2014-02-09, 22:03
Medlem
blink21s avatar
Har tankar på att börja byta jobb men har konkurrensklausuler i mitt anställningsavtal. Diskuterade det med en bekant och enligt han så är konkurrensklausuler ett ganska svagt vapen för arbetsgivaren, stämmer detta?

I mitt avtal har jag b.la. klausuler som säger "inte får ta ta anställning hos bolag med konkurrerande verksamhet eller ta kontakt eller försöka ta kontakt med leverantörer, och företagskunder utan skriftligt godkännande från bolaget."

Finns det några riktlinjer eller liknande för att kunna definiera vad som är är "konkurrerande" verksamhet och vad som inte är det?
Citera
2014-02-09, 22:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Dylika klausuler gäller ju bara så länge anställningen varar.
När du slutar hos nuvarande AG kan du jobba vart som helst.
Citera
2014-02-10, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Har tankar på att börja byta jobb men har konkurrensklausuler i mitt anställningsavtal. Diskuterade det med en bekant och enligt han så är konkurrensklausuler ett ganska svagt vapen för arbetsgivaren, stämmer detta?

I mitt avtal har jag b.la. klausuler som säger "inte får ta ta anställning hos bolag med konkurrerande verksamhet eller ta kontakt eller försöka ta kontakt med leverantörer, och företagskunder utan skriftligt godkännande från bolaget."

Finns det några riktlinjer eller liknande för att kunna definiera vad som är är "konkurrerande" verksamhet och vad som inte är det?
Finns det någon tidsgräns på avtalet? T.ex. "får inte ta anställning på konkurrerande verksamhet inom 6 månader". I så fall ska han ha någon form av ersättning för detta under den tiden, annars finns det inte så mycket de kan göra.

Vad du inte får lov att göra är att säga att du hör av dig från ditt gamla företag när du jobbar med det nya. Och så är det ju så att företagshemligheter får man inte använda eller sprida på andra företag.
Citera
2014-02-10, 02:17
Medlem
MPGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Dylika klausuler gäller ju bara så länge anställningen varar.
När du slutar hos nuvarande AG kan du jobba vart som helst.
Inte om man avtalat med AG om ett konkurrensförbud som ska gälla även efter det att anställningen upphört. Det är väldigt vanligt i många branscher, och vanligast är att man tidsbegränsar konkurrensförbudet till ett eller par år.

Att det skulle vara ett svagt vapen vet jag inte om jag håller med om. Bryter du mot konkurrensklausulen är begår du avtalsbrott, och jag är säker på att det i avtalet även är reglerat hur avtalsbrott ska hanteras. Hade jag varit du hade jag läst igenom avtalet både en och två gånger innan jag gjorde något - vill det sig illa (för dig) så är det inte ens allmänna domstolar som hanterar tvisten utan en skiljedomstol, och då kan det stå dig dyrt om du förlorar.

Om du är förbjuden att ta ny anställning eller ej kan vi inte svara på generellt - det regleras av ditt anställningsavtal. Vad står det där?
Citera
2014-02-10, 07:01
Medlem
blink21s avatar
Avtalet är tidsbegränsat till ett år efter av min anställning avlutats.

I avtalet står det så här:

"Blink21 förbinder sig att under anställningen samt under en tid av 1 år efter anställningens upp hörande:

inte får ta ta anställning hos bolag med konkurrerande verksamhet, eller

ej ta kontakt eller försöka ta kontakt med leverantörer, och företagskunder utan skriftligt godkännande från bolaget."

Tycker det är luddigt skrivet, vad menas med konkurrerande verksamhet exempelvis?
Citera
2014-02-10, 09:25
Medlem
BonusPaterFamiliass avatar
Får man fråga vad du har för typ av position i bolaget? Det kan spela in om klausulen skulle prövas i domstol. Ju högre position du haft desto starkare är klausulen skulle man kunna säga. Att man har stark personlig anknytning till viktiga kunder kan vara något annat som talar för att en konkurrensklausul är rimlig. Som tidigare nämnts bör man dock få en rimlig kompensation (typ du får inte jobba hos en konkurrent på ett år - men får bibehållen lön och förmåner under den tiden)
Citera
2014-02-10, 12:47
Medlem
helveteskyrkas avatar
Arbetsdomstolen ställer sig mycket sällan på företagets sida när det gäller att bryta mot Konkurrensklausuler, och även om företaget har väldigt goda skäl så går ofta den anställdes rätt till arbete före företagets k-klausul.

Du får däremot inte avslöja företagshemligheter och andra avtal du har tecknat angående tystnadsplikt.

Och de väldigt få fall som AD tagit företagets parti så är det ett jäkligt bra skrivet avtal med någon form av vite inbakad (Vilket ditt avtal inte har)
Vill däremot företaget du är anställd hos idag använda sig av Konkurrensklausulen så får de se till att betala dig 100% för de månader du inte kan söka de arbeten.

Så säg till ditt företag att de måste ersätta dig för tiden de har satt dig i yrkesförbud. Det är något AD ser väldigt hårt på. Då måste företaget väga upp hur mycket deras hemlighet är värd kontra betala dig i 1 år när du går hemma och spelar flipper.

Så ja det är ett väldigt svagt vapen från arbetsgivaren.
Det är bara leta upp de prejudikat som jurister och advokater använder i dessa frågor.

Din yttrandefrihet och din fria vilja väger tyngre än ett företags konkurrensklausul.
Citera
2014-02-10, 13:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21

Jag har en likadan klausul. Frågade en jurist om detta.

Det går att blockera dig men praxis är att de ska betala 80% av den lön (Inklusive förmåner) som den nya arbetsgivaren erbjuder dig i en klumpsumma. Många kontrakt innehåller också böter för företaget som vill anställa dig, det kan du ignorera helt.

I princip är det inte hållbart förutom vid speciella tillfällen då du har kritisk kunskap om något som de inte vill ska föras vidare.
Citera
2014-02-10, 14:33
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag har en likadan klausul. Frågade en jurist om detta.

Det går att blockera dig men praxis är att de ska betala 80% av den lön (Inklusive förmåner) som den nya arbetsgivaren erbjuder dig i en klumpsumma. Många kontrakt innehåller också böter för företaget som vill anställa dig, det kan du ignorera helt.

I princip är det inte hållbart förutom vid speciella tillfällen då du har kritisk kunskap om något som de inte vill ska föras vidare.

80% har jag aldrig hört talats om.. 100% + alla förmåner som anställd. Vi lever i ett fritt land där kan inte förtag sätta en enskild person i yrkesförbud.

Det är ett förelegat avtal som i princip inte kan anpassas i dagens Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in