2014-02-01, 12:33
Medlem
jhon bickles avatar
jämfört med halvkombi?
Har inte noterat någon större prisskillnad och driften lär ju inte skilja så mkt så varför inte köpa lite störrre när man ändå håller på?
Citera
2014-02-01, 12:47
Medlem
provocative77s avatar
Finns tre nackdelar som är totalt obetydliga enl mig.
Det första är vaghållningen om du jämför med en exakt likvärdigt bestyckad sedan (Bussningar, fjädring, hjul). Men inget en normalbilist märker.
Det andra är att det bygger upp mer vägbrus i bilen pga det större utrymmet. Det dämpas med lastskydd samt att man överöstar det med normal ljudnivå på stereon.
Sedan har jag märkt då vi skaffat kombi igen att baksikten är lite sämre om man är en ovan förare. Men i dag finns både backvarnare samt kameror.
Citera
2014-02-01, 13:26
Medlem
pyttefnaxs avatar
Min åsikt är att dom främst är fulare, men det är en smaksak. Sen väger dom en aning mer, drar kanske lite extra bränsle och vintertid när det är kallt så tar det längre tid att värma upp kupen.

Men det sägs att vissa bilmodeller har ett bättre andrahandsvärde som kombis.
Citera
2014-02-01, 13:49
Medlem
DIdes avatar
Det handlar väl bara om hur mycket man behöver packa?
Det enda jag kan komma på är att i en sedan kan man i princip packa in 2millar i sedlar, stänga bakluckan och ingen har någon aning om att det finns grejjer att stjäla i trunken.
En kombi är mer utsatt eftersom man ser in i packutrymmet.

Jag har ingen statistik men jag kan tänka mig att combibilar råkar ut för fler inbrott.
Citera
2014-02-01, 15:20
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Min åsikt är att dom främst är fulare, men det är en smaksak.

Det ligger något i det, men långt ifrån alla. Exempelvis Audis S4/RS4/S6/RS6-modeller tycker jag ser bra mycket bättre ut som kombi, likaså Saab 9-5 och Chrysler 300C.

Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Det handlar väl bara om hur mycket man behöver packa?
Det enda jag kan komma på är att i en sedan kan man i princip packa in 2millar i sedlar, stänga bakluckan och ingen har någon aning om att det finns grejjer att stjäla i trunken.
En kombi är mer utsatt eftersom man ser in i packutrymmet.

Jag har ingen statistik men jag kan tänka mig att combibilar råkar ut för fler inbrott.

Inte nödvändigtvis, finns lastskydd (eller vad det heter) som man viker ut i linje med baksätets övre kant
http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/oldimages/vibilagare/saab95_04.jpg

Och så kan man ju även tona bakrutorna så insynen i bagageutrymmet är noll och ingenting.
Senast redigerad av frange 2014-02-01 kl. 15:23.
Citera
2014-02-01, 15:40
Medlem
Nackdelar ja, Tyngre och bör dra mer bränsle i längden, Om man jämför En V70&S60 så är S60in mycket sportigare, en V70 har inte lika bra väghållning, och högre ljud i kupen i en herrgårdsvagn.

Jag kör Sedan själv, men nästa bil blir nog Skåpbil,pickis eller herrgårdsvagn, då man ibland får svära lite när det inte får plats allt man vill i sedanen..

Jag pendlar för tillfället kring 100mil/Veckan, så varje droppe diesel gör stor skillnad, därför valde jag bara en Sedan, Herrgårdsvagnen drar lite mera.. men ack så rymligt slipper man ha jycken i baksätet.
Citera
2014-02-02, 07:15
Medlem
gniff754s avatar
Visst finns det lastskydd för att förhindra insyn, men många gör nog som jag och drar över det bara när det finns något i trunken, och då signalerar det till tjuven att det finns något där.

Skall man köpa nytt tror jag att man får igen extrakostnaden den dagen man säljer bilen på nästan alla bilar.
Citera
2014-02-02, 07:33
Medlem
Denkmittels avatar
En sedan eller halvkombi med sluttande baklucka har typiskt lägre luftmotstånd än en kombi.
Citera
2014-02-02, 09:06
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Om man inte är den pedantiska typen så blir det skräpigare i en kombi. Allt syns på ett tråkigare sätt. I en sedan kan man vräka ner alla gamla papper, p-biljetter, burkar, flaskor, stövlar, kepsar och jox som brukar samlas i bilen i bakluckan. I en kombi syns alla prylar var det än ligger.
Citera
2014-02-02, 11:03
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Om man inte är den pedantiska typen så blir det skräpigare i en kombi. Allt syns på ett tråkigare sätt. I en sedan kan man vräka ner alla gamla papper, p-biljetter, burkar, flaskor, stövlar, kepsar och jox som brukar samlas i bilen i bakluckan. I en kombi syns alla prylar var det än ligger.

Fast... det är väl knappast bilens fel för att ägaren är en slusk?
Citera
2014-02-02, 11:16
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Nackdelar ja, Tyngre och bör dra mer bränsle i längden, Om man jämför En V70&S60 så är S60in mycket sportigare, en V70 har inte lika bra väghållning, och högre ljud i kupen i en herrgårdsvagn.
V70 och S60 är inte besläktade. Jämför med S80 så har du en bättre jämförelse, de är syskon.

Dessutom har ViBilägare avlivat myten om att kombibilar skulle vara bullrigare än sedandito. De hade ett stort test för några år sedan där S80 t.o.m. hade någon dB högre än V70 i kupén. Så att kombi per automatik skulle vara bullrigare stämmer inte.

Bränsleförbrukningsaspekten köper jag dock. Däremot är det väldigt liten skillnad. En S80 med D5-motor drar 4,6 l/100km, en V70 med D5 drar 4,8 l/100km. Med T4-motorn drar S80 6,6, V70 6,8. (fakta från Volvos hemsida). Kan vara värt för de ökade lastmöjligheterna.
Citera
2014-02-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
V70 och S60 är inte besläktade. Jämför med S80 så har du en bättre jämförelse, de är syskon.
Är det verkligen släktdragen som spelar roll? Inte hur de jämförs av en användare? Jag skulle säga att S60 känns betydligt närmare en V70 än vad S80 gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in