Härliga nyheter!
Jag ska omedelbart och översvallande berätta nyheterna, samt påminna om att enligt opinionsmätningarna kommer de rödgröna att vinna valet, för ett stort antal etniskt svenska vänner med barn i skolåldern som är 100% PK. De flesta bor i Stockholms län och deras barn som går, eller snart kommer att gå, i lågstadiet lär beröras av detta i allra högsta grad.
En del av dem har blivit extra PK sedan de har flyttat och köpt hus i områden där vita utgör en förkrossande etnisk majoritet (i kranskommunerna, inte i de etniskt rena och dyra områdena där topparna inom politiken och etablissemanget bor, för jag misstänker att de fortfarande inte kommer att ingå i det här förslaget på samma sätt som de är i stort sett de enda områdena som inte tar emot några asylsökande). Jag kommer även att påminna om att en förkrossande majoritet av Sverige hushåll sitter - precis som de själva med sina nyköpta hus! - med bostadslån upp över öronen. Jag kommer givetvis nämna att vid en eventuell ekonomisk kris i Sverige, så kommer det att utgöra ett problem att så många fortsätter att sitta på sina lån utan att betala av dem, samt dessutom lever på relativt små marginaler varje månad och inte har en större ekonomisk buffert för oväntade situationer, eftersom de förutsätter att de alltid kan sälja bostaden med god vinst. Blir folk av med sina jobb, speciellt om båda inte arbetar heltid, så kan det bli väldigt tufft att klara av månadskostnaderna. Samtidigt har vi haft en växande bostadsbubbla i över 15 år i Sverige, så det är rimligt att gissa att bostadspriserna kommer att falla kraftigt, precis som i början av 1990-talet. Precis som på 1990-talet kan många (ja, med tanke på att nästan varendaste en i Sverige som äger sin bostad har amorteringar och lån, så lär det ju bli frågan om betydligt fler den här gången) hamna i den situationen att de inte har råd att bo kvar, men samtidigt tvingas sälja sin bostad för betydligt lägre pris än inköpspriset och därmed fortsätta ha kvar bostadslånet, trots att man inte längre har kvar bostaden.
Skillnaden mellan en eventuell kris i närtid och krisen på 1990-talet är alltså att betydligt fler behöver kanske desperat behöva flytta och försöka hitta billigast möjliga boende. Ytterligare en skillnad från 1990-talskrisen är att det idag inte längre finns några billiga hyresrätter att få tag i, speciellt om många inom kort tid hamnar i samma situation. De billiga hyresrätterna har inte bara gått åt i Stockholmsområdet, eller ens enbart de större städerna, utan de senaste årens asylpolitik har effektivt sugit upp dem på nästan alla håll i landet. Dessutom lär det ju fortsätta komma hundratals människor varendaste dag som måste omedelbart få tak över huvudet och dessa har ju företräde till eventuella hyresbostäder.
Nu lär allt detta inte beröra några av mina PK-vänner, även om det skulle bli ekonomiskt svårare tider, eftersom de är helt hundra på att bostäder och offentliga medel kommer att finnas i överflöd och att framtiden med regimens politik är ljusrosa och fluffig. Men om det likväl mot all förmodan skulle bedöma att det eventuellt skulle kunna finnas en minimal chans till ovanstående utveckling, så har jag även lyckliga nyheter kring det! Migrationsverket har redan sedan långt tillbaka uttryckt intresse för att eventuellt kunna låta asylsökande bli inneboende hos privatpersoner, eftersom de i dagsläget måste betala fantaziljoner för att hyra små rum med billiga våningssängar i rivningskåkar ute på glesbygden. De har föreslagit en mindre ersättning, men om ovanstående scenario skulle förverkligas, så tror jag att Migrationsverket skulle kunna minska ned kostnaderna ytterligare. Planen är den här: folk som inte längre har råd att bo i en större bostad, men samtidigt skulle tvingas att sälja med förlust, fortsätta vara skuldsatta och dessutom förmodligen inte kunna hyra något boende, skulle istället kunna få hjälp med månadsbetalningarna i utbyte mot att de inhyser asylsökande familjer! De kan fortsätta bo kvar, men i utbyte får de ha kök och vardagsrum som gemensamt utrymme, ha ett eget rum för sin familj, samt därefter inhysa en asylsökande familj i varje återstående rum!
Det skulle ju utan tvekan bli en win-win situation. Familjen hamnar inte på gatan, Migrationsverket kan få nya boplatser åt asylsökande familjer och dessutom erhålla dem mycket billigare än tidigare. Dessutom är det väl trots först då som mina PK-vänner verkligen kan avnjuta frukterna av den underbara mångkulturen? De kommer att varje dag få leva ihop med t.ex. en somalisk storfamilj, en kurdisk familj och några ensamkommande afghanska killar i ett och samma hus. Deras barn kommer att få träffa än fler människor från Afrika och Mellanöstern i skolan - nigerianer, kongoleser, syrier, araber - som kanske utgör en majoritet av klassen, medan vita och andra raser utgör resten. Multicultural heaven!
Jag önskar att jag och min sambo bodde rymligt i en köpt bostad och hade barn, men tyvärr riskerar vi att gå miste om allt det roliga även om ovanstående utveckling skulle ske.