Ja 'The Hobbit' i bokform var en mera barnvänlig prolog till 'Sagan om Ringen' så när alla sex filmer är släppta så är det mest linjära att se Hobbit-filmerna först och sedan Ringen-filmerna. Jag kan föreställa mig att många av oss som har små barn just nu kommer att introducera Tolkiens värld i den ordningen. Personligen har jag dock ambitionen att faktiskt
läsa böckerna för mina barn (som min far gjorde för mig) eftersom det skrivna i vanlig ordning slår filmen flera gånger om (och med detta menar jag inte att Peter Jackson har misslyckats, bara att böckerna är bättre än filmerna).
... eller ja, Ringen-filmerna var lite småförgiftade av politisk korrekthet och publikfrieri som inte alls får samma fokus i böckerna (Aragorn & Arwen's kärlekshistoria tar till exempel absurt mycket tid i anspråk) och efter att ha sett de två släppta Hobbit-filmerna så har det gått utför litegrann (jag bliv uppriktigt förvånad över hur kort vandringen genom Mörkmården var i filmen, samt faktumet att vi åter igen tvingas se Legolas dansa CGI-ballett.. räckte det inte med att han åkte skateboard i Ringen-filmerna??)
Men sånt där får man väl ta antar jag, när Tolkien ska säljas till de plebeiska popcorn-massorna..
Hur som helst, om du vill se filmerna i rätt ordning så har du fattat helt rätt: The Hobbit först, sedan Ringen-filmerna..