2014-02-13, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Intressant nog så spenderar toppländerna betydligt mindre del av BNP på skola än Sverige.
Alltså är det inte finansieringen som är problemet i skolan.

Detta måste lyftas fram hela tiden! Lyssnar man på tex Fridolin och andra politiker är det mer resurser till skolan som gäller, trots att man ligger i toppen av de som spenderar mest. Mer av samma är sällan en bra lösningsstrategi.
Citera
2014-02-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Men detta kanske inte faller den infantila och obildade pojkhögern, som gråtrunkar framför idolporträttet på Åkesson på läppen.

Vad bidrar det här med egentligen? Utlopp för egen frustration?
Citera
2014-02-13, 09:03
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Socialdemokraterna kommer att tvinga svenska elever att gå i invandrarskolor om de vinner höstens val, meddelade partiets skolpolitiske talesman Ibrahim Baylan i mars 2012. På DN Debatt skrev Baylan att skollagen måste ändras så att central planering blir möjlig genom att politikerna får makt att göra skolans barn- och elevgrupper mer ”socialt och etniskt heterogena”.
http://www.friatider.se/svenskar-flyr-sodertaljeskola

Går S på val på detta, så tyder det på Sossarna inte vill ha makten 2014-2018. Misstänker att det kommer krävas stora skattehöjningar samt stora nedskärningar för att klara "välfärden".
Citera
2014-02-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
I "toppländerna" sitter eleverna ner och är tysta. Det är förklaringen.

Vi har avskaffat lärarrollen bl a genom att betala usla löner. Det har inneburit att vi idag har en usel lärarkår bestående av allmänt fluffig personer med klen kompetens. Räkna? Vem? Jag?

Samtidigt har vi släppt in 100.000-tals ungdomar i landet som inte bara saknar studiekultur utan som också är oförmögna att underordna sig annat än mycket tydliga auktoriteter. Hur får man en ung muslim att respektera en kvinnlig lärare utan huvudduk. Hon är ju en hora.

På några årtionden har det som en gång var ett föredöme raserats. Sambandet är uppenbart, och man måste tillhöra de PK-skadade för att ens bekymra sig om att hitta på undanflykter.

Men är verkligen svaret att rakt av höja lärarlönerna för befintligt gäng, som lärarfacket hävdar? I min värld är lön på något sätt kopplat till prestation. Och nu känns det dokumenterat att under de senaste 20 åren, så har svenska lärare genomfört västvärldens sämsta prestation alla kategorier.
Citera
2014-02-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Är det inte en bättre lösning att de som röstar för massinvandring, integration och mångkultur även lever som man röstar och placerar sina egna barn på invandrarskolor så de får ta del av mångkulturen som deras föräldrar är så positiva till?

Det här är flashback - sitter ingen på data över vilka riksdagspolitiker som har barn, samt hur många av dessa barn som går i problemskolor? Det om något vore intressant att höra
Citera
2014-02-13, 09:42
Medlem
Europes avatar
Härliga nyheter!

Jag ska omedelbart och översvallande berätta nyheterna, samt påminna om att enligt opinionsmätningarna kommer de rödgröna att vinna valet, för ett stort antal etniskt svenska vänner med barn i skolåldern som är 100% PK. De flesta bor i Stockholms län och deras barn som går, eller snart kommer att gå, i lågstadiet lär beröras av detta i allra högsta grad.

En del av dem har blivit extra PK sedan de har flyttat och köpt hus i områden där vita utgör en förkrossande etnisk majoritet (i kranskommunerna, inte i de etniskt rena och dyra områdena där topparna inom politiken och etablissemanget bor, för jag misstänker att de fortfarande inte kommer att ingå i det här förslaget på samma sätt som de är i stort sett de enda områdena som inte tar emot några asylsökande). Jag kommer även att påminna om att en förkrossande majoritet av Sverige hushåll sitter - precis som de själva med sina nyköpta hus! - med bostadslån upp över öronen. Jag kommer givetvis nämna att vid en eventuell ekonomisk kris i Sverige, så kommer det att utgöra ett problem att så många fortsätter att sitta på sina lån utan att betala av dem, samt dessutom lever på relativt små marginaler varje månad och inte har en större ekonomisk buffert för oväntade situationer, eftersom de förutsätter att de alltid kan sälja bostaden med god vinst. Blir folk av med sina jobb, speciellt om båda inte arbetar heltid, så kan det bli väldigt tufft att klara av månadskostnaderna. Samtidigt har vi haft en växande bostadsbubbla i över 15 år i Sverige, så det är rimligt att gissa att bostadspriserna kommer att falla kraftigt, precis som i början av 1990-talet. Precis som på 1990-talet kan många (ja, med tanke på att nästan varendaste en i Sverige som äger sin bostad har amorteringar och lån, så lär det ju bli frågan om betydligt fler den här gången) hamna i den situationen att de inte har råd att bo kvar, men samtidigt tvingas sälja sin bostad för betydligt lägre pris än inköpspriset och därmed fortsätta ha kvar bostadslånet, trots att man inte längre har kvar bostaden.

Skillnaden mellan en eventuell kris i närtid och krisen på 1990-talet är alltså att betydligt fler behöver kanske desperat behöva flytta och försöka hitta billigast möjliga boende. Ytterligare en skillnad från 1990-talskrisen är att det idag inte längre finns några billiga hyresrätter att få tag i, speciellt om många inom kort tid hamnar i samma situation. De billiga hyresrätterna har inte bara gått åt i Stockholmsområdet, eller ens enbart de större städerna, utan de senaste årens asylpolitik har effektivt sugit upp dem på nästan alla håll i landet. Dessutom lär det ju fortsätta komma hundratals människor varendaste dag som måste omedelbart få tak över huvudet och dessa har ju företräde till eventuella hyresbostäder.

Nu lär allt detta inte beröra några av mina PK-vänner, även om det skulle bli ekonomiskt svårare tider, eftersom de är helt hundra på att bostäder och offentliga medel kommer att finnas i överflöd och att framtiden med regimens politik är ljusrosa och fluffig. Men om det likväl mot all förmodan skulle bedöma att det eventuellt skulle kunna finnas en minimal chans till ovanstående utveckling, så har jag även lyckliga nyheter kring det! Migrationsverket har redan sedan långt tillbaka uttryckt intresse för att eventuellt kunna låta asylsökande bli inneboende hos privatpersoner, eftersom de i dagsläget måste betala fantaziljoner för att hyra små rum med billiga våningssängar i rivningskåkar ute på glesbygden. De har föreslagit en mindre ersättning, men om ovanstående scenario skulle förverkligas, så tror jag att Migrationsverket skulle kunna minska ned kostnaderna ytterligare. Planen är den här: folk som inte längre har råd att bo i en större bostad, men samtidigt skulle tvingas att sälja med förlust, fortsätta vara skuldsatta och dessutom förmodligen inte kunna hyra något boende, skulle istället kunna få hjälp med månadsbetalningarna i utbyte mot att de inhyser asylsökande familjer! De kan fortsätta bo kvar, men i utbyte får de ha kök och vardagsrum som gemensamt utrymme, ha ett eget rum för sin familj, samt därefter inhysa en asylsökande familj i varje återstående rum!

Det skulle ju utan tvekan bli en win-win situation. Familjen hamnar inte på gatan, Migrationsverket kan få nya boplatser åt asylsökande familjer och dessutom erhålla dem mycket billigare än tidigare. Dessutom är det väl trots först då som mina PK-vänner verkligen kan avnjuta frukterna av den underbara mångkulturen? De kommer att varje dag få leva ihop med t.ex. en somalisk storfamilj, en kurdisk familj och några ensamkommande afghanska killar i ett och samma hus. Deras barn kommer att få träffa än fler människor från Afrika och Mellanöstern i skolan - nigerianer, kongoleser, syrier, araber - som kanske utgör en majoritet av klassen, medan vita och andra raser utgör resten. Multicultural heaven!

Jag önskar att jag och min sambo bodde rymligt i en köpt bostad och hade barn, men tyvärr riskerar vi att gå miste om allt det roliga även om ovanstående utveckling skulle ske.
Citera
2014-02-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99menqigong
Men är verkligen svaret att rakt av höja lärarlönerna för befintligt gäng, som lärarfacket hävdar? I min värld är lön på något sätt kopplat till prestation. Och nu känns det dokumenterat att under de senaste 20 åren, så har svenska lärare genomfört västvärldens sämsta prestation alla kategorier.

Maciej Zaremba (en av få riktiga journalister som finns kvar) på DN skrev en fantastisk artikelserie om lärarutbildningen... och läser man Först kränkt vinner så inser man ganska snabbt varför lösningen inte är att ge dessa "nyutbildade" lärare högre lön

Sen kan man flumma lite och konstatera att dagens system är triggat för att ge folk så höga betyg som möjligt, oavsett deras kunskaper, varpå "de bästa lärarna" har blivit de som ger eleverna högsta betyg i relation till elevernas faktiska kunskaper Således torde fler skolor bli "våldsamma", oavsett om det går invandrare där eller ej, eftersom ingen del av systemet värderar kunskap särskilt högt... förutom PISA-undersökningen förstås, men den har ingen riktig intressent i det svenska samhället.
Citera
2014-02-13, 10:46
Medlem
Kobolds avatar
Svenska barn har blivit curlade och daltade med alldeles för länge. Hur ska de förväntas klara sig i det tuffa, hårda samhällsklimatet som vuxna om de aldrig fått gå livets hårda skola som barn? Det är bara bra att invandrarbarn som är lite tuffare och härdade kan lära våra barn vad som krävs av den som ska bli framgångsrik.
Citera
2014-02-13, 10:58
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99menqigong

Du har en poäng där. Uppgraderingen av lärarkåren är en delikat uppgift. Några tankar...

Man måste först slå fast de enskilda lärarnas prestation och kunskapsnivå (test). Kommer naturligtvis att bli ett väldigt liv.
Man ändrar lönesystemet så att det speglar resultatet i testet. Duktiga ska ha rejält duktigt betalt (signalvärde), underpresterande får en långsam nedtrappning av lönen (kan av läraren ev motverks med vidareutbildning).
Lärarutbildningen görs till en seriös utbildning. Nya lärare kan därför erbjudas en helt ny attraktiv lönenivå och dagens lallare hålls utanför systemet.

Kommer Jan Björklund våga föreslå något liknande? Kanske. Kommer han att hinna njuta frukterna av sitt arbete? Nej. Kommer Ibrahim Baybyland forstätta påstå att skolans dåliga resultat är Björklunds fel? Jajjamän. Kommer svenska folket gå på den enkla? Faktiskt inte helt säker. Det kan finnas hopp för mänskligheten.
Citera
2014-02-13, 11:11
Medlem
När jag gick i sjuan fick vi en ny fröken som var stenhård med kvarsittning. Tio minuter för glömt sudd, tio för glömd penna, en kvart för glömd bok, fem minuter om man glömde ställa in stolen när man gick osv (japp, tiderna sitter etsade i hjärnan). Det tog nog inte mer än två veckor innan alla sexton elever satt som små ljus. Stilla, tysta, uppmärksamma, inte glömde saker, inte kom försent...

Min kusin berättade i julas att rektorn i hans dotters skola valt att ta bort kvarsittning som bestraffningsmetod på grund av påtryckningar från föräldrarna, och i stället har de diskussion med barn och lärare för att de ska kunna komma överens och lösa sina problem. Jag trodde han skämtade. Hur fan ska man kunna hålla ordning i en skola där lärarnas auktoritet undermineras på det sättet?
Citera
2014-02-13, 11:26
Medlem
I Socialdemokraternas Sverige så skall alla ha det lika jävligt.

Ta detta utspel av S i betanke när ni ska rösta, och lägg därtill det faktum att om du röstar på S i år så röstar du även på V.
Citera
2014-02-13, 11:32
Medlem
Pastmasters avatar
Både den dåliga skolpolitiken som skapades av Beatrice Ask under 90-talet och det förödande samhälle Reinfeldt har skapat idag med bidragsmassinvandring så är det bara lika bra att Alliansväljarna får smaka på sin egen medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in