2014-02-08, 13:22
Medlem
Nalixs avatar
Hej FB

Tänkte höra snabbt om någon känner igen sig eller vad vad detta kan bero på?

Det är nämligen så att under flera dagar (7-10 kanske mer) har jag blivit illamående efter varje gång jag ätit. Känslan är som ett vanligt illamående, ibland är den starkare och ibland mildare, vid värsta fall har jag velat köra ner fingrarna och spy upp maten. Detta har dock aldrig hänt då jag inte vill utveckla någon sorts bulimi samt att jag försöker lugna mig.

Oavsett vad jag äter, mild, stark etc. mat blir jag illamående. Vet inte riktigt om min mage inte orkar hantera mat speciellt bra eller om det kan bero på någonting annat?

Är det någon som har upplevt samma problem?
Citera
2014-02-08, 14:07
Medlem
Ratis avatar
Kolla om du har fler symtom än illamående som stämmer överens med magkatarr.

http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Dyspepsi--kanslig-mage-/
Citera
2014-02-08, 15:17
Medlem
GulCitrons avatar
Hade samma problem för ett tag sen blev alltid illamående, yr och såg suddigt efter jag ätit något dock gick det över en vacker dag än idag vet jag inte vad det berodde på
Citera
2014-02-08, 15:22
Medlem
Hej! Just när det gäller magproblem kan vara svårt att ringa in vad problemet är, då det finns så mycket olika saker som illamåendet kan bero på. Du kan om du vill kika igenom den tråd jag startade och se om du känner igen dig i mina symtom. Ett receptfritt läkemedel som heter Omeprazol kan vara värt att läsa lite om. Om du skulle gå till en läkare skulle de förmodligen be dig att testa omeprazol enligt hänvisningarna som ges på paketet.

Här är iallafall länken till min tråd - (FB) Illamående i 2 år

Hoppas att det löser sig.
Citera
2014-02-08, 16:51
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kolla om du har fler symtom än illamående som stämmer överens med magkatarr.

http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Dyspepsi--kanslig-mage-/

mår illa
har lättare halsbränna eller sura uppstötningar

detta stämmer in väldigt bra

känner hungersug i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen

detta stämmer nästan, har inget hungersug utan känner mer som en brännande känsla där
Citera
2014-02-08, 16:59
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linus94
Hej! Just när det gäller magproblem kan vara svårt att ringa in vad problemet är, då det finns så mycket olika saker som illamåendet kan bero på. Du kan om du vill kika igenom den tråd jag startade och se om du känner igen dig i mina symtom. Ett receptfritt läkemedel som heter Omeprazol kan vara värt att läsa lite om. Om du skulle gå till en läkare skulle de förmodligen be dig att testa omeprazol enligt hänvisningarna som ges på paketet.

Här är iallafall länken till min tråd - (FB) Illamående i 2 år

Hoppas att det löser sig.

Kollade in symptom på magkatarr:

Smärta eller obehagskänsla i magtrakten.
Halsbränna.
Reflux (sura uppstötningar).
Tidig mättnadskänsla vid måltid.
Hungersug.
Illamående.
Känsla av orolig, bullrig och gasig mage.

och de stämmer in mycket bättre än dyspepsi däremot vet jag inte om det är värt att åka till doktorn ifall man har matkatarr?

Dina symptom stämde också in ganska bra, jag studerar ju fortfarande så det blir mycket stress i vissa perioder
Citera
2014-02-08, 18:58
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nalix
Kollade in symptom på magkatarr:

Smärta eller obehagskänsla i magtrakten.
Halsbränna.
Reflux (sura uppstötningar).
Tidig mättnadskänsla vid måltid.
Hungersug.
Illamående.
Känsla av orolig, bullrig och gasig mage.

och de stämmer in mycket bättre än dyspepsi däremot vet jag inte om det är värt att åka till doktorn ifall man har matkatarr?

Dina symptom stämde också in ganska bra, jag studerar ju fortfarande så det blir mycket stress i vissa perioder

Boka tid på vårdcentralen. Det finns behandling att få mot magkatarr.
Citera
2014-02-08, 19:13
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Boka tid på vårdcentralen. Det finns behandling att få mot magkatarr.

Är magkatarr verkligen så farligt? Om jag nu skulle ha det, går det inte att behandla själv?

Kanske ska tillägga att jag även tror jag har feber? Kan det vara något annat i så fall?
Citera
2014-02-08, 19:17
Medlem
Citat:

Om du tror att dina besvär stämmer ihop med just magkatarr så ska du ta kontakt med din vårdcentral och utredas, innan du börjar med massa läkemedel som tipsas om här på Flashback. Det är viktigt att man utesluter andra mag- och tarmsjukdomar.
Citera
2014-02-08, 19:23
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Om du tror att dina besvär stämmer ihop med just magkatarr så ska du ta kontakt med din vårdcentral och utredas, innan du börjar med massa läkemedel som tipsas om här på Flashback. Det är viktigt att man utesluter andra mag- och tarmsjukdomar.

Okej får väl kontakta vårdcentralen på måndag när de öppnar.

Har aldrig haft dessa besvär tidigare, är det någon annan som har erfarenhet av magkatarr? Har hört att man ev. får göra en gastroskopi, någon som genomlidit detta?
Citera
2014-02-08, 19:46
Medlem
Citat:
Okej får väl kontakta vårdcentralen på måndag när de öppnar.

Har aldrig haft dessa besvär tidigare, är det någon annan som har erfarenhet av magkatarr? Har hört att man ev. får göra en gastroskopi, någon som genomlidit detta?

Absolut!

Jag har lidit av både magkatarr och magsår som jag har behandlat tre gånger. Jag har också genomlidit gastroskopi minst 5 gånger och koloskopi minst lika många gånger om inte fler, jag gjorde min första gastroskopi vaken och därefter har jag endast genomlidit undersökningarna om jag fått göra det i narkos.
Citera
2014-02-08, 19:56
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Absolut!

Jag har lidit av både magkatarr och magsår som jag har behandlat tre gånger. Jag har också genomlidit gastroskopi minst 5 gånger och koloskopi minst lika många gånger om inte fler, jag gjorde min första gastroskopi vaken och därefter har jag endast genomlidit undersökningarna om jag fått göra det i narkos.

Hörru skräm mig inte, jag är faktiskt väldigt ung fortfarande

Men från vad jag förstår av dig, ska man ta lugnande ev. bli nersövd vid gastroskopi för att undvika det värsta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in