Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
Samma uppgift redogör Olle Alsén för i ett par artiklar i DN våren 1991 (18e april, 31a maj). Han sade sig ha fått uppgifterna via ett "anonymt tips". Alsén kallar skytten för "Louis Bernard", men det är tydligen varken det riktiga namnet eller ens det namn Alsén hade tillgång till. Alsén placerar skytten tillsammans med två svenskar vid Adolfs Fredriks kyrkogata, dvs västra sidan innan makarna gått över till östra sidan. Där gjorde man emellertid bedömningen att det var för många vittnen, varför budet gick till reservskytten. Denne befann sig tillsammans med två tre andra vid hörnet tunnelgatan på västra sidan, gick över på östra sidan och sköt.
Efter mordet skall denne Bernard enligt Alséns uppgifter ha styckmördats dagen efter mordet då bråk uppstått om ersättning och då gärningsmännen inte litat på honom.
Alsén säger sig ha uppgift om att Bernard tillhörde franska säkerhetstjänsten (det låter som desinformation enligt min uppfattning)
Bernard hade en vit mercedes men skall enligt Alséns källa ha skaffat en röd golf en månad innan mordet. Ett vittne anger dagarna efter mordet (åter enligt Alsén) att en vit mercedes i hög fart hastigt instannade vid Frejgatan, varefter byte skedde till en röd golf. Det märkligaste enligt Alsén är att det faktiskt stals en röd golf den första februari och den hittades utbränd strax efter mordet. Detta var emellertid hemliga uppgifter som Alséns källa åtminstone inte kunde ha fått genom offentliga kanaler.
Alsén hävdar också att vid Brabantmorden så försvann alltid förövaren i en stulen golf som senare hittades utbränd.
Frågan jag ställer mig är om det här är upphovet till Lingärdes tes, eller om Lingärde hade andra källor. Lingärdes historia skiljer sig ju på några punkter från Alséns historia.
Jag känner till denna historia, som fyller ut och bekräftar Lingärdes uppgifter. Lingärde lär ha fått uppgifterna från SSI dit han placerats (som "datakonsult" ) för att Elmér ville hålla kolla på vad SSI gjorde och visste.
Studerar man fakta och fokus i det två i stort sett helt överensstämmande berättelserna så tror jag att de är från två olika källor vilket styrker hela caset.
En sak som slår mig för första gången nu (det är säkert många som diskuterat det men något jag missat):
- Wedin är rädd att bli Patsy och det finns ett antal goda indikationer på att hans rädsla var välgrundad.
-Man tvingas skaffa ny "legosoldat" från Belgien/Frankrike.
- (Hemliga) planen är att efter skottet mot Palme så skall en "hord" poliser skjuta mördaren. Poliserna råkar vara där pga knarkspanövning, felparkeradbil, bilinbrott osv.
- Alla poliser på plats hade små kanoner i fickan med pansarbrytande ammo (ifall legosoldaten hade skyddsväst) från Palme's livvakterna visste man ju annars att Palme inte hade väst osv.
- Det hade inte blivit en polisspårs-historia, utan en polishjälte-historia.
- Men nu gick det fel och en av de poliser som skulle skjuta legosoldaten nåt kvarter längre fram, får i stället skjuta Palme. (De fanns ju också civilklädda poliser "pga knarkspanövningen"...)
?