Citat:
Ursprungligen postat av
Monolit
Det skapar snarare nya frågor, så att komma med en vettig kommentar var inte lätt. Skall försöka i alla fall.
Det står AK1200 både söder och norr om dörren, vilket är anmärkningsvärt. Kan vara så att det rinner både in och ut samma väg. Borde finnas en dämningsbrunn eller någon annan flödesbegränsande konstruktion någonstans och kanske är det den som ligger precis utanför. Kanske finns det en hävert också.
Den stora dimensionen nedströms är nog mest en beredskap om magasinet blir fullt och inte klarar av att avlasta mera. Vid mera normalt regn så borde maxflödet vara lägre nedströms än uppströms.
Kan komma med lite mer info nu. Var bara en slump att jag upptäckte det, trots att det fanns framför ögonen hela tiden
Om man står uppe vid parkeringsplatsen så hör man tydligt flödet av vatten från två brunnslock. Det hörs även ett konstant flöde inifrån dörren några meter bort. Det som förvånade mig var att skissen tycks visa att de stora rören fortsätter rakt framåt, och inte går in i anläggningen. Jag gick därför och letade efter brunnslock och andra spår längs gångvägen ner till Annedal efter vart vattenflödet tar vägen - det förbryllande var att jag inte fann några sådana spår. Längs hela sträckan till Annedal fanns bara ett brunnslock, men inga ljud hördes från det. (Angående detta brunnslock, som dock är intressant, återkommer jag nedan). Mina tankar var närmast att bygglovshandlingen var felaktig - varför skulle vattnet INTE gå in i anläggningen där uppe liksom?
Sen upptäckte jag dock det jag hade missat. Går man bara en kort bit nedför backen så finns på en liten upphöjning på höger sida samma läte från vattenflödet och ett antal brunnslock - till och med en lucka med hänglås (jackpot?! ... kanske inte, någon får gärna försöka lysa in lite bättre än vad jag kunde, är kanske bara ett kopplingsrum). Frågan blir närmast om anläggningen matas från två skilda platser?
Jag blir inte klok på det. Här slutar spåren återigen tvärt och vattnet försvinner spårlöst. Nästa steg är att begå lite hemfridsbrott och kollade närmare i de trädgårdar som gränsar till den här upphöjningen. Kanske gör rören en tvär sväng åt höger och det finns några spår i berget bakom någon av kolonilotterna?
Som du säger kan man utläsa
AK 120, V 400 och Signalkabel (ge gärna förslag på vad dessa förkortningar betyder) på två ställen. Jag tyckte också att det var underligt men kanske det kan förklaras av mina observationer ovan.
Sist vill jag skriva om det brunnslock jag faktiskt hittade till en början. En kort bit innan man når fram till pumpstationen i backen finns, också på höger sida, en "utbuktning" av berget. Ser sprängt ut. Men varför? Det här hade varit en perfekt plats att "ta ut" vattnet från magasinet igen - men inga spår av vattenflöde finns som sagt.
Jag gick en hel del på de branta och hala bergskanterna mellan Lövskogsgatan och Källsprångsstigen och letade. Det enda intressanta jag annars såg var att berget på den här platsen verkade sprängt:
http://goo.gl/maps/qOKOQ. 57.689045,11.961461
Tycker inte vi blev så mycket klokare efter min upptäckt, snarare tvärtom........