2014-02-02, 09:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Att hårtråna skulle tillhöra en alt gm finner jag inte troligt. Hår lossnar inte spontant med roten kvar utan det krävs en del våld till detta. Dessutom liknar håret Marinas eget då hon hittades och det var bara en del hår kvar på huvudet. Dessa kan ju naturligtvis har flyttat på sig då paketet flyttades och öppnades.
Hur ofta hittar du främmande hårstrån i din säng?

Hårstråna låg innanför presenningen. Tror du verkligen att kriminaltekniker tappade hårstrån i paketet vid uppackning?
Citera
2014-02-02, 09:31
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ofta hittar du främmande hårstrån i din säng?

Hårstråna låg innanför presenningen. Tror du verkligen att kriminaltekniker tappade hårstrån i paketet vid uppackning?

Värst vad du är nyfiken på allas eventuella hårstrån i sina sängar. Detta kan ju naturligtvis variera från person till person men skulle inte tro att det ligger så värst många hårstrån i de flesta sängar med roten kvar såvida det inte gått lite väl vilt till. Hårstrån som vi tappar spontant har ingen rot kvar.
Jag tror inte att de tappade nånting, men med tanke på skicket av M så kan det inte ha varit så lätt att hålla ihop allting och de öppnade ju pressningen vid något tillfälle.
Citera
2014-02-02, 09:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Värst vad du är nyfiken på allas eventuella hårstrån i sina sängar. Detta kan ju naturligtvis variera från person till person men skulle inte tro att det ligger så värst många hårstrån i de flesta sängar med roten kvar såvida det inte gått lite väl vilt till. Hårstrån som vi tappar spontant har ingen rot kvar.
Jag tror inte att de tappade nånting, men med tanke på skicket av M så kan det inte ha varit så lätt att hålla ihop allting och de öppnade ju pressningen vid något tillfälle.
Men om det är sällsynt med främmande hårstrån i sängar finns det all anledning att analysera dem, eller hur? Med eller utan rot, de kan komma från alternativ GM. Jag är övertygad om att teknikerna hade huvudskydd. Verkligheten är inte CSI där teknikerna springer omkring på brottsplatser och andra platser barhuvade, särskilt inte om de planerar att ta tillvara hårstrån. http://www.skl.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_fD1QpZrpbUrARF8fGgaa.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Varför togs hårstråna tillvara, tror du?
Citera
2014-02-02, 09:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Men om det är sällsynt med främmande hårstrån i sängar finns det all anledning att analysera dem, eller hur? Med eller utan rot, de kan komma från alternativ GM. Jag är övertygad om att teknikerna hade huvudskydd. Verkligheten är inte CSI där teknikerna springer omkring på brottsplatser och andra platser barhuvade, särskilt inte om de planerar att ta tillvara hårstrån. http://www.skl.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_fD1QpZrpbUrARF8fGgaa.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Jag sa inte att det var sällsynt med främmande hår i sängar. Vissa kan säkerligen ha en uppsjö av dem ,vissa andra har inga främmande besök i sina sängar och kan därmed inte heller ha så mycket strån där.
Du missar den väldigt väsentliga poängen med roten. Om det skulle varit alt gm:s hår skulle detta i så fall slitigts ut av M och då troligtvis hittat på eller kring hennes händer, så vida inte gm slitigt sitt eget hår i vånda
Jag skulle tro att de togs tillvara för att låg där, helt enligt protokoll och dessutom är det ju undersökta, kanske inte tillräckligt enligt er mening, men undersökta så därmed tycker jag att saken är klar. Irrelevant för fallet helt enkelt. Troligtvis M:s eget hår.
Citera
2014-02-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Varför skulle de undersöka hårstråna för när FS är den enda som kan ha utfört mordet och är mördaren?

De skulle väl ha undersökt vad varje människa i hela södra Sverige har gjort det vill säga alla som har haft möjlighet att flyga dit eller ta båten dit eller simma dit också?
Alltså de försökte ta fram DNA men det gick inte.
Citera
2014-02-02, 09:57
Medlem
Citat:
Nej, det låg begagnade sängkläder i sängen när mamma L bäddade om. Det är sannolikt att Marina bytte till rena sängkläder dagen innan hon dog, och GM tog de begagnade sängkläderna ur tvättkorgen när han bäddad om. Det innebär att sängkläderna på FP var nytvättade och hårstån i dem måste ha kommit samma natt. Hårstråna har samband med brottet.
Varför dagen innan?
Citera
2014-02-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
M bjöd hem män, vilket finns faktaunderlag på.
J.E var inbjuden den 28/7..samma dag som M försvann.

M försvann inte under en helg.
Han var inte inbjuden till Övre Röra utan "det funkade inte att ses med labil inneboende".. Har du glömt det?
Citera
2014-02-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ja, eller en marsian bar in dem.

Sluta nu, hårstråna kommer från någon som delade säng med Marina, eller Marina själv.
F eller M m.a.o
Citera
2014-02-02, 10:02
Medlem
Finlisas avatar
Citat:

Nu är det så att det finns ingen alternativ gärningsman. Troligtvis är hårstråna från Marina och mördaren, dvs. fs. Dessutom har dessa hårstrå ingen som helst betydelse i skuldfrågan, mördaren är fast nu och han kommer att stanna bakom lås och bom i många år

Det fetade:

Quarell skrev:

"Likstelheten släpper efter ett par dygn (har jag lärt mig på CSI)".
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Senast redigerad av Finlisa 2014-02-02 kl. 10:04.
Citera
2014-02-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då saknar du bilagor. Läs gärna på än att tro att detta mordfall är ett forum för amatörpsykologer som analyserar M och F relation.
Då är du snäll och lägger upp detta, annars är det som att pappret dyker upp igen här..
Du kan inte påstå saker i tråden såhär utan att belägga.
Citera
2014-02-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan det ha gått prestige i detta ärende. En polis har yttrat i ett tidigt skede att "det är han som gjort det". De hade t.o.m skickat honom på specialkurs. Skulle man hitta bevis som motsäger den spådomen så förlorar ju polisen ansiktet och de får inte gå kurs. Att kolla färg och struktur på upphittade hårstrån behöver man väl inte SKL till heller. Det är ju bara att lägga två hårstrån i kors.

Från polisens sida?
Nej, däremot har det gått prestige i tråden. Det finns dock en del skribenter som här tappat ansiktet totalt och gärna när den lögnen.

Polisen utgår ofta från att en närstående begått brottet. En hög och underlig Fredrik Svensson, med dennes brottsregister, skulle varje kriminalare intressera sig för ska du veta. Allt annat vore underligt.

Dessutom hade han rätt, till mångas förtret, och om han påverkade någon gjorde han det åt helt rätt håll.
Citera
2014-02-02, 10:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Han var inte inbjuden till Övre Röra utan "det funkade inte att ses med labil inneboende".. Har du glömt det?
Det var kruxiclown som fick det svaret av M.

J.E var inbjuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in