2014-01-19, 13:26
Medlem
Nån som har koll på damskor?

Jag har ögonen på ett par jodhpurs från Alfred Sargent till ett riktigt fyndpris. Storleken är 7. Framgår ingenstans om just damstorlekarna avviker från det normala.

Normalt har jag 40-41 beroende på modell, men mina två sista internetköp har blivit katastrof storleksmässigt trots att jag haft skor från båda märkena innan. Ugh!

Jaja , i värsta fall får jag väl sälja dem vidare.
Senast redigerad av superhemlizzz 2014-01-19 kl. 13:29.
Citera
2014-01-19, 13:55
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhemlizzz
Nån som har koll på damskor?

Jag har ögonen på ett par jodhpurs från Alfred Sargent till ett riktigt fyndpris. Storleken är 7. Framgår ingenstans om just damstorlekarna avviker från det normala.

Normalt har jag 40-41 beroende på modell, men mina två sista internetköp har blivit katastrof storleksmässigt trots att jag haft skor från båda märkena innan. Ugh!

Jaja , i värsta fall får jag väl sälja dem vidare.

Är det 7 i UK-herr eller UK-dam? Är det damstorlek bör det kunna funka, då Sargent är aningen, aningen stora i storlekarna generellt, och dam-7 brukar väl översättas till 41.
Citera
2014-01-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Är det 7 i UK-herr eller UK-dam? Är det damstorlek bör det kunna funka, då Sargent är aningen, aningen stora i storlekarna generellt, och dam-7 brukar väl översättas till 41.

Japp, dam det rör sig om. Ska lägga beslag på skorna och rapportera tillbaka när jag provat. I nödfall får jag väl sätta ut dem på blocket
Citera
2014-01-19, 16:44
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhemlizzz
Japp, dam det rör sig om. Ska lägga beslag på skorna och rapportera tillbaka när jag provat. I nödfall får jag väl sätta ut dem på blocket

Låter bra!
Citera
2014-01-20, 11:19
Medlem
Jag köpte nyligen ett par Loake Kempton i mocka. När jag provade dem i butiken märkte jag att de skavde lite mot hälsenan men tänkte att skaftet nog mjuknar lite efter hand. Nu har jag gått med dem ett antal dagar men tycker inte att det blivit bättre. Längst upp på hälkappan är det som en liten klump i sömmen där foder och mocka går ihop, jag tror det är den som skaver mot hälsenan. I övrigt sitter skorna kanonbra, det är bara den här lilla grejen.

Är det bara att klämma dit ett par compeed på hälsenorna och hoppas att det blir bättre med tiden eller går det att göra något åt det, hemma eller hos en skomakare?
Citera
2014-01-20, 11:21
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jag köpte nyligen ett par Loake Kempton i mocka. När jag provade dem i butiken märkte jag att de skavde lite mot hälsenan men tänkte att skaftet nog mjuknar lite efter hand. Nu har jag gått med dem ett antal dagar men tycker inte att det blivit bättre. Längst upp på hälkappan är det som en liten klump i sömmen där foder och mocka går ihop, jag tror det är den som skaver mot hälsenan. I övrigt sitter skorna kanonbra, det är bara den här lilla grejen.

Är det bara att klämma dit ett par compeed på hälsenorna och hoppas att det blir bättre med tiden eller går det att göra något åt det, hemma eller hos en skomakare?

Hade du kunnat ta ett kort på hur det ser ut?
Citera
2014-01-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Japp, det skall jag ordna. Tyvärr är det fotoförbud på jobbet så det får bli ikväll.
Citera
2014-01-20, 15:04
Medlem
Citat:

Jag hade en liknande grej på ett par chukkas i cordovan. Jag tänkte som du att det skulle ge sig när jag väl gått in skorna. Det som hände var att jag fick en svullnad på vaden/hälsenan som blev jätteöm, jag kunde knappt använda kängor på ett par veckor Det slutade med att skomakaren fick ta bort klumpen.

Du borde gå tillbaka med skorna eller få butiken stt pröjsa ingreppet (inte så dyrt) av ren princip.
Citera
2014-01-20, 17:09
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Det låter som en liten miss när de sytt samman foder, mellanvägg i kanvas (vanligtvis på skottningen prisklassen) och ovanlädret. Händer ibland, och kan vara svårt att upptäcka i fabrik. Har liknande på ett par Crockett & Jones Chelsea 5 vid ena resåren högst upp, där det skaver lite och jag kan få ont ibland. Kan bli lite bättre med användning, men inte alltid helt, som med mina Chelseas. Gå tillbaka med de till butik och hör vad de säger.
Citera
2014-01-20, 21:00
Medlem
Pörrs avatar
Pjäxliknande skodon av tveksam kvalitet hör inte hemma i tråden.

/Moderator
Citera
2014-01-20, 22:59
Medlem
Köses avatar
Blev väldigt glad i mina RM Williams.

Har ofta problem med mina fötter, vet inte hur många gånger jag varit hos bootfitter för att trycka pjäxor till exempel.

Dessa satt gött redan från start och nu efter några mil känns de himmelska!
Citera
2014-01-21, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Så där ja, här är en bild på sömmen: http://imgur.com/0jpBhO3
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det låter som en liten miss när de sytt samman foder, mellanvägg i kanvas (vanligtvis på skottningen prisklassen) och ovanlädret. Händer ibland, och kan vara svårt att upptäcka i fabrik. Har liknande på ett par Crockett & Jones Chelsea 5 vid ena resåren högst upp, där det skaver lite och jag kan få ont ibland. Kan bli lite bättre med användning, men inte alltid helt, som med mina Chelseas. Gå tillbaka med de till butik och hör vad de säger.
Japp, det får nog bli så. Märkligt att det är på bägge skorna bara? Högerskon skaver visserligen värre men det är nästan lika illa på vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in