2014-01-25, 17:08
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, hade KJ sagt i förhöret att hans rulle var av papper hade rullen fått sänkt bevisvärde.
Du skulle ha tagit bort ditt "Nej" här eftersom det tåget har åkt för KJ.
Citera
2014-01-25, 17:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Du skulle ha tagit bort ditt "Nej" här eftersom det tåget har åkt för KJ.
Det kan fortfarande ifrågasättas att tejpen är hans.
Citera
2014-01-25, 17:16
Medlem
Niramons avatar
Citat:
Han sitter häktad i väntan på att domen vinner laga kraft.

Hur lång är en sådan process. Från avkunnad till lagakraftvunnen dom?
Är det beroende på överklagan med mera?
Sitter man säkert i häktet så länge man överklagar eller vad avgör när en avkunnad dom vinner laga kraft?
Citera
2014-01-25, 17:20
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Självklart
Precis som jag kan sitta här och skriva
Frågan är bara... vem som blir övertygad/tror på hans ord
Vet inget om hur det fungerar i rättegångar, själv väger jag väldigt lätt vad han säger
Citera
2014-01-25, 17:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Självklart
Precis som jag kan sitta här och skriva
Frågan är bara... vem som blir övertygad/tror på hans ord
Vet inget om hur det fungerar i rättegångar, själv väger jag väldigt lätt vad han säger
Visst, men om det framgår hur identifieringen av tejprullen gick till kommer HR sannolikt att tvivla på att det är hans tejp, såvida han inte vidhåller att det är hans tejp.
Citera
2014-01-25, 17:32
Medlem
Citat:
Problemet med tejprullen är att det går att vrida och vända på resonemangen och få "sanningar" i den riktningen som man önskar. Det går inte med 100 % säkerhet fastställa att rullen är hans, det har du rätt i. Sannolikheten att det skulle vara någon annans är dock rimligen låg. Lek med tanken om att den är planterad, så kan det teoretiskt och sjukt nog även kunna ha varit KJ tejp som satt fast på VB (och rullen bortkastad) medan den som återfanns inne på KJ toalett var planterad. Det blir lite löjligt att föra diskussionen om tejpen så länge som ingen medhjälpare eller verklig GM på någon slags saklig grund kan pekas ut. Diskussionen om tejprullen har enligt min mening sedan lång tid tillbaka nått en återvändsgränd i avvaktan på annat material som leder i riktning mot eventuella bevis om en eller flera medhjälpare, annan GM eller inte.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-25 kl. 17:36.
Citera
2014-01-25, 17:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Problemet med tejprullen är att det går att vrida och vända på resonemangen och få "sanningar" i den riktningen som man önskar. Det går inte med 100 % säkerhet fastställa att rullen är hans, det har du rätt i. Sannolikheten att det skulle vara någon annans är dock rimligen låg. Lek med tanken om att den är planterad, så kan det teoretiskt och sjukt nog även kunna ha varit KJ tejp som satt fast på VB (och rullen bortkastad) medan den som återfanns inne på KJ toalett var planterad. Det blir lite löjligt att föra diskussionen om tejpen så länge som ingen medhjälpare eller verklig GM kan pekas ut, som dessutom ska ha lyckats med alla konststycken som går att läsa i tråden, i FUP och media. Diskussionen om tejprullen har enligt min mening sedan lång tid tillbaka nått en återvändsgränd i avvaktan på annat material som leder i riktning mot eventuella bevis om en eller flera medhjälpare, annan GM eller inte.
Nu hävdar jag inte att rullen kan vara planterad, utan att den är VB:s egen. Att hon hade en till likadan rulle riven på längden och GM använde den är långt från osannolikt.

Nu har jag inte lyckats klura ut i den minst sagt röriga domen om TR anser att rullen är bevis, och om den anser att rullen är KJ:s. Är det någon som har lyckats med det konststycket?
Citera
2014-01-25, 17:58
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niramon
Hur lång är en sådan process. Från avkunnad till lagakraftvunnen dom?
Är det beroende på överklagan med mera?
Sitter man säkert i häktet så länge man överklagar eller vad avgör när en avkunnad dom vinner laga kraft?

En dom i tingsrätt vinner laga kraft efter tre veckor om ingen har överklagat den.

Om ena parten överklagar inom dessa tre veckor har den andra parten normalt ytterligare en vecka på sig (räknat från laga kraft datum) att lämna in sin överklagan. Så först fyra veckor efter domen skickas överklagandet och handlingarna i målet till hovrätten.

Men är den dömde häktad, som i det här fallet, skickas målet till hovrätten direkt när ett överklagande inkommer.
Citera
2014-01-25, 18:02
Medlem
Citat:
Nu hävdar jag inte att rullen kan vara planterad, utan att den är VB:s egen. Att hon hade en till likadan rulle riven på längden och GM använde den är långt från osannolikt.

Nu har jag inte lyckats klura ut i den minst sagt röriga domen om TR anser att rullen är bevis, och om den anser att rullen är KJ:s. Är det någon som har lyckats med det konststycket?
På vilket sätt skulle denna historia ändras om det var hans eller hennes tejp? Föreslår att du först läser FUP s.1667-- innan du svarar)
Citera
2014-01-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En "källa med insyn i utredningen" bekräftade också häromdagen i en artikel på nsd.se att de psykiatriska utredningarna (som alla är sekretessbelagda) innehåller uppgifter om både hot och våldshandlingar från KJs sida.

Vore intressant att få detta bekräftat med lite mer utförlighet!

Detta är nämligen den känsla jag haft genom hela rättegången, att det är de sekretessbelagda delarna - de som vi inte har tillgång till och inte kunnat diskutera här - som fått vågskålen att väga över. Minns hur uppgiven BF var efter den sista dagen, då detta avhandlades. Det förklarar också det tveklösa beslutet om RPU, åklagarnas ibland lätt nonchalanta genomgång av indicier etc. Vi har kanske inte haft tillgång till de viktigaste delarna av materialet?
Citera
2014-01-25, 18:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
På vilket sätt skulle denna historia ändras om det var hans eller hennes tejp? Föreslår att du först läser FUP s.1667-- innan du svarar)
Om det är hennes tejp kan den inte användas som bevis. Då är det sannolikt att hon har förbundit sig själv vid något tillfälle i hans badrum och glömt rullen.

Det faller aldrig KJ, FHL, advokaten eller någon annan in att det kan vara VB:s tejp.
Citera
2014-01-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
En dom i tingsrätt vinner laga kraft efter tre veckor om ingen har överklagat den.

Om ena parten överklagar inom dessa tre veckor har den andra parten normalt ytterligare en vecka på sig (räknat från laga kraft datum) att lämna in sin överklagan. Så först fyra veckor efter domen skickas överklagandet och handlingarna i målet till hovrätten.

Men är den dömde häktad, som i det här fallet, skickas målet till hovrätten direkt när ett överklagande inkommer.

En dom kan väl också vinna laga kraft genom att den dömde nöjdförklarar sig? Men vad gäller om dömd/häktad nöjdar sig men åkl vill överklaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in