2014-01-25, 17:01
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Ja, helt klart. Det är då föräldrarnas ansvar att inte låta denna husera fritt på ett sätt som för "normala" människor uppfattas helt annorlunda än vad hon själv menar. Föräldrarna bör ta vid åtgärder, just för att situationen är som den är.

Förvisso, men samtidigt så är flickan myndig, om än förståndshandikappad. Och att hennes föräldrar inte inser vad Badoo är för sida kanske inte är så konstigt heller.
Det är en jävligt svår balans för en förälder med ett sånt barn att inte totalt kväva personen/låta personen "härja" fritt.
Citera
2014-01-25, 17:01
Medlem
Citat:
Så som jag förstod det, så var denna grupps medlemmar helt ovetandes om själva gärningen, och kunde således inte avgöra allvaret i detta utav enbart bilden på det blodiga lakanet att döma. De gjorde narr av flickan innan detta hände, som jag gissar att de gjorde av flera personer.
de gjordde narr av henne EFTER

Att han lade ut hennes bild
från Badoo med kommentaren om ”Willes ligg från igår” var för att reta Wilhelm.
Citera
2014-01-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ja, helt klart. Det är då föräldrarnas ansvar att inte låta denna husera fritt på ett sätt som för "normala" människor uppfattas helt annorlunda än vad hon själv menar. Föräldrarna bör ta vid åtgärder, just för att situationen är som den är.
är du sjuk. förståndshandikappade ska alltså låsas in för att inte våldtäktsyngel kan bete sej som folk
Citera
2014-01-25, 17:04
Medlem
Citat:
Tvärtom, min uppfattning är att många föräldrar till handikappade är allt för slappa när det gäller relativt vitala delar för deras/dennes handikappade barn. Har varit med om detta tidigare på avstånd, att en handikappad, som för ett blint öga verkar helt normal, börjar med dejtingsidor, där tyvärr inte alla medlemmar är så godartade och välmenande.

Om denne nu var som en mellanstadieelev intellektuellt, bör denne då ha samma restriktioner och föräldrarna bör se upp för samma saker som en mellanstadieelev kan råka ut för, på grund av icke bättre vetande. Som att man kan träffa skumma typer på dejtingsidor, till exempel.
Det är en svår bedömning, för man kan inte säga att hon är som en mellanstadieelev i allt hon gör. När man säger att en person är som den ena eller andra åldern mentalt så betyder det att bland annat den kognitiva eller känslomässiga utvecklingen ligger där. Skulle en person som står på exempelvis en mellanstadieelevs nivå ställas inför en ny sak så skulle den förmodligen lösas på ett sätt som motsvarar en mellanstadieelevs. Men samtidigt har personen ställts inför en rad saker under ett liv som är betydligt längre än sju-åtta år. Hon har haft 20 år på sig att testa, öva och lära sig och kan förmodligen en massa saker på ett mer utvecklat sätt än de mellanstadieelever hon likställts med.

Således är det inte alltid rimligt att begränsa en vuxen handikappad som man skulle begränsa ett barn. Det är ovärdigt och i alla fall inte nödvändigt. Att tjejen har en mobil och tillgång till internet finns det säkert goda skäl till. I efterhand kan man se att något dåligt kom av det, men det har säkert också hjälpt henne bibehålla sociala kontakter på ett bra sätt.

Jag kan inte lova att just hennes situation ser ut så här eftersom alla människors liv är olika, vad jag däremot kan säga är att det jag beskriver är en ganska vanlig situation.
Citera
2014-01-25, 17:07
Medlem
GeneralPoops avatar
En fråga till dom som pratar för den där gruppen.

Var det vanligt att Wilhelm eller vad han nu hetter, skickade bilder på brudar i sin hall? Eller bilder på blodiga lakan? Var det något han gjorde varje gång han satte en brud hemma?

Annars har jag JÄVLIGT svårt att tro att han var den enda person som var medveten om att han skulle "ligga" med henne.
Att vara spontan är en sak, men det här med att skicka bilderna är ju nått helt annat.
Och är det något som inte var vanligt förekommande, så tror jag inte ett skit på vad ni i gruppen säger
Citera
2014-01-25, 17:07
Medlem
Bajsfacistens avatar
Så offret mentala kapacitet är som en 8-årings eller en mellanstadieelevs? Eller är de era egna spekulationer eller är har jag missat något?
Citera
2014-01-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
Men ar det inte tydligt fran borjan nar man laser domen att wilhelm malmkvist med vanner har haft ett pagaende internt skamt,dar flickan har spelat huvudrollen?

Da framstar det iaf for mig som helt orimligt att han ens funderat nagot djupare pa vad mysa kan ha betytt. Han har uppenbarligen varit fullt medveten hela tiden om att det handlar om att han ska ha sex med henne for att visa hur "sjuk" han ar infor polarna. Det har varit hans enda drivkraft.
Sa att fordjupa sig i vad "mysa" kan ha betytt for dom olika parterna kanns helt irellevant.

Han fotade henne och det blodiga lakanet, eftersom ingen annars skulle ha trott på honom..

Tur för polisen och åklagaren. Och för flickan och hans anhöriga.
Citera
2014-01-25, 17:11
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Så offret mentala kapacitet är som en 8-årings eller en mellanstadieelevs? Eller är de era egna spekulationer eller är har jag missat något?

"I målet finns också ett par av åklagaren åberopade psykologiska utredningar och bedömningar av A från januari respektive februari 2013, gjorda av leg. psykologen Ylva Narby. I dessa har Ylva Narby antecknat bl.a. att A redan som barn diagnostiserades med ospecificerad psykisk utvecklingsstörning med betydande beteendestörningar samt ADHD. A har enligt yttrandena en lindrig utvecklingsstörning med en begåvningsnivå och en generell adaptiv förmåga som är betydligt under genomsnittets samt avsaknad av förmåga till självstyrning och planering samt att kunna generalisera från en situation till en annan som gör att A behöver stöttning och vägledning vid utförande av uppgifter även om hon har förmågan att kunna utföra dem. A har svårt att agera utifrån långsiktiga konsekvenser och handlar impulsivt för att uppnå snabba, positiva konsekvenser. Hon är i behov av att andra personer fungerar som hennes styrande funktion."

Det där är saxat från dommen. Den säger inte specifikt 8 ewller 12, men förstår man innebörden så inser man att den här tjejen var långt under i utvecklingen än vad folk i samma ålder som henne normalt är
Citera
2014-01-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv678
Ert inlägg varken tillför debatten något direkt nytt eller kommer förändra diskussionen avsevärt. De flesta hade nog kunnat gissa sig till er ställning i frågan redan. Och dom flesta skiter nog i den.

Jag förstår inte ens varför ni har med konversationen mellan A och W? Vad ska den påvisa? Det enda den gör är att ytterligare stärka det faktum att A bortom allt tvivel är förståndshandikappad och att W visste om det, vilket är just kärnan i domen och det som gör brottet så avskyvärt.
Citera
2014-01-25, 17:13
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Det har förekommit uppgifter att hon mentalt är som en 10-åring. Sannolikt bygger detta på en test av allmänna kognitiva förmågor utfört av en psykolog där hon kognitivt presterat ett genomsnittligt värde motsvarande snittet för en 10-åring på psykologiskt test, WISC-IV alt. WAIS-III.

Begåvning (problemlösningsförmåga) varierar från situation till situation. I vissa avseenden funkar hon säkert som en 16-17-åring, i andra som en mycket yngre individ.
Citera
2014-01-25, 17:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag tycker det finns många märkligheter i offrets historia.

Offret har träffat GM på Badoo - badoo är i stort sett en mobilapp som bar går ut på för träffa folk i sin geografiska närhet. En knullapp.
Offret käkar p-piller
Hon frågar om GM om de ska vara ihop något som GM svarar med fan lägg av och jävla psykfall. GM verkar inte vilja ha med henne att göra utan, men Offret verkar ju ses endå och ringer och SMS:ar.
Offret undrar om de ska mysa och GM svarar ja.

Registrera sig på en knullapp, äta p-piller och sedan verkligen ligga på och vilja träffa folk för att mysa... Nja det låter skumt.

Eftersom offret även har svårt att agera utifrån långsiktiga konsekvenser och handlar impulsivt för att uppnå snabba, positiva konsekvenser. Kan lika gärna vara så att överdrivit för hon blivit illabehandlad av GM och skämts inför lilla pappa och säga vad som helst. Hon ska ju även vilja glömma alltihop och efteråt smsat GM att hon inte ska lyssna på hennes pappas samtal i röstbrevlådan. Kan det vara så att hon överdrivit och sedan han överbeskyddande pappan drivit på för sin mongodotter?

Jag tycker iaf det är skumt. Och tycker ialla fall att vad som faktiskt hänt är lite oklart.

Jag tror inte en begåvningshandikappad förstår det är en "knullapp"
Jag tror inte hon förstår att "mysa" menas att bli fistad i fittan.
Jag är övertygad om att Willhelm ironfist var medveteten om att hon var sk. efterbliven.

Om du överhuvudtaget försvarar detta hoppas jag du inte har eller får barn!
Hade hon varit min dotter hade Wilhelms pitt legat i en glasburk med sprit nu.
Citera
2014-01-25, 17:18
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:

Har du själv barn? Gissar att svaret är "nej". Annars: har du 100% koll på vad de gör, hela tiden? Då får du räkna med att införa totalt förbud mot deras användning av internet/mobiler, köra en ordentlig bakgrundskontroll av deras umgänge (finns privata firmor som erbjuder sådana tjänster), och alltid följa med dem vart de än går. Gärna sitta med under deras lektioner också, men då måste du ju säga upp dig från ditt jobb först (om du har något).

Jag vet inte vilken grad av utvecklingsstörning BO har, och det är egentligen inte relevant. Vi kan inte ge personskydd (à la SÄPO) åt alla som har ett mentalt handikapp. Istället bör vi ägna oss åt att hitta "predatorerna" som tycker att svaga människor är "fritt byte". Om man vill vara cynisk, så lönar det sig rent samhällsekonomiskt. Det finns massor av "svaga grupper" i samhället (små barn, dementa, de med mentala eller fysiska handikapp, etc). Men bara ett fåtal som är beredda att utnyttja den svagheten. DÄR ska man angripa, och hårt. Mycket hårt..
Senast redigerad av theodor.busse 2014-01-25 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in