2014-01-10, 07:48
Medlem
Quarrels avatar
Sveriges Radio Göteborg: Idag hörs mordmisstänkte sambon i Marina-fallet
Citat:
Följ direktrapporteringen som startar 9.15
Citera
2014-01-10, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Lite vilseledande av åklagaren att påstå att Ms chattkontakter varit delaktiga till att ta fram underlag.
Polis och åklagare har ju hela chattinläggen som de själva plockat ur Ms dator, nämnligen bilaga 8.

Är det en enkel match för polisen att plocka fram identiteterna bakom hotmailkonton och andra konton? Om inte kan man se att det varit polisen behjälpliga på flera sätt.
Senast redigerad av pacifiera 2014-01-10 kl. 08:42.
Citera
2014-01-10, 09:20
Bannlyst
Nu öppnas dörrarna här snart. Även idag är mycket media på plats.

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2704710-direkt-fran-marina-rattegangen
Citera
2014-01-10, 09:33
Medlem
klokastiklassens avatar
http://www.expressen.se/gt/hemlig-mordarlista-kritiseras-av-advokat/
"Chefsåklagare Urban Svenkvist nämnde listan i slutet på sin sakframställan första rättegångsdagen i den nya mordrättegången i hovrätten för Västra Sverige.
- Listan har reviderats löpande och i dag är samtliga där namngivna personer avförda från mordutredningen."
Citera
2014-01-10, 09:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
http://www.expressen.se/gt/hemlig-mordarlista-kritiseras-av-advokat/
"Chefsåklagare Urban Svenkvist nämnde listan i slutet på sin sakframställan första rättegångsdagen i den nya mordrättegången i hovrätten för Västra Sverige.
- Listan har reviderats löpande och i dag är samtliga där namngivna personer avförda från mordutredningen."
Citat:
- Jag ifrågasätter hur utredningen bakom dessa beslut genomförts, säger advokat Michael Hansson, den mordmisstänkte 40-åringens försvarare till GT.

- Enligt min bedömning finns det bland dessa män flera personer som mycket väl kan vara en alternativ gärningsman, säger advokat Michael Hansson.
.
Citera
2014-01-10, 09:52
Medlem
Quarrels avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5752320
Citat:
Han [advokat Hansson] visar också upp dokument som visar att polisen efter tingsrättsmålet hittade en telefon som var knuten till Marinas firma. Den ska hon ha använt som en extra mobil som exsambon inte visste om.
09:46, 10 January 2014
Citera
2014-01-10, 09:55
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu anser ju åklagaren att allt avvikande är suspekt. Men det finns inget bevis till att det var M själv eller någon annan som tog ut pengarna eftersom det sadessutomknas vittnen och kameraövervakning till bankomatuttaget.

Det finns inga bevis för vem som tog ut pengarna. Men. Det framkom under förhandlingen att enligt uppgifter från Marinas bank hade hon aldrig någonsin (tidigare) slagit fel kod på sitt bankomatkort. Det framkom också att MGM hade 4000 kr i släta femhundringar i plånkan när polisen sökte av honom trots att han inte hade några pengar på sitt konto vare sig före eller efter den 28:e.

Jag inbillar mig att om man får betalt för svarta affärer eller knarkförsäljning så kommer betalningen mindre sällan i krispiga femhundringar än om man själv plockat ut dem ur bankomaten och stoppat ner dem i plånboken.

Men det är naturligtvis ren spekulatuion från min sida. Ni som är mer pålästa i ärendet, kommer det komma någon förklaring från mgm under rättegången varifrån han hade fått pengarna han bevisligen var i besittning av och inte verkar ha haft möjlighet att ta ut från sitt eget konto?
Citera
2014-01-10, 10:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det finns inga bevis för vem som tog ut pengarna. Men. Det framkom under förhandlingen att enligt uppgifter från Marinas bank hade hon aldrig någonsin (tidigare) slagit fel kod på sitt bankomatkort. Det framkom också att MGM hade 4000 kr i släta femhundringar i plånkan när polisen sökte av honom trots att han inte hade några pengar på sitt konto vare sig före eller efter den 28:e.

Jag inbillar mig att om man får betalt för svarta affärer eller knarkförsäljning så kommer betalningen mindre sällan i krispiga femhundringar än om man själv plockat ut dem ur bankomaten och stoppat ner dem i plånboken.

Men det är naturligtvis ren spekulatuion från min sida. Ni som är mer pålästa i ärendet, kommer det komma någon förklaring från mgm under rättegången varifrån han hade fått pengarna han bevisligen var i besittning av och inte verkar ha haft möjlighet att ta ut från sitt eget konto?
Han har tagit ut dem under en tid, enligt honom själv. Bilden på sedlarna visar att de inte är ovikta.
Citera
2014-01-10, 10:13
Medlem
klokastiklassens avatar
Av advokatens framställan får man intrycket av att han läst lite för mycket på flashback. Väldigt lite fakta som han påtalar, utan mest spekulationer om eventuella telefoner man inte hittat. Samt att FS menar att bensinkort tuggats upp. Är det bevis att FS påstår saker? Då får han väl vederlägga det med fakta som papper från bensinkortsföretaget eller liknande.
Senast redigerad av klokastiklassen 2014-01-10 kl. 10:16. Anledning: tillägg
Citera
2014-01-10, 10:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte den blekaste, om de har fått fram ett fingeravtryck så borde det gå att härleda det till någon annars skulle de väl inte benämna det som fingeravtryck, Michael Hansson verkade i alla fall nöjd enligt referatet.

Det var sökbart, dvs om man har någon att jämföra med så kan man se om det var den personen eller inte.

Har man kommit till den mystiska datorstarten än? Före attjag visste att M hade Mac så provade ju jag med min windowsmaskin. Och om man sätter den i effektsparläge 2 minuter så räcker det om man stöter till den för att den ska bete sig precis som beskrivet i FUP.

Baserat på vad som framgår av FUP så kan en stöt mot bordet eller att en katt gått över tangentbordet vara förklaringen till datorbeteendet. (Den startade upp, "försökte gå ut på nätet" och stängde av sig efter dryga 2 minuter).
Citera
2014-01-10, 10:29
Medlem
Konservatics avatar
Intressant med fingeravtrycket, är det i så dåligt skick att det inte går att avgöra vems det är ?
Kan det ha funnits där innan blodfläcken ?
Eller är det präglat i blodet
Citera
2014-01-10, 10:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det var sökbart, dvs om man har någon att jämföra med så kan man se om det var den personen eller inte.

Har man kommit till den mystiska datorstarten än? Före attjag visste att M hade Mac så provade ju jag med min windowsmaskin. Och om man sätter den i effektsparläge 2 minuter så räcker det om man stöter till den för att den ska bete sig precis som beskrivet i FUP.

Baserat på vad som framgår av FUP så kan en stöt mot bordet eller att en katt gått över tangentbordet vara förklaringen till datorbeteendet. (Den startade upp, "försökte gå ut på nätet" och stängde av sig efter dryga 2 minuter).

Om det är det här som du menar med den mystiska datorstarten så tas det upp av MH.

" Han vill korrigera ett fel, försvarare. Exsambon var inte inne på sin dator natten till den 29nde juli. Det var en automatisk återställning som skedde. Mer fel finns i förundersökningen, men försvaret väljer att inte argumentera mer."

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.2704710-direkt-fran-marina-rattegangen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in