2014-01-14, 22:00
Medlem
Skadans avatar
Hej!
I vilken ordning bör man se [u]alla[u] sagan om ringen-filmerna? Då menar jag även The Hobbit-filmerna. Jag har hört från personer att The Hobbit utspelar sig innan sagan om ringen, men bör man då se dom innan enligt er?
Citera
2014-01-14, 22:04
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
I kronologisk ordning såklart? Det är bara att sätta igång med den äldsta
Citera
2014-01-14, 22:06
Medlem
Kdoos avatar
The hobbit filmerna är ju om tiden då bilbo hittar ringen och hans äventyr före sagan om ringen trilogin utspelas. Dock har ju inte The hobbit 3 släpps än, men om du vill se dessa i kronologisk ordning så är det

The Hobbit - An unexpected journey
The Hobbit - Desolation of smaug
(Hobbit 3 då den släppts)
Sagan om Ringen - The fellowship of the ring
Sagan om Ringen - The two towers
Sagan om Ringen - The return of the king
Citera
2014-01-14, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer

Då kan väl du sätta filmerna i kronologisk ordning om du nu vet?
Citera
2014-01-14, 22:11
Medlem
Kdoos avatar
Citat:

Du ser ju dock inte storyn i kronologisk ordning om du sätter på äldsta filmen först..
Sagan om Ringen har bara gjort en '' Star Wars ''. Först en trilogi sedan en trilogi om det som hänt men inte på film.
Citera
2014-01-14, 22:12
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp

Det får han väl själv göra? Är bara att gå in på IMDB och kika... Man måste vara bra lat och korkad att inte klara av att göra det själv. Varför skulle jag eller någon annan göra det här i tråden? Dagens ungdom
Citera
2014-01-14, 22:13
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp

Har jag missat något? Är det på något sätt allmänt oklart i vilken ordning de utspelar sig, kronologiskt?

Citera
2014-01-14, 22:14
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdoo
Du ser ju dock inte storyn i kronologisk ordning om du sätter på äldsta filmen först..
Sagan om Ringen har bara gjort en '' Star Wars ''. Först en trilogi sedan en trilogi om det som hänt men inte på film.
Ja det är jag medveten om. Men det är ändå bättre i min mening att börja med den äldsta först. Det kan finnas detaljer och vissa småsaker som man måste ha sett de tidigare filmerna för att förstå. Så jag rekommenderar det. Men gör som du vill... Spelar egentligen inte så stor roll
Citera
2014-01-14, 22:15
Medlem
Ja 'The Hobbit' i bokform var en mera barnvänlig prolog till 'Sagan om Ringen' så när alla sex filmer är släppta så är det mest linjära att se Hobbit-filmerna först och sedan Ringen-filmerna. Jag kan föreställa mig att många av oss som har små barn just nu kommer att introducera Tolkiens värld i den ordningen. Personligen har jag dock ambitionen att faktiskt läsa böckerna för mina barn (som min far gjorde för mig) eftersom det skrivna i vanlig ordning slår filmen flera gånger om (och med detta menar jag inte att Peter Jackson har misslyckats, bara att böckerna är bättre än filmerna).
... eller ja, Ringen-filmerna var lite småförgiftade av politisk korrekthet och publikfrieri som inte alls får samma fokus i böckerna (Aragorn & Arwen's kärlekshistoria tar till exempel absurt mycket tid i anspråk) och efter att ha sett de två släppta Hobbit-filmerna så har det gått utför litegrann (jag bliv uppriktigt förvånad över hur kort vandringen genom Mörkmården var i filmen, samt faktumet att vi åter igen tvingas se Legolas dansa CGI-ballett.. räckte det inte med att han åkte skateboard i Ringen-filmerna??)
Men sånt där får man väl ta antar jag, när Tolkien ska säljas till de plebeiska popcorn-massorna..

Hur som helst, om du vill se filmerna i rätt ordning så har du fattat helt rätt: The Hobbit först, sedan Ringen-filmerna..
Citera
2014-01-14, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Har jag missat något? Är det på något sätt allmänt oklart i vilken ordning de utspelar sig, kronologiskt?

Ja, för en ovetande. Jag vet inte i vilken ordning Star ward-filmerna är, även om någon påpekar att det är i kronologisk ordning, så ta du orden ur sammanhanget bäst du vill din jävla trattkantarell.
Citera
2014-01-14, 22:16
Medlem
Mattelols avatar
http://www.imdb.com/title/tt0077869/

Tycker du ska börja med denna.
Citera
2014-01-14, 22:17
Medlem
Kdoos avatar
Citat:
Ja det är jag medveten om. Men det är ändå bättre i min mening att börja med den äldsta först. Det kan finnas detaljer och vissa småsaker som man måste ha sett de tidigare filmerna för att förstå. Så jag rekommenderar det. Men gör som du vill... Spelar egentligen inte så stor roll

Jag förstår helt vad du menar. Jag har ju sett den första trilogin säkert 50+ gånger före The Hobbit kom ut. Men om han vill förstå vart ringer kommer ifrån då Bilbo redan har den i början av LoTR 1 så vet han ju ifall han sett Hobbit. Allt jag sa var bara hur dessa filmer passar in i tidsloppet. Men han väljer ju själv som du sa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in