2011-10-03, 18:38
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinfest
Klor i salt?? ööhh... ok... Du har uppenbarligen blandat ihop äpplen och päron..

Bara för att du (s)väljer den officiella versionen så betyder det inte att den är rätt.
Det finns HUR MÅNGA BRA artiklar om att flour är giftigt och alltså inte bra.
Men det kommer inte spela någon roll vad jag säger. Kör du på din officiella version och låt staten "skydda" dig. Jag har skippat flouret för länge sedan..

Puss och kram

NaCl - vanligt koksalt http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid

NatriumKlorid
Citera
2013-01-02, 15:25
Medlem
Här finns en länk som hävdar att barn kan få i sig för höga doser av fluor bara genom att använda
fluor tandkräm. Det finns mycket intressant på den siten om fluor.

http://www.fluoridealert.org/issues/caries/who-data/
Citera
2013-01-02, 21:33
Medlem
Fluor har minskat mängden karies i världen med runt hälften vilket är den i särklass största minskningen någonsin i historien (troligtvis viktigare än alla andra framsteg tillsammans). Så att säga att det inte finns någon effekt är befängt.

Givetvis är man fri att göra sina egna val i dagens samhälle, som tandläkare kan man inget annat göra än att informera. Även om man ibland får informera vissa föräldrar till högkariesaktiva barn VÄLDIGT mycket och extremt många gånger. Antingen äter ungen inte socker eller så använder den fluor, vill man inte höra det extremt ofta får man byta tandläkare.
Vad man gör som vuxen när man väl är informerad är i stort inte mitt problem men man ska inte klaga över priset på lagningar och annan tandvård iaf.

Jag har sedan länge slutat försöka övertyga "troende" med vetenskapliga bevis, det fungerar sällan och leder oftast till frustration. Går man till mig får man dock leva med att jag informerar om vikten av fluor vid varje besök.
Citera
2013-01-02, 21:52
Medlem
1.1s avatar
Om alla skulle börja äta knöltång så skulle ingen få karies längre. Jag talar av egen erfarenhet. Men jag vet inte hur tandläkare förhåller sig till naturtillskott och alger. Jag har dock aldrig hört en tandläkare rekommendera knöltång till patienter med mycket karies. Och jag har inte sagt något heller för jag vet inte hur tandläkaren skulle reagera.
Citera
2013-01-02, 22:56
Medlem
Jag svarar med stor försiktighet. En snabb sökning visar att det inte finns några studier på Ascophyllum nodosum och munhälsa.

Däremot finns det väl inget som säger att den skulle vara dålig för tänderna i alla fall. Den innehåller ju definitivt inte socker och verkar t.ex. innehålla mycket zink.

Jag antar att man hade behövt göra en förstudie med en toxikologisk analys för att kontrollera så att algen inte ackumulerar några skadliga ämnen för människor i större omfattning eller innehåller något annat som kan ge potentiella skador för människor eller foster. Det är en alg så det är fullt möjligt att den också t.ex. lagrar upp fluor.

Sedan kanske en prospektiv dubbelblind studie, helst med uppemot hundra deltare för att se eventuella positiva eller negativa tendenser, troligtvis mest fokuserad på det allmänna hälsoläget.

Om inga risker hittas och man ser en positiv trend kan man göra en större studie för att se om den är stor nog för att vara av betydelse och om den är statistiskt signifikant. Kan även vara av betydelse att försöka hitta eventuella aktiva substanser.

Kostar väl ett par miljoner att göra dessa studier kanske?
Eftersom det inte verkar finnas en omfattande historia av att algen används mot just problem i munnen är det knappast någon som kommer finansiera ett sådant projekt.
Citera
2013-01-03, 13:39
Medlem
Edit: såg inte att det fanns ett "sidan 2" och att man redan svarat på "knöltång som profylaxis"
Citera
2013-03-08, 17:24
Medlem
Z1gmas avatar
Flour är ett globalt gift som används för att få befolkningen mer "lättstyrda" och gå in i sig själva mer än något annat.
Citera
2013-03-09, 01:06
Medlem
kapten.oinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z1gma
Flour är ett globalt gift som används för att få befolkningen mer "lättstyrda" och gå in i sig själva mer än något annat.

Vilka är det som vill göra något så elakt? Borstar de tänderna med fluorfri tandkräm för att inte själva bli lättstyrda?
Citera
2013-07-20, 21:24
Medlem
Skorzenys avatar
Fluor är enligt tandläkare bra för tänderna, men de ser inte till helhetsperspektivet.
Fluor är ett gift för kropp och själ, fluor ansamlas i tallkottkörteln.
Kort sagt, så lagras fluor i tallkottkörteln och försämrar dess funktion i och med den förkalkning som uppstår.
Fluor gör alltså inte bara att sköldkörteln hamnar i obalans, utan även att vår sömn och våra tankar störs.
Citera
2014-02-09, 17:22
Medlem
lehirals avatar
tips på tandkräm utan flour?
Citera
2014-02-09, 20:37
Medlem
Jag slutade använda flour tandkräm för över ett halvår sen. Tycker det verkar vara en rätt ohälsosam och onödig ingrediens, men däremot har jag aldrig känt att jag vart påverkad av det på nåt vis eller känner mig "bättre" nu. Gillar bara iden om att vara så naturlig som möjlig. Köper på Walgreens här eller i vilken livsmedelsaffär som helst. De är lite dyrare men inget som märks i det långa loppet.
Citera
2014-02-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wegvezen
Jag slutade använda flour tandkräm för över ett halvår sen. Tycker det verkar vara en rätt ohälsosam och onödig ingrediens, men däremot har jag aldrig känt att jag vart påverkad av det på nåt vis eller känner mig "bättre" nu. Gillar bara iden om att vara så naturlig som möjlig. Köper på Walgreens här eller i vilken livsmedelsaffär som helst. De är lite dyrare men inget som märks i det långa loppet.

Tills du kommer till tandläkaren nästa gång (beroende på din kost/hur bra du är generellt på tandborstning).

Iof tar det ~7 år för ett hål att gå till 0-100 så att säga så det kanske inte syns nästa gång heller för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in