2014-01-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det du anför är ovidkommande. VB:s blod i KJ:s bil och på tejprullen i hans badrum, bevisar inte bortom rimligt tvivel att KJ är mördaren. Det handlar om indicier, t o m besvärande sådana, men det är fortfarande indicier. Om KJ:s fingeravtryck däremot hittats direkt i en av VB:s blodfläckar, hade saken kommit i ett helt annat läge. Då hade KJ varit bunden till brottet. Det är han inte nu. Sen spelar det ingen roll vad du, jag och alla andra tycker, tänker och tror om hans eventuella skuld.

Hos mannen som friades i hovrätten efter att fällts i tingsrätten, påträffades tre, blå viskosfibrer som SKL slog fast överensstämde med de fibrer som fanns i tröjan mordoffret hade på sig. Tingsrätten var helt övertygad om att fibrerna kom från tröjan. Men inte ens här gick hovrätten på tingsrättens linje. Åklagarens "bevis" smulades effektfullt sönder med en utmärkt skriven analys om varför fibrerna inte säkert kunde kopplas ihop med just den tröjan.
I hovrätten sitter inga lekmän, enbart höga jurister. Det handlar alltså om ett domslut på hög nivå där juristerna vridit och vänt på varenda sten i syfte att följa lagstiftningen till punkt och pricka.
Läs gärna hovrättsdomen på nytt, speciellt avsnittet med rubriken "Tejper och fibrer".
Jag beskrev bara skillnaderna och tror du är fullt medveten om att indicier kan vara starkare eller svagare eller väntar du på att Forssberg kan smula sönder bevisningen och visa att det inte är VB blod som hittats? Ser för övrigt ingen som helst anledning att läsa domen på nytt då jag kan den mycket väl.
Senast redigerad av ZegDeg 2014-01-14 kl. 16:08.
Citera
2014-01-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Den avgörande skillnaden ligger i att död snabbt - och att döda långsamt. I ifrågavarande fall ville förövarna se en dödskamp, inte släcka ett liv så snabbt som möjligt. Tror till och med en obducent skulle kunna komma till den insikten med en smula eftertanke i just detta fall. Dvs här är alla rekvisit uppfyllda för livstids fängelse.
Hmm, du tror inte att åklagaren i sådant fall måste styrka en långsam dödskamp eller skall dom hänvisa till dig och dina teorier?
Citera
2014-01-14, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://kuriren.nu/nknyheter/forssbergs-krav-livstidsfangelse-kan-inte-komma-pa-fraga-7321794.aspx

Forssbergs krav: Livstidsfängelse kan inte komma på fråga

Quote:

Kommer åklagarna att yrka på livstids fängelse?

Svaret från kammaråklagarna Anna Bergström och Ulrika Schönbeck kommer i morgon före lunch.

Quote:

Sedan Luleå tingsrätt meddelade att 22-åringen kommer att dömas för mordet, har domstolen arbetat med att färdigställa domen.

Men på tisdagsförmiddagen kunde inte rättens ordförande, Katarina Lindgren, ge något säkert svar på om domen kan meddelas på onsdagen.

Är det vanligt att advokaten protesterar mot längden på straffet innan HR sagt sitt? Det är lite som att jaja det blir fängelse men vi vill inte ha livstid.
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-14 kl. 16:15.
Citera
2014-01-14, 16:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
jag har läst det här i tråden vid ett flertal tillfällen. Det skulle kunna vara en trådsanning men eftersom det har stått mer en gång tror jag att det stämmer.

Finns det någon som kan dementera uppgiften om att MB bytt avloppssystem efter 4 maj?

eller kan den som skrev det från början berätta vart han/hon fått informationen ifrån?

Ja, det har framgått i tråden. Har sett något inlägg om avloppsbyte och ommålning. Sant eller falskt ?
Citera
2014-01-14, 16:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Hmm, du tror inte att åklagaren i sådant fall måste styrka en långsam dödskamp eller skall dom hänvisa till dig och dina teorier?

Åklagarna kan hänvisa till mig i det här fallet, ja. Jag skulle sträcka mig så långt att våga påstå att förövarna ville betrakta VB:s dödskamp genom stick med två olika, eggvassa föremål (ett flertal sådana i ryggen och de två avslutande sticken i hjärttrakten) kombinerat med kvävning (asphyx) genom att trä en plastpåse över hennes huvud. Detta har framkallat mycket stark dödsångest, och därför kan ingenting annat än livstids fängelse komma i fråga.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-14 kl. 16:43.
Citera
2014-01-14, 16:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Den avgörande skillnaden ligger i att död snabbt - och att döda långsamt. I ifrågavarande fall ville förövarna se en dödskamp, inte släcka ett liv så snabbt som möjligt. Tror till och med en obducent skulle kunna komma till den insikten med en smula eftertanke i just detta fall. Dvs här är alla rekvisit uppfyllda för livstids fängelse.

Har du någon gång funderat på i vilken ordning VB:s skador utdelades? På kroppen fanns tre skadeområden. Huvudet, bröstet och ryggen.
Tror du på fullt allvar att gm började med att sticka henne nio gånger i ryggen med ett skölpjärn, allt för att dra ut på plågandet så länge som möjligt och för att gotta sig åt hennes ångestskrik?
Det tror inte jag.
1. Jag menar att hon fick slaget i huvudet först. Det var inte dödande, men tillräckligt hårt för att sätta henne ur "stridbart skick". VB tuppade av helt enkelt - förlorade medvetandet en kort stund.
2. En tillräckligt kort stund för att hinna tillfoga henne två djupa knivhugg i bröstet som gm helt klart inser kommer att leda till döden.
3. Medan livet flyr vänds VB på mage och kort därpå börjar gm hugga henne i ryggen.
Varför denna akt av övervåld? Jag tror inte ett ögonblick på att dessa hugg utdelades för att tillfredsställa en gm:s eventuellt perversa och sadistiska preferenser. Min tolkning är, till skillnad från din, betydligt simplare och, vågar jag påstå, därmed mer sannolik: GM högg VB i ryggen för att förvissa sig om att hon var död. Hon dog inte omedelbart. Det dröjde något. VB:s livstecken kan ha upphört helt först efter de nio huggen.
Rättsläkaren kallade detta för en utdragen dödsprocess, vilket naturligtvis är sakligt korrekt. Men det behöver verkligen inte betyda, som du så ihärdigt förespråkar, att huggen i ryggen utdelades av en pervers galning, i akt och mening att plåga för plågandets egen skull.
Citera
2014-01-14, 16:54
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Är det vanligt att advokaten protesterar mot längden på straffet innan HR sagt sitt? Det är lite som att jaja det blir fängelse men vi vill inte ha livstid.
Får en känsla av att Forsberg är glad att det är över snart. Går det till HR så hoppas jag KJ väljer en annan advokat så KJ får ett rättvist försvar. Jag hade hoppats på att rättegången skulle gå om då KJ var såpass medicinerad. Men det verkar lönöst, Forsberg mumlade om att han hade nåt nytt men det verkar ju inte tillräckligt starkt direkt. Undrar vad det kan vara.
Jag tror att KJ är skyldig, finns inga tvivel om det men trots det så har han rätt till en rättegång som går rättvist till.
Citera
2014-01-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag håller med om att AB:s beskrivningar är motsägelsefulla vilket gör att värdet av hans uppgifter minskar betänkligt. Men jag gör inte tolkningen att han beskriver ett vanligt rakt stämjärn i förhöret. Polisen visar förvisso en bild på ett stämjärn och han säger att det är ett sådant, men då tror jag att han inte är så precis utan resonerar att det är ett slags träverktyg man hugger med. Om det var ett vanligt stämjärn, hade han då sagt så här?

"Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen." (s. 1227-1228)

Och varför beskrev han ett verktyg med svängd egg i rätten? (edit: som jag minns det, har tyvärr inte möjlighet att lyssna på filen nu och han kan ha uttryckt sig otydligt även här)

Vad han menar med att det är platt på ena sidan och böjt på andra förstår jag dock inte. Hade han fått peka ut aktuellt verktyg bland ett urval hade allt blivit klarare.

I ljudfilen från rättegången beskriver han formen som en på längden halverad penna, fast rak framtill, eller något liknande (finns en länk i ett av mina inlägg några sidor bakåt)

Det finns verkligen alla möjliga upptänkliga varianter på stämjärn; raka, skeva, rundade, urholkade (som den berömda "skölpen" och andra håljärn). De vanliga raka och massiva kan dessutom vara mer eller mindre fasade på ovansidan - från de som är helt fyrkantiga utan fasning, till de som liknar ett kantigt "D" i tvärsnitt (vanligast) och vidare till sådana som är helt rundade och bildar ett perfekt "D" (som det här kombi-stämjärnet med rasp på ovansidan av bladet http://www.amazon.com/Nicholson-Combination-American-Pattern-Half-Round/dp/B000FT80OE)

Det är kort sagt en djungel, och ÅKs uppgift när/om AB står vittnesbåset nästa gång (i HR) måste vara att förse karln med ett antal referensobjekt så han kan precisera: "som den här, fast liksom smalare/bredare mer avrundad/kantigare, gulare/mer orange, massiv/urholkad" etc. Och så vore det väl finemangs om vi kunde få fram en bild på spår S042, den där avgjutningen av sårkanalen.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-14 kl. 17:00.
Citera
2014-01-14, 16:57
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag beskrev bara skillnaderna och tror du är fullt medveten om att indicier kan vara starkare eller svagare eller väntar du på att Forssberg kan smula sönder bevisningen och visa att det inte är VB blod som hittats? Ser för övrigt ingen som helst anledning att läsa domen på nytt då jag kan den mycket väl.

Visst kan indicier vara starka eller svaga. Jag nämnde också att indicierna i KJ-fallet är besvärande.
Vad Forssberg kan eller inte kan, har jag inte en susning om. Hittills har han tyvärr inte imponerat. Det jag ser fram emot är hur hovrättens jurister kommer att värdera alla dessa indicier. För ett indiciemål är det.
Citera
2014-01-14, 17:03
Medlem
Citat:
Har du någon gång funderat på i vilken ordning VB:s skador utdelades? På kroppen fanns tre skadeområden. Huvudet, bröstet och ryggen.
Tror du på fullt allvar att gm började med att sticka henne nio gånger i ryggen med ett skölpjärn, allt för att dra ut på plågandet så länge som möjligt och för att gotta sig åt hennes ångestskrik?
Det tror inte jag.
1. Jag menar att hon fick slaget i huvudet först. Det var inte dödande, men tillräckligt hårt för att sätta henne ur "stridbart skick". VB tuppade av helt enkelt - förlorade medvetandet en kort stund.
2. En tillräckligt kort stund för att hinna tillfoga henne två djupa knivhugg i bröstet som gm helt klart inser kommer att leda till döden.
3. Medan livet flyr vänds VB på mage och kort därpå börjar gm hugga henne i ryggen.
Varför denna akt av övervåld? Jag tror inte ett ögonblick på att dessa hugg utdelades för att tillfredsställa en gm:s eventuellt perversa och sadistiska preferenser. Min tolkning är, till skillnad från din, betydligt simplare och, vågar jag påstå, därmed mer sannolik: GM högg VB i ryggen för att förvissa sig om att hon var död. Hon dog inte omedelbart. Det dröjde något. VB:s livstecken kan ha upphört helt först efter de nio huggen.
Rättsläkaren kallade detta för en utdragen dödsprocess, vilket naturligtvis är sakligt korrekt. Men det behöver verkligen inte betyda, som du så ihärdigt förespråkar, att huggen i ryggen utdelades av en pervers galning, i akt och mening att plåga för plågandets egen skull.

Håller helt med dig. Så har jag också tolkat rättsläkarens protokoll. Vill gärna få med ett strypgrepp där i början också, dock. Men den ende som vet är GM (OK MBoudine: möjligen inklusive en eller par mycket förtrogna medGM )
Citera
2014-01-14, 17:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det tror inte jag.

Mycket troligt att VB slogs medvetslös för att förövarna lättare skulle kunna rigga henne för resterande excesser - dvs det förövarna bespetsat sig på att få se, och det var en VB:s utdragna dödskamp. Tycker du ska lägga ner alla försök till spekulation om detta, du har ingen aning om det här.
Citera
2014-01-14, 17:21
Medlem
yoloitss avatar
I morgon ska förhandlingarna fortsätta och jag tror ÅK kommer yrka på livstid OM inte KJ får tummen ur röven och snackar.
Kan finnas en MGM till städning, en väldigt nära person till KJ, vem är närmast, finns ett par att välja mellan... Sorgligt att hen inte pratar ut. Och tänk, hen ska ha det på sitt samvete hela sitt liv, blir ett liv fyllt av skit och helvete. Stackars arma m,änniska.
Säger bara:
- Träd fram nu och prata, gör rätt så har du chans till ett någorlunda liv ändå, utan denna bitande känsla som förstör både kropp och själ!
Detta gäller givetvis KJ också, för jag antar att du KJ med ren lust läser tråden.
- KJ. Du är berömd, gjort din livs mästerverk, vilken känsla det är att vara någon! Eller hur!
Det kommer tyvärr snart svalna KJ, du kommer glömmas bort, din tid i strålkastaren är snart över, dags att berätta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in