Citat:
Ursprungligen postat av
HmmVadSkaJagHeta
Efter min nattliga Liveleak dos så kom jag precis över det här
Förhör med Ante del 1
Del 2
Del 3
Det är jag som har lagt upp dem för att få med alla ljudfiler i sammanfattningen. Frågan är hur länge de får ligga kvar. Raffas förhör försvann ganska omgående och med anledning av det så
undrar jag om någon vet något bra alternativ till youtube och liveleak?
För övrigt så är sammanfattningen nu klar, förutom ljudfilerna från förhören som skall upp igen. Eventuellt lite smådetaljer som skall fixas också. Tänkte slänga in FUP-bilagan med Antes liv på facebook och sms, och peta in den stora drabbningen på torget om jag kan hitta de sidorna där det hela hände (sidorna i tråden alltså). Men sedan får det vara färdigt. Har suttit med detta konstant sedan lördag den 8 februari. Det har varit en speciell resa och givande att läsa igenom tråden. Den har varit ett hårstrå ifrån döden så många gånger om, och när man tror att den är på väg till arkivkällaren så dundrar Raffa fram med buller och brak på den småländska landsbygden och tråden lever 30 sidor till. Vilket upprepar sig gång på gång, på gång, på gång... Tror inte han kommer hinna många meter i frihet innan det rasslar till igen. Men då får någon annan hålla i sammanfattningen!
Det har också varit intressant att se hur tråden mår idag i jämförelse med hur den har mått i andra tillfällen när Raffa varit frihetsberövad. Då har de gamla veteranerna fortfarande varit kvar och hållit den kvalitativ, så är inte fallet nu. Ledsen att behöva säga det: Tråden är skit i jämförelse med vad den har varit. No offense!
För att citera Pugh Rogefeldt:
"... då säger jag, att det är väl bra
För då finns det hopp om bättring"
Personligen så skrattade jag hela vägen fram tills Raffa slog kniven i Ante. Ante är en mental dvärg som förvisso själv gett sig in i leken, men det vete fåglarna hur mycket ansvar man kan lasta på honom. Hans mentala ålder och hälsa kan man diskutera. Och han har, till skillnad från de flesta andra wannabes, inte skadat någon människa eller varit en drivande person i några egendomsbrott. Han står och tittar på när Raffa slår folk, det är Raffa som kör bilen. Jag skulle inte bli förvånad om det var Raffa som tvingade på honom alla de vapen han åkte fast med också.
Nu är Ante naturligtvis ansvarig för sina handlingar i den bemärkelsen att han skall straffas för sina brott, det är vi alla överens om. Men huruvida han har förstått vad han varit delaktig i tror jag är en annan femma. Jag tror det hela har bottnat i en 40-årskris hos en sinnesslö stackare som suktar efter en gemenskap med spänning och ideal som han aldrig haft. Han var aldrig rätt ute från början, och tyvärr förstod han detta alldeles försent. Jag tycker uppriktigt synd om honom.
Joel Rapo är det också synd om. Men fan vad skoj det var när han taggade massa engelskspråkiga människor i en facebookbild på Raffa när denne satt och drack cider
Har under sammanfattningen mest koncentrerat mig på Raffa och hans direkta närhet och därför har många karaktärer utelämnats. Dessa återfinnes dock i tråden, givetvis.
Vill rikta ett stort tack till främst Megamange16 och InDrogoVeritas för att de betalat för att tillgodose oss med så mycket material. Även till DallasSkulls, Mr-1337, Avalancheking och de andra veteranerna, har säkert missat några. Och till alla som tagit backups på bilder, filer, filmer och annat. Och alla som hämtat ut domar och förundersökningsprotokoll.
Ett alldeles särskilt tack till MontagueHWithnail för det oerhörda förarbete han uträttat. Ännu ett tack för att han en gång tog initiativet till en sammanfattning. Har försökt följa hans spår men han är en mycket bättre skribent än mig som fångar sarkasmen på ett riktigt bra sätt. Tycker det är synd att han inte hade mer tid över.
Ett litet tack också till Losensei som postat lite länkar här under min avstängning samt tipsade mig om Webnode.
Låt oss nu hoppas att bloggen får ligga kvar i evig tid. I värsta fall har jag en wordfil som backup och en mapp med alla bilder som använts.
Mycket nöje:
http://raffagangland.webnode.se/blogg/ - Den färdiga sammanfattningen!
Hoppas ni finner det underhållande.