2014-01-10, 07:37
Medlem
8711s avatar
K-G:

Citat:
Trots Sverigedemokraternas stabila läge på cirka tio procent, skulle dagens opinionsläge vara ett bakslag om det blev valresultat. Det skulle skicka Jimmie Åkesson med flera rakt ut i en syrefattig politisk öken. Inget som helst inflytande i riksdagen.

Gäller inte det alla partier som inte sitter i regeringen när dom rödgröna har 52,3%? Knappast bara Sverigedemokraterna.

Och det vore ingen öken. SD är ett fortsatt starkt växande parti för varje år som går. Man för upp ämnen för debatt som annars aldrig någonsin hade debatterats. Så SD har oavsett vad mycket att glädjas åt och att finnas till för även om det här vore ett valresultat.
Senast redigerad av 8711 2014-01-10 kl. 07:40.
2014-01-10, 08:53
Medlem
Alltid samma sak när SD backat och Miljöpartiet fått fler procent än SD så är undersökningen statistiskt säkerställd enligt Aftonblaskan:
Citat:
Miljöpartiets uppgång med 2,8 procentenheter till 11,1 är den enda statistiskt säkra förändringen

Kan ju också tillägga att kvällspressen och dagstidningarna aldrig slagit fast att undersökningen var statistiskt säkerställd när SD blivit större än Miljöpartiet i tidigare opinionsundersökningar. Nä, då har man läst att undersökningen ej var statistiskt säkerställd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18152384.ab
Senast redigerad av Pazzamo 2014-01-10 kl. 08:55.
2014-01-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
K-G:

Gäller inte det alla partier som inte sitter i regeringen när dom rödgröna har 52,3%? Knappast bara Sverigedemokraterna.

Och det vore ingen öken. SD är ett fortsatt starkt växande parti för varje år som går. Man för upp ämnen för debatt som annars aldrig någonsin hade debatterats. Så SD har oavsett vad mycket att glädjas åt och att finnas till för även om det här vore ett valresultat.

Journalister och vänsterfolk i stockholm kommer nog få en ganska stor chock om de tror MP har chans att få över 11% av rösterna, Miljöpartiet kommer nog få det svårt att klättra över 8.

Bra siffror för SD som stabiliserat sig, expressen-drevet gjorde inte mycket...
2014-01-10, 09:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
Journalister och vänsterfolk i stockholm kommer nog få en ganska stor chock om de tror MP har chans att få över 11% av rösterna, Miljöpartiet kommer nog få det svårt att klättra över 8.

Ja MP hade ju inför valet 2010 en hel del resultat på 11-1%2. Verkar vara en omvänd Bradley-effekt på dom

9.8% är hursom inget för SD att vara ledsna över.
Senast redigerad av volvo 240 2014-01-10 kl. 09:20.
2014-01-10, 09:27
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Andelen osäkra går från 15,8% till 21,5% (+5,7)

Där hittar ni många Sverigedemokrater.

Helt klart är det så. Skulle Demoskop ringa mig och fråga efter vilket parti jag tänker rösta på skulle jag be dem fara och flyga. Speciellt eftersom de gör detta tillsammans med Expressen.
Mest för att markera mitt missnöje med Expressens åsiktsregistrering. Det är jag inte ensam om.

Tänk tanken att de flesta i denna kraftiga ökning som anges som osäkra är förbannade SD väljare......

Då får SD inte dessa 5,7% utan 5,7% /valdeltagandet = 5,7/0,85 = 6,7% i ytterligare andel av väljarkåren.
9,8+6,7= 16,5% av de som röstar. Det kan bli en riktig stor överraskning för opinionsinstituten i kommande val.

Är det något parti som avviker kraftigt i sympatier i den grupp som inte röstar får det genomslag i andelen av de som röstar.

MP tror jag till exempelvis är överrepresenterat åt andra hållet. Än så länge är det "fiiiint" i en del kretsar att stoltsera med att vara en moraliskt högstående klimatmedveten person genom att rösta på MP. De blir en omvänd Bradleyeffekt för MP.
2014-01-10, 09:36
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja MP hade ju inför valet 2010 en hel del resultat på 11-1%2. Verkar vara en omvänd Bradley-effekt på dom

"Bradley-effekten" är att de får högre siffror i OU än i valet så en omvänd vore ju att de skulle få högre i valet än 11-12% xD det har varit väldigt mycket skrivet angående "bradley-effekt" och "omvänd bradley-effekt" så förstår att folk har blandat ihop det lite

Tänkte jag skulle förklara lite så alla kan förstå "bradley-effekten":

"Bradley-effekt" = Höga siffror i OU men låga i valet t.ex: MP fick sep 2010 8,2% i OU men bara 7,3% i Valet.

"Omvänd bradley-effekt" = Låga siffror i OU men höga i valet t.ex: SD fick sep 2010 5,1% i OU men 5,7% i Valet.

Anledningen till att jag använder just MP och SD är för att deras mätningar var de som var mest avvikande i OU i förhållande till valet 2010.
2014-01-10, 09:41
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Jag känner flera stycken som hellre svarar "MP" än "Vet inte" på frågan om vad de ska rösta på. Det är en ren reflex som syftar till att inte verka dum eller oinsatt. När valdagen kommer så är det inte alls säkert att de röstar på MP. Det känns rätt att säga något parti, även om det inte är allvarligt menat, och MP är ju "goda".

Tror däremot knappast att det finns någon som svarar SD utan att verkligen rösta på dem.
2014-01-10, 09:42
Medlem
Powergirls avatar
Kan bara konstatera att denna mätning visar att SD går åt rätt håll dvs bakåt. Samtidigt som det innebär en fortsatt ökenvandring i ensamhet för SD med tanke på övriga partiers siffror.
2014-01-10, 09:46
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
så sant som det är sagt! Linus ser verkligen inte bra ut.
hade räckt om han bara fixade en vettig frilla för att förbättra intrycket tusenfalt men nej...han måste väl se cool ut på sceenen i sitt vikingaband

Vad har han för frisyr oc hkläder nuförtiden, som jag minns brukade han va rätt kort hår och nån form av kostym. Nån får gärna upplysa om hur han ser ut idag.

*edit* ang Bradley-effekt så jo, jag kom på hur det ligger till efter jag postat. Får skylla på att jag varit borta ett år eller så från debatten.
Senast redigerad av volvo 240 2014-01-10 kl. 10:02.
2014-01-10, 09:52
Medlem
PaterNoster777s avatar
Jag förutspådde att Sd skulle minska i opinionsundersökningarna som en följd av Mattsson-effekten. Däremot så trodde jag att stödet i realiteten skulle öka.
Detta var en anmärkningsvärt liten minskning i den här undersökningen.
2014-01-10, 10:03
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Just nu driver SvD en stenhård anti-SDkampanj. Och det är ännu 4 månader kvar till EU-valet och ännu längre till septembers riksdagsval. Fördelen med att SvD redan nu börjat sin anti-SDkampanj är ju att det kommer att vara så uttjatat när det är dags att gå till valurnorna att folk inte bryr sig. De kommer att fokusera på verkligheten och inte på dreven.
Betänk att Expressen/Expo/AFA/RG organiserat åsiktsövervakning över regimkritiker och har säker många godbitar som kommer att publiceras ju närmare valen vi kommer.
Dreven har ju redan gjort ordet rasist betydelselöst, fascist funkar snart lika dåligt och så nu försöker man i stället med att köra nazist-stuket.
2014-01-10, 10:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwar

För mig är det månadssnittet som betyder något och där är SD det tredje största partiet med klar marginal sedan långt mer än ett år tillbaka Då ska det tilläggas att i snittet är SD underskattat och MP överskattat. Ändå är SD betydligt större i snittet varenda månad sedan lång tid nu.
Senast redigerad av 8711 2014-01-10 kl. 10:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in