2014-01-30, 17:09
Medlem
Freddyfishs avatar
Våra grannar är assyrier, och det verkar vara något i deras kultur att de alltid ska prata VÄLDIGT högt, speciellt på kvällar. Har pratat med kvinnan där och hon har ursäktat sig om att de har haft besök hos sig - vilket jag inte alls tror på.

För det eviga gapandet försigår VARJE kväll, och det börjar när mannen kommer hem efter att a jobbat i sin pizzeria fram tills 22. Har funderat på om de hyser flyktingar uppe hos sig, för det låter även när mannen och hans fru inte är hemma.

Blir nog att knacka på snart, men då kommer fjeskandet fram.
Citera
2014-01-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish

Acceptera inte en ursäkt, din granne kommer att fortsätta detta beteende hur många gånger du än pratar med henne och hon ber om ursäkt. Om du bor i en hyresrätt ska du kontakta din hyresvärd och anmäla grannen för störningar, detta dokumenteras varje gång och därefter kontaktas hyresgästen som stör.
Citera
2014-01-30, 22:13
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Acceptera inte en ursäkt, din granne kommer att fortsätta detta beteende hur många gånger du än pratar med henne och hon ber om ursäkt. Om du bor i en hyresrätt ska du kontakta din hyresvärd och anmäla grannen för störningar, detta dokumenteras varje gång och därefter kontaktas hyresgästen som stör.

Håller med Import. Min granne ovanför störde tamefan dygnet runt, och jag pratade med henne bra många gånger och fick löjliga ursäkter till svar. Ledsnade efter ett tag och ringde störningsjouren istället, vilket ledde till att kärringen blev skogstokig och började hota mig till livet. Anmälde henne till hyresvärden också som utdelade en ganska saftig varning. Nu är hon tyst men ger mig en riktig arg blick varje gång vi möts i trapphuset. Förstår inte varför, jag sa ju till henne x antal gånger, så hon får enbart skylla sig själv.
Citera
2014-01-31, 15:47
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:

Problemet är att det blir svårt att bevisa att grannarna stör då "prata högt" inte vanligtvis är tillräckligt för att få en varning. Om TS kunde spela in dessa höga samtal under en period och sedan skicka in inspelningen till hyresvärden som "bevis" skulle hjälpa denne tror jag.
Citera
2014-01-31, 17:45
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Problemet är att det blir svårt att bevisa att grannarna stör då "prata högt" inte vanligtvis är tillräckligt för att få en varning. Om TS kunde spela in dessa höga samtal under en period och sedan skicka in inspelningen till hyresvärden som "bevis" skulle hjälpa denne tror jag.

Viktigt är att anteckna vilken sorts störning det gäller samt datum och tid, och erbjuda hyresvärden att själv komma in och lyssna, då tror jag inte att det kommer vara något problem.
Citera
2014-01-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik

På mitt företag går vi efter den enkla principen att vi först ser ifall det finns tidigare anteckningar om störningar på hyresgästen, därefter tar vi kontakt med störningsjouren för att se ifall de har skickat ut någon på utryckning, om detta har skett ser vi tydligt att din anmälan stämmer ihop med sanningen. Om du däremot aldrig har varit i kontakt med störningsjouren tar vi kontakt med grannar för att se ifall även de störs av någon granne, utan att direkt peka ut grannen som stör. Vi följer dock flera olika krav, att någon skriker eller även "stör" mitt på dagen så är det inget att anmäla över, sker skrik efter bestämd tid så är det en helt annan femma.
Citera
2014-01-31, 18:45
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Vi följer dock flera olika krav, att någon skriker eller även "stör" mitt på dagen så är det inget att anmäla över, sker skrik efter bestämd tid så är det en helt annan femma.
Nu vet jag inte vad du jobbar med, men vad säger ni om att samma person spelar riktigt hög musik i stort sett alla lördagar, från 11 till 21? Räknas det som en störning? Jag vill kunna vila ut i mitt hem när jag är ledig och inte tvingas lyssna på en granne som älskar att spela hög musik varje lördag. Inte ens öronproppar eller noise cancelling-lurar hjälper.
Senast redigerad av irrbloss 2014-01-31 kl. 18:49.
Citera
2014-01-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Att hyresgästen skriker lite då och då och spelar musik anses för oss inte som någon störning, därav sa jag just "stör". Att hyresgästen däremot spelar riktigt hög musik under en längre tid är för oss ej tillåtet och vi utfärdar en varning efter kontakt med hyresgästen som stör och grannar som har störts. Du ska självklart själv få lyssna på musik men när det går så långt att man med flit spelar så hög musik som hörs ut till grannar är det något som absolut ska straffas. Om du bor i en hyresrätt ska du ta kontakt med hyresvärden, om hyresvärden inte tar dig seriöst ska du be om att få tala med han eller hennes chef, det har du rätt till.
Citera
2014-01-31, 19:35
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag har en rätt nyinflyttad granne som verkar ha 30-årskris. Han har en för jävla kraftig stereoanläggning som fullständigt blåser huset - kör han på högsta volym och nåt i stil med techno - man kan fan inte ens känna sina egna hjärtslag! På köpet är huset väldigt lyhört.

Han har nån tonårsbrud och bjuder in unga kompisar på fester - han kan mycket väl vara langare. Har snackat med honom flera gånger men maken till trögt fanskap har jag aldrig stött på. Han säger att han förstår men 5 minuter efteråt så är det samma visa.

Hyresvärden är ofumlig och oftast onåbar så han är plan B. Jag funderar på att köra nån p-rulle på högsta volym och rikta mot väggen under ett antal timmar för att han ska fatta. Dessvärre vet jag inte om jag kommer lyckas och om han anmäler mig. Är det nån idé?
Citera
2014-01-31, 20:20
Avslutad
Citat:
Om du bor i en hyresrätt ska du ta kontakt med hyresvärden, om hyresvärden inte tar dig seriöst ska du be om att få tala med han eller hennes chef, det har du rätt till.

Då hyresvärden normalt är den som äger huset har jag svårt att se hur man ska kunna tala med dennes chef (om det inte handlar om andrahandsuthyrning då, men då är personens chef å andra sidan helt oväsentlig).
Citera
2014-01-31, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Hyresvärden är ofumlig

Sorry för OT, men jag är riktigt nyfiken på vad "ofumlig" är menat att betyda?
Citera
2014-01-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy

Jag talar självklart om fastighetsvärden, det är inte alltid som hyresvärden är själva fastighetsägaren därav säger man antingen hyresvärd eller fastighetsvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in