2014-02-13, 22:02
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Du hon gör ett jättebra jobb som sjuksköterska faktiskt. Hon har arbetat med det i 13 år.
Jag pallar med för att jag älskar henne och bryr mig om henne.

Alkoholist är hon, inte alkis.

Ja hon verkar verkligen vara bra för det arbetet. Du borde anmäla henne. Hon kan skada någon. Skaffa för helvete inte barn med henne.
Citera
2014-02-13, 22:06
Medlem
Citat:
Du hon gör ett jättebra jobb som sjuksköterska faktiskt. Hon har arbetat med det i 13 år.
Jag pallar med för att jag älskar henne och bryr mig om henne.

Alkoholist är hon, inte alkis.

Men tänk att jag tror inte det. Mellan varven gör hon säkert ett helt ok jobb. Inte hela tiden. Om du älskar henne ställer du krav, krav som hon går till mötes om hon älskar dig lika mycket som alkoholen.
Citera
2014-02-13, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Men tänk att jag tror inte det. Mellan varven gör hon säkert ett helt ok jobb. Inte hela tiden. Om du älskar henne ställer du krav, krav som hon går till mötes om hon älskar dig lika mycket som alkoholen.

Jag kan inte agera som fängelsvakt. Jag kan bara råda henne att avstå alkohol...ska jag springa runt henne 24/7 att hon inte dricker? Vi är vuxna människor. Jag sagt till henne jag ger det stöd hon behöver ifrån mig. Jag har bett henne att läsa AA-boken men hon tycker den är trams.

Jag tycker så här om boken...bra bok, ska bara editeras lite om att babbel om gud hit och dit och andlinga uppvaknelser. Det är massa trams helt enkelt. Men det står trots det svammlet mycket bra.

Hon är världens finaste tjej nykter..hon blir dock som Mr Hyde, men jag vet det är inte hon utan det är alkoholen.

Vad ska jag ställa för krav mer än att jag inte vill hon dricker? Lämna henne är uteslutet.
Det skulle vara lite så här http://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4

då vore jag ett jävla svin om jag gjorde det eftersom inte utveckat sin sjukdom när jag träffade denna glada snygga fina tjej
Citera
2014-02-13, 22:37
Medlem
Citat:
Jag kan inte agera som fängelsvakt. Jag kan bara råda henne att avstå alkohol...ska jag springa runt henne 24/7 att hon inte dricker? Vi är vuxna människor. Jag sagt till henne jag ger det stöd hon behöver ifrån mig. Jag har bett henne att läsa AA-boken men hon tycker den är trams.

Jag tycker så här om boken...bra bok, ska bara editeras lite om att babbel om gud hit och dit och andlinga uppvaknelser. Det är massa trams helt enkelt. Men det står trots det svammlet mycket bra.

Hon är världens finaste tjej nykter..hon blir dock som Mr Hyde, men jag vet det är inte hon utan det är alkoholen.

Vad ska jag ställa för krav mer än att jag inte vill hon dricker? Lämna henne är uteslutet.
Det skulle vara lite så här http://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4

då vore jag ett jävla svin om jag gjorde det eftersom inte utveckat sin sjukdom när jag träffade denna glada snygga fina tjej

Du får ju naturligtvis förhålla dig som du vill till henne. Men försvara inte hennes drickande, det är hennes beslut. Om du känner att du behöver hjälp i ditt deltagande har soc hel del hjälpprogram att komma med.
Citera
2014-02-13, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Du sitter i en helvetes jävla sits och vad du än gör här i livet så låt inte det hela bero. Alkoholism är mer än bara en oförmåga att avstå från alkohol.

Om hon minns eller inte, vad spelar det för roll? Om du berättar för henne vad hon gjort emot dig på fyllan och hon säger att hon inte minns det då får väl hon helt enkelt bara tro på dig. Och om hon ifrågasätter det, javafan, vad är hon då för en jävla människa?

Jag har en fråga: När du berättat vad hon gjort och hur hur hon fått dig att må och hon säger att hon inte minns, tror hon på dig eller påstår hon att det du säger inte är sant?

Om hon bara tror på dig så är det en bra början. Jag menar, hon litar väl på dig i andra sammanhang? Då borde hon väl lita på dig här också? Du skulle ju knappast säga nåt sånt till henne om det inte vore så. Och om hon rentav påstår att du ljuger, ja, då går det inte säga det mildare än att hon är ett pisshuvud och fittskalle som kan gå iväg och göra fula saker med sig själv

Hon är alkoholist och om du då har ett förhållande med henne så involverar den alkoholismen dig också. Slut alltså även för din del att softa med några öl. Ni får softa med kaffe och kakor.

Och till leda tills det börjar bildas hålformationer i huvet på dig kommer du att få höra: "Ska vi inte köpa oss några öl bara? Två, tre stycken var? Jag vet att jag kan sköta det nu, jag kommer inte att dricka mer än så."

Gå aldrig nånsin på det, det kommer aldrig att funka. Och om hon okejar att du dricker, så funkar inte heller det. På den punkten har du inget val. Ingen mer alkohol för din del om du tänker dig en framtid med henne.

Alkoholister är superbra på några saker. Att se riktigt jävla ynkliga ut och lova att det aldrig ska hända nåt otrevligt igen. Oförståelse för vad de orsakar är en annan. De skadar och sårar och sprider ett jävla elände omkring sig. Och det ska de höra när de nyktrat till. Och varför inte? De flesta har väl erfarenhet av att ha gjort bort sig på fyllan och bettet sig som ena jävla apor. Och det får man fanimej vackert hacka i sig.

Två konkreta råd: Höj inte dina acceptanströsklar så du godtar mer sån skit från henne. Och både du och hon måste för alltid avstå från alkohol.

Ni har ett styvt jobb framför er som kräver att ni verkligen finns för varandra. Och att ni gerr varandra stöttning och oavsett vad drar åt samma håll.

Jag har en fråga: När du berättat vad hon gjort och hur hur hon fått dig att må och hon säger att hon inte minns, tror hon på dig eller påstår hon att det du säger inte är sant?

Svar: Hon förnekar inte det, men hon vidhåller hon inte kommer ihåg och för mig låter hon trovärdig. Jag har jobbat rätt mycket inom kundtjänst så jag hör när folk ljuger.

Hon är alkoholist och om du då har ett förhållande med henne så involverar den alkoholismen dig också. Slut alltså även för din del att softa med några öl. Ni får softa med kaffe och kakor.

Svar:Nja, jag vill inte avstå en god öl vid midsommar eller nyår för att hon är alkoholist. Vi är vuxna.
Dessutom gillar jag inte kakor.

Och till leda tills det börjar bildas hålformationer i huvet på dig kommer du att få höra: "Ska vi inte köpa oss några öl bara? Två, tre stycken var? Jag vet att jag kan sköta det nu, jag kommer inte att dricka mer än så."

Gå aldrig nånsin på det, det kommer aldrig att funka. Och om hon okejar att du dricker, så funkar inte heller det. På den punkten har du inget val. Ingen mer alkohol för din del om du tänker dig en framtid med henne.

Svar:Men jag har svårt att stå emot hennes rådjursögon och blinkande med ögonen. Dessutom önskar jag det kunde vara så. Trots detta har jag gått på isberget 100 ggr.

Alkoholister är superbra på några saker. Att se riktigt jävla ynkliga ut och lova att det aldrig ska hända nåt otrevligt igen.

Har de utvecklat denna förmåga utan att träna på det eller ligger det i sjukdomens karraktär att manipulera även folk man älskar? Jag menar jag skulle aldrig ljuga eller manipulera för någon jag älskar.
Senast redigerad av 2ganger2 2014-02-13 kl. 22:43.
Citera
2014-02-13, 22:46
Medlem
Jag kunde inte citera, men det ligger i sjukdomens karaktär att manipulera människor man älskar. Av eget intresse vill man ha kvar dem utan att göra egna uppoffringar.
Citera
2014-02-13, 22:48
Bannlyst
Citat:
Jag kunde inte citera, men det ligger i sjukdomens karaktär att manipulera människor man älskar. Av eget intresse vill man ha kvar dem utan att göra egna uppoffringar.

Vad ska jag göra för uppoffringar mer än att stötta henne att avstå?
Citera
2014-02-13, 22:51
Medlem
Det var inte dina uppoffringar jag menade. Vad gör hon för dig?
Citera
2014-02-13, 22:59
Medlem
Holisistics avatar
Låter som en vanlig kväll där man råkat få i sig lite mycket, det händer den bästa - inget märkvärdigt.
Citera
2014-02-13, 23:05
Bannlyst
Citat:
Det var inte dina uppoffringar jag menade. Vad gör hon för dig?

Lagar god mat åt mig, hjälper mig med kemin i mina fysikstudier, lyssnar när jag känner mig ledsen. Visar mig området (jag är nyinflyttad i Sundbyberg) , hon respekterar att jag måste plugga 4h varje dag och 10h när det är tentatider. Alltid när jag kommer hem har hon lagat god mat. (jag kompenserar med att lovat att alltid diska och dammsuga)

Tycker vi har ett bra förhållande, ger och tar ....men jag vill inte att hon dricker...hon blir så annorlunda, aggresiv, otrevlig och ibland våldsam

jag blir ledsen när hon blir så, hon slår mig eller nja hon försöker slå mig när hon är aspackad
jag vet inte varför hon blir så arg och aggresiv när hon är så söt och fin tjej när hon är nykter
hon påminner om boken Dr Jekyl och Mr Hyde och inte kommer ihåg något efteråt

Det är kanske lite svårt för en utomstående (som min mamma) hur man kan välja vara med en alkoholist men jag menar vilket as jag vore om jag inte försökte hjälpa henne?
Citera
2014-02-13, 23:09
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Lagar god mat åt mig, hjälper mig med kemin i mina fysikstudier, lyssnar när jag känner mig ledsen. Visar mig området (jag är nyinflyttad i Sundbyberg) , hon respekterar att jag måste plugga 4h varje dag och 10h när det är tentatider. Alltid när jag kommer hem har hon lagat god mat. (jag kompenserar med att lovat att alltid diska och dammsuga)

Tycker vi har ett bra förhållande, ger och tar ....men jag vill inte att hon dricker...hon blir så annorlunda, aggresiv, otrevlig och ibland våldsam

jag blir ledsen när hon blir så, hon slår mig eller nja hon försöker slå mig när hon är aspackad
jag vet inte varför hon blir så arg och aggresiv när hon är så söt och fin tjej när hon är nykter

Det är kanske lite svårt för en utomstående (som min mamma) hur man kan välja vara med en alkoholist men jag menar vilket as jag vore om jag inte försökte hjälpa henne?

Det verkar helt sjukt att hon beter sig så aggressivt utan anledning. Har hon alltid druckit så mycket?
Det enda du kan göra är att uppmana henne att söka hjälp. Tala lugnt med henne och försök samtala om ämnet och hur hon ser på det. Det problematiska är ju bara att alkoholister oftast inte anser sig har problem, eller nonchalerar bort det. Har också haft och göra med alkoholister och ännu inte funnit något svar på vad man kan göra åt det tyvärr. Personen som är alkoholiserad måste själv inse det och söka hjälp, annars går det aldrig. Du kan ju börja fråga varför hon dricker. Oftast finns det ju något skäl, stress t.ex.
Citera
2014-02-13, 23:26
Medlem
Citat:

Du hjälper henne inte ett dugg, du är medberoende. Sök hjälp för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in