaltar ni era likvida medel? höga ränte konto är tufft och hitta nu i dessa tider.

Hade varit intressant och veta hur ni förvaltar dom?
om man väntar på dippar i olika aktier så kan det vara vettigt och få så mkt % ränta så länge ?
Citera
2014-02-15, 11:53
  #2
Avslutad
De små medel som jag har kan jag inte göra så mycket annat med än att sätta in dem på ett sparkonto med hyfsad ränta (tja hyfsad och hyfsad) då vet jag iaf att pengarna finns kvar den dag jag behöver dem.
Citera
2014-02-15, 11:57
  #3
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
De små medel som jag har kan jag inte göra så mycket annat med än att sätta in dem på ett sparkonto med hyfsad ränta (tja hyfsad och hyfsad) då vet jag iaf att pengarna finns kvar den dag jag behöver dem.



vilken %?
Citera
2014-02-15, 12:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
vilken %?

Jag rekommenderar sparkontot på SBAB, högsta räntan du kan komma åt i sverige atm om du inte vill låsa dina pengar. Och vill du ha pengarna in på Avanza, Swedbank eller liknande så får du pengarna samma dag om du gör överföringen innan kl 13:00. Räntan är för övrigt 1,95 %.
Citera
2014-02-15, 12:26
  #5
Medlem
nedboys avatar
Jag gör det som alla rekommenderar att man låter bli med. Jag har allt i högrisk. Dock blandad högriskt. Däremot så engagerar jag mig varje dag i mina pengar. Förlorar jag allt så har jag också säkerhet i några fastigheter och företag som jag kan få ut pengar att leva för. Ibland så önskar jag att jag förlorade alla pengar så jag kunde sluta stressa över dem och börja leva livet istället.

Min avkastning är ganska hög. Men jag jobbar fan för det också och det är inget glid direkt. Hårt arbete skapar hög avkastning.
Citera
2014-02-15, 12:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
vilken %?

Citat:
Ursprungligen postat av Stocksrocks
Jag rekommenderar sparkontot på SBAB, högsta räntan du kan komma åt i sverige atm om du inte vill låsa dina pengar. Och vill du ha pengarna in på Avanza, Swedbank eller liknande så får du pengarna samma dag om du gör överföringen innan kl 13:00. Räntan är för övrigt 1,95 %.

Marginalen Bank samt Resurs bank ligger väl högre för dagen (2,30%) helt utan låsning.

För att följa vad som finns gällande sparkonton:
Hoist spar? ..och andra högräntekonton!
Compricer
Citera
2014-02-15, 13:00
  #7
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag gör det som alla rekommenderar att man låter bli med. Jag har allt i högrisk. Dock blandad högriskt. Däremot så engagerar jag mig varje dag i mina pengar. Förlorar jag allt så har jag också säkerhet i några fastigheter och företag som jag kan få ut pengar att leva för. Ibland så önskar jag att jag förlorade alla pengar så jag kunde sluta stressa över dem och börja leva livet istället.

Min avkastning är ganska hög. Men jag jobbar fan för det också och det är inget glid direkt. Hårt arbete skapar hög avkastning.


var ju inte riktigt detta jag ville veta.
Citera
2014-02-15, 13:06
  #8
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag gör det som alla rekommenderar att man låter bli med. Jag har allt i högrisk. Dock blandad högriskt. Däremot så engagerar jag mig varje dag i mina pengar. Förlorar jag allt så har jag också säkerhet i några fastigheter och företag som jag kan få ut pengar att leva för. Ibland så önskar jag att jag förlorade alla pengar så jag kunde sluta stressa över dem och börja leva livet istället.

Min avkastning är ganska hög. Men jag jobbar fan för det också och det är inget glid direkt. Hårt arbete skapar hög avkastning.
Hade du förlorat dina pengar så hade du fått ännu mera stress och jobb för att överleva. Det är ett personligt val från din sida att stressa enormt över pengar även om du (som du påstår) har en rejäl förmögenhet.

Investera pengarna i instrument med mindre risk och njut av livet. Du kan inte seriöst tro att avsaknaden av pengar i vårat samhällssystem kan ge dig frihet.
Citera
2014-02-15, 13:08
  #9
Medlem
Spiltan korträntefond är väl ett gjutet val till tre procents årlig avkastning, om man inte vill investera i aktier/högriskfonder för tillfället.
Citera
2014-02-15, 13:27
  #10
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Spiltan korträntefond är väl ett gjutet val till tre procents årlig avkastning, om man inte vill investera i aktier/högriskfonder för tillfället.

Jag kör med 50/50 sparkonto/räntefond. Kommer troligtvis att föra över mer till räntefonden då sparräntan är löjligt låg.
Citera
2014-02-15, 14:34
  #11
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
var ju inte riktigt detta jag ville veta.

Står i topic och är trådens rubrik. "Hur förvaltar ni era likvida medel?"

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Hade du förlorat dina pengar så hade du fått ännu mera stress och jobb för att överleva. Det är ett personligt val från din sida att stressa enormt över pengar även om du (som du påstår) har en rejäl förmögenhet.

Investera pengarna i instrument med mindre risk och njut av livet. Du kan inte seriöst tro att avsaknaden av pengar i vårat samhällssystem kan ge dig frihet.

Har nog inte sagt att jag har en rejäl förmögenhet. Sen menar jag inte att jag ska leva i avsaknad av pengar, men kanske mer med en summa som ställer sig med ens behov och inte mer än vad behovet är. Men jag har märkt att alla runt mig som har växande förmögenheter stressar mer ju större förmögenheten blir.

Att helt vara utan pengar är lika med svält naturligtvis, men att ha en summa som ställer sig i jämförelse med en människas behov ger mer frihet än att sitta med en onaturligt stor förmögenhet. Det känner jag mig rätt säker på. Sen säger jag inte att det är obehagligt att ha lite mer pengar än behovet heller och jag tänker inte ge bort alla mina pengar. Det är ju även roligt att se pengar växa efter de beslut jag fattar om olika investeringar givetvis.

Planerar mer och mer att hitta något som gör att pengarna bara står ganska säkert (med låg avkst. som följd) och försöka sluta tänka på de vinster jag skulle kunna gjort. Ut och uppleva mer saker och i värsta fall så får jag väl sätta mig i kassan på Konsum och njuta av det livet med arbetskamrater å sånt.
Citera
2014-02-15, 15:12
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocksrocks
Jag rekommenderar sparkontot på SBAB, högsta räntan du kan komma åt i sverige atm om du inte vill låsa dina pengar. Och vill du ha pengarna in på Avanza, Swedbank eller liknande så får du pengarna samma dag om du gör överföringen innan kl 13:00. Räntan är för övrigt 1,95 %.
Inte sant och spela roll var det är sålänge man har insättningsgaranti och det är SEK man placerar kan tyckas.

Hoist har bättre än SBAB men Santander bank och Norwegian bank har ännu högre.

Jag skulle inte vara rädd för att köra typ cicero avkastningsfond eller atlant stability eller så, jag kör en blandning av sådana fonder själv. Flera av dem går ju att sälja av så man får pengarna redan nästa dag. Att köra månadshandlade fonder är väl lite sämre om man nu verkligen behöver handla.
.. Men smart kan väl vara att köra lite olika för det är väl sällan man behöver trycka in allt direkt (beroende på hur man nu vill handla då.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in