2014-02-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det kan sannolikt stoppa förruttnelseprocesen om benen sattes in i en plastsäck tillsammans med massor av is och inbäddades exempelvis i en spånhög.
Då är vi tillbaka till den eviga diskussionen om när benen lades in i gula huset. Enligt dig mellan 18-20 maj (inte orimligt) men även tänkbart att detta kan ha skett tidigare. Ponera att benen låg i sopsäcken med is och spån som du säger. Säcken kan dessutom ha varit i innerrummet som gör att den som tittar in genom fönstret inte kan se den. Flera hade förmodligen inte reagerat på om det stod en sopsäck där inne, ens synlig. Dem som letade efter VB tittade sannolikt i första hand efter henne, inte separerade ben eller bråte. Om exempelvis KJ använde sig av en sopsäck att förvara benen i gula huset så kan han ha lagt dit dessa vid en tidigare tidpunkt än 18-20. Däremot behöver KJ i så fall ha återvänt till gula huset för att ta ut benen och placera dessa 1,7 meter till höger om fönstret och detta kan mycket väl ha skett 18-20 maj.
Citera
2014-02-08, 11:08
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vilket datum såg du denna Volvo kombi?
Vilken färg var Volvo kombi'n'?
När du skriver "äldre" Volvo, vilken års model ca. menar du då?

"Mjöträsk" är nog fel namn på träsket, kan du präcicera VAR du såg Volvo'n?
Kommer inte ihåg färg 100 % men tror den var vit men tog regnumret och kollade den tror den var från 80-talet. Den stod på en väg när man åker mellan Boden och Råneå och på vänster sida efter en skylt som jag tror det stod Mjöträsk på är en bondgård där på höger sida och jag tror det finns en sjö som heter Mjösjön där. Kommer som sagt inte ihåg men ringde polisen med alla uppgifter då.
Citera
2014-02-08, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Kommer inte ihåg färg 100 % men tror den var vit men tog regnumret och kollade den tror den var från 80-talet. Den stod på en väg när man åker mellan Boden och Råneå och på vänster sida efter en skylt som jag tror det stod Mjöträsk på är en bondgård där på höger sida och jag tror det finns en sjö som heter Mjösjön där. Kommer som sagt inte ihåg men ringde polisen med alla uppgifter då.
Mjösjön ligger på samma sida som Aldersjön, mjöträsk ligger ovanför Töre. Bör ha varit något annat ställe, eller?
Citera
2014-02-08, 11:35
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Mjösjön ligger på samma sida som Aldersjön, mjöträsk ligger ovanför Töre. Bör ha varit något annat ställe, eller?

Jag tror Just-a-girl kan ha rätt angående Mjösjön. Gå in på hitta, kartor, skriv Mjösjön i "var" och välj alternativ 2, en sjö i närheten av berget VB återfanns på.

http://www.hitta.se/karta#center=7317511:1771430&zl=9&bounds=7314936:1 765968,7320080:1776896&from=1&pageCount=20&sm=6&va r=mjösjön&type=map&level=1&rlm=1
Citera
2014-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag tror Just-a-girl kan ha rätt angående Mjösjön. Gå in på hitta, kartor, skriv Mjösjön i "var" och välj alternativ 2, en sjö i närheten av berget VB återfanns på.

http://www.hitta.se/karta#center=7317511:1771430&zl=9&bounds=7314936:1 765968,7320080:1776896&from=1&pageCount=20&sm=6&va r=mjösjön&type=map&level=1&rlm=1
Det har du rätt i, det finns tydligen flera sjöar som heter så runt Boden. Ok.

Den sjön ligger ca 2 km från stugan och 1 km från fortet i rak linje.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-02-08 kl. 11:55.
Citera
2014-02-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att benen hittades först var ju rena slumpen tack vare hjälp från andevärlden genom kvinnlig intuition av en sierska och en spaningsledare från MPS. De andra delarna låg inte helt öppet.

Enligt sierskan skulle VB finnas i ett gult hus. Gula huset kan ju vara BP och att man inte hann med att lasta ut benen utan de blev kvar i en svart plastsäck.
Alla de här vittnen som tittade in genom fönsteröppningen och anmälde till polisen kan sägas att det var slumpen att de tittade in, det senaste vittnet var 18 eller 19 maj han trodde det var 19 maj men var inte säker.
Däremot de som placerade benen i Gula huset var inte slumpen, utan det gjordes medvetet att de skulle hittas.
Man kan säga sannolikheten var mycket stor att benen skulle upptäckas mycket snabbt, sedan de blev placerade där och det tog också max 2 dagar.
Gula huset var ingen brottplats det har poliens tekniker konstanterat.
Citera
2014-02-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Alla de här vittnen som tittade in genom fönsteröppningen och anmälde till polisen kan sägas att det var slumpen att de tittade in, det senaste vittnet var 18 eller 19 maj han trodde det var 19 maj men var inte säker.
Däremot de som placerade benen i Gula huset var inte slumpen, utan det gjordes medvetet att de skulle hittas.
Man kan säga sannolikheten var mycket stor att benen skulle upptäckas mycket snabbt, sedan de blev placerade där och det tog också max 2 dagar.
Gula huset var ingen brottplats det har poliens tekniker konstanterat.
Varför inte placera benen utanför huset i så fall?
Citera
2014-02-08, 12:11
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det har du rätt i, det finns tydligen flera sjöar som heter så runt Boden. Ok.

Den sjön ligger ca 2 km från stugan och 1 km från fortet i rak linje.
Man passerar återvinningscentralen precis efter att man svänger in på den större vägen som lokalt kallas Smedsbyvägen, om man fortsätter hela sträckan kommer man ut på E4:an efter några mil. Den här lilla skogsvägen ligger kanske 5-10 min från återvinningscenntralen och precis innan skjutbanan som även den precis som återvinningen och skogsvägen ligger på vänster sida. Skogsvägen ligger bara 1 eller 2 min med bil från det att man passerar en skylt på höger sida där jag tror det står Mjöträsk och där det ligger en bondgård. Stället i sig kan oxå heta Mjösjön. Ängeln finns nog kvar om ngn vill kolla. Den kan inte ha varit uppe länge förra året när jag såg den för betänk hur den sitter på en kvist och hade den varit där hela vintern hade den förmodligen fallit ned av all snö på trädet.
Citera
2014-02-08, 12:55
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Man passerar återvinningscentralen precis efter att man svänger in på den större vägen som lokalt kallas Smedsbyvägen, om man fortsätter hela sträckan kommer man ut på E4:an efter några mil. Den här lilla skogsvägen ligger kanske 5-10 min från återvinningscenntralen och precis innan skjutbanan som även den precis som återvinningen och skogsvägen ligger på vänster sida. Skogsvägen ligger bara 1 eller 2 min med bil från det att man passerar en skylt på höger sida där jag tror det står Mjöträsk och där det ligger en bondgård. Stället i sig kan oxå heta Mjösjön. Ängeln finns nog kvar om ngn vill kolla. Den kan inte ha varit uppe länge förra året när jag såg den för betänk hur den sitter på en kvist och hade den varit där hela vintern hade den förmodligen fallit ned av all snö på trädet.

Passerar man Syden och/eller Edet? Skjutbanan jag minns, på vänster sida, är strax innan trevägskorsningen precis före du passerar över en liten bro där inre delen av Persöfjärden går under bron. Vattnet brukar svämma över på våren på detta ställe.
Citera
2014-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att benen hittades först var ju rena slumpen tack vare hjälp från andevärlden genom kvinnlig intuition av en sierska och en spaningsledare från MPS. De andra delarna låg inte helt öppet.

Enligt sierskan skulle VB finnas i ett gult hus. Gula huset kan ju vara BP och att man inte hann med att lasta ut benen utan de blev kvar i en svart plastsäck.

Vem var det som hade kontakt med sierskan? Alltså vem hade fått information av henne?
Citera
2014-02-08, 13:38
Bannlyst
Åklagarduon funderar forfarande på ifall dom skall överkaga eller anslutningsöverklaga och
minnas jag rätt så har dom fram till 12 februari på sig att fundera. Forssberg gick tidigt ut med att
han och KJ skulle överklaga men nu är BF utbytt och "stjärnadvokaten" Olsson har istället tagit
sig an fallet, Thomas är naturligtvis mer rutinerad än Forssberg och hans kommentarer till media
är att han inte vet ännu ifall dom skall överklaga tingsrättens dom eller inte.

Massi däremot är missnöjd med domen och vill ha livstidsstraff uttrycker hon sig flitigt om i media men hon har väl i och för sig ingen egen kloagorätt och vad VB:s föräldrar tycker om påföljden vet vi väl inte? Men ifall föräldrarna nu tycker som Massi, hur vanligt är det att ett målsägarbiträde
tillsammans med sina "målsäganden" yrkar på straffskärpning på egen hand om försvaret och
åklagarna nöjer sig med tingsrättens dom?
Citera
2014-02-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Åklagarduon funderar forfarande på ifall dom skall överkaga eller anslutningsöverklaga och
minnas jag rätt så har dom fram till 12 februari på sig att fundera. Forssberg gick tidigt ut med att
han och KJ skulle överklaga men nu är BF utbytt och "stjärnadvokaten" Olsson har istället tagit
sig an fallet, Thomas är naturligtvis mer rutinerad än Forssberg och hans kommentarer till media
är att han inte vet ännu ifall dom skall överklaga tingsrättens dom eller inte.

Massi däremot är missnöjd med domen och vill ha livstidsstraff uttrycker hon sig flitigt om i media men hon har väl i och för sig ingen egen kloagorätt och vad VB:s föräldrar tycker om påföljden vet vi väl inte? Men ifall föräldrarna nu tycker som Massi, hur vanligt är det att ett målsägarbiträde
tillsammans med sina "målsäganden" yrkar på straffskärpning på egen hand om försvaret och
åklagarna nöjer sig med tingsrättens dom?
KJ har bestämt sig för att överklaga domen till Hovrätten, därför begärde han T. Olsson som ny advokat och T. Olsson accepterade uppdraget, att det blir en överklagan till Hovrätten kan tas för givet. Det är KJ som bestämmer om domen skall överklagas och han har bestämt sig att den skall överklagas.
Vad åklagarna funderar är betydelselöst i sammanhanget, samma sak med målsägarbiträdet.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-08 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in