Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Den avgörande skillnaden ligger i att död snabbt - och att döda långsamt. I ifrågavarande fall ville förövarna se en dödskamp, inte släcka ett liv så snabbt som möjligt. Tror till och med en obducent skulle kunna komma till den insikten med en smula eftertanke i just detta fall. Dvs här är alla rekvisit uppfyllda för livstids fängelse.
Har du någon gång funderat på
i vilken ordning VB:s skador utdelades? På kroppen fanns tre skadeområden. Huvudet, bröstet och ryggen.
Tror du på fullt allvar att gm började med att sticka henne nio gånger i ryggen med ett skölpjärn, allt för att dra ut på plågandet så länge som möjligt och för att gotta sig åt hennes ångestskrik?
Det tror inte jag.
1. Jag menar att hon fick
slaget i huvudet först. Det var inte dödande, men tillräckligt hårt för att sätta henne ur "stridbart skick". VB tuppade av helt enkelt - förlorade medvetandet en kort stund.
2. En tillräckligt kort stund för att hinna tillfoga henne
två djupa knivhugg i bröstet som gm helt klart inser kommer att leda till döden.
3. Medan livet flyr vänds VB på mage och
kort därpå börjar gm hugga henne i ryggen.
Varför denna akt av övervåld? Jag tror inte ett ögonblick på att dessa hugg utdelades för att tillfredsställa en gm:s eventuellt perversa och sadistiska preferenser. Min tolkning är, till skillnad från din, betydligt simplare och, vågar jag påstå, därmed mer sannolik: GM högg VB i ryggen för att förvissa sig om att hon var död. Hon dog inte omedelbart. Det dröjde något. VB:s livstecken kan ha upphört helt först efter de nio huggen.
Rättsläkaren kallade detta för en utdragen dödsprocess, vilket naturligtvis är sakligt korrekt. Men det behöver verkligen inte betyda, som du så ihärdigt förespråkar, att huggen i ryggen utdelades av en pervers galning, i akt och mening att plåga för plågandets egen skull.