2013-11-17, 04:47
Bannlyst
Jo, fast jag ser det ändå som att Hallon Liten har det jag behöver för en månad för bara 99 kr. Om jag ska tjäna på att ha Telenor Fri istället så måste det totalt sett räcka mer än 1½ mån (saldot inräknat), annars tjänar jag inget på det jäntemot Hallon.
Citera
2013-11-17, 09:21
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Ja där blir det tråkiga. Antar dom flesta gör så (även jag) dvs surf det viktigaste! Dessvärre finns inget riktigt bra surf abb i Sverige, säg vad ni vill men alla har sin begränsning!
Hos Telenor får man det klassiska (som hos de flesta) 500mb, men efter det kan du fortsätta surfa med maxtaxa 9kr/dag dras från din pengapott dvs kräver ingen extra insättning av data bara du har saldo på kortet! Förut var det obegränsat och var en av anledningarna varför jag bytte till Telenor det har dom tyvärr försämrat. Dock om du har tur så kan du försöka skaffa gamla laddkoder köpte själv ett gäng 500kr laddkoder för 100kr och där blev det fri surf dessutom så har det nu till slutet av 2015 då jag passade på och köpte flera koder
Data är nåt som går åt även om man ej laddar tunga filer så drar det iväg om man använder youtube mm.

Får väl vänta på Hallon mellan då Nä men de där verkar dom ju ha räknat ut väldigt bra då dom vet att folk vill surfa helt enkelt. De där med Telenor lät ju rätt ok ändå, men då behöver man väl binda upp sig en längre tid också antar jag?

Aja men det bästa är iaf att pröjsa allt kontant när man köper mobil och göra det utan abonnemang? Så kan man ju börja där
Citera
2013-11-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
De där med Telenor lät ju rätt ok ändå, men då behöver man väl binda upp sig en längre tid också antar jag?

Aja men det bästa är iaf att pröjsa allt kontant när man köper mobil och göra det utan abonnemang? Så kan man ju börja där

Nej du binder inget det är kontantkort!
Men jag är väl på så sätt bunden när jag har i förväg köpt en massa laddkoder men det är en helt annan historia ;-)
Absolut oavsett vad du väljer så är kontantkort bäst för då är du som sagt inte bunden och är oftast av nån (konstig) anledning även billigare än bundna abbonemang. Själv anser jag att dagens abb är till dom som är fattiga lyxfälla personer eller personer som vill vara bekväma och bara betala en faktura och som inte förstår att de blir lurade.
Det är som sagt lustigt att folk vill binda sig 2 år på nåt som blir dyrare.
Det här med surf varierar mellan olika länder, t ex Finland är det dyrare med kontantkort. Samtalen kostar speciellt sms är begränsat. Men när det gäller surf så är det bättre helt obegränsat. Du får dock betala en avgift på 5 euro/mån för lägsta hastigheten att ha surf när det gäller kontantkort. Medans i vissa abb ingår högsta hastighet då. Men det som är gemensamt all surf obegränsat hos samtliga operatörer även hos Sonera som är samma bolag som svenska Telia! Så jag förstår inte dom svenska begränsningarna, sedan pratar man om hastigheter skrattretande ha 4g på typ 40 mbps och inte kunna streama filmer mm inte för hastigheten men pga kvoten! Då tycker jag obegränsat gprs på gsm är bättre! Jag förstår inte heller folk som försvarar detta för att nätet kollapsar. Jag menar hur kommer det sig att Finska och Danska nät är stabila fast de har generösa surf villkor. Förstår inte heller hur ni klarar er med 500mb, är själv uppe i 4gb nu enligt mobilens räknare ;-) förlåt blev lite offtopic nu.
Citera
2013-11-20, 01:51
Medlem
Hallon har ju också mobilt bredband via 3G för endast 49:- i månaden! Fast då är den maximala datamängden endast 3 GB. För min del kan det faktiskt fungera om jag tänker mig för (har under dagen mätt hur mycket jag datamängd jag förbrukar). Trots det har jag två frågor:

1. Hur driftsäkert är mobilt bredband hos Hallon i de zoner som har bäst täckning? Ibland är jag beroende av att min anslutning verkligen fungerar och med nuvarande operatör fungerar det i princip alltid.
2. Vad kan man förvänta sig för nerladdningshastighet i de zoner som har maximal täckning?

...

Just nu betalar jag 145:- i månaden för fria samtal, fria sms/mms och 200 mb surf, för mobilen. För internet betalar jag 180:- i månaden och då har jag 10/10 mb. Går jag över till Hallons 99:- för mobilen och 49:- för internet skulle sänka min totalkostnad från 325:- till 148:- i månaden. En besparing på 177:- i månaden.. Problemet är bara att det jag har nu fungerar bra och det är inte så säkert att Hallon fungerar lika bra :-p
Citera
2013-11-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Hallon har ju också mobilt bredband via 3G för endast 49:- i månaden! Fast då är den maximala datamängden endast 3 GB. För min del kan det faktiskt fungera om jag tänker mig för (har under dagen mätt hur mycket jag datamängd jag förbrukar). Trots det har jag två frågor:

1. Hur driftsäkert är mobilt bredband hos Hallon i de zoner som har bäst täckning? Ibland är jag beroende av att min anslutning verkligen fungerar och med nuvarande operatör fungerar det i princip alltid.
2. Vad kan man förvänta sig för nerladdningshastighet i de zoner som har maximal täckning?

...

Just nu betalar jag 145:- i månaden för fria samtal, fria sms/mms och 200 mb surf, för mobilen. För internet betalar jag 180:- i månaden och då har jag 10/10 mb. Går jag över till Hallons 99:- för mobilen och 49:- för internet skulle sänka min totalkostnad från 325:- till 148:- i månaden. En besparing på 177:- i månaden.. Problemet är bara att det jag har nu fungerar bra och det är inte så säkert att Hallon fungerar lika bra :-p
Låter som du har fiber eller kabeltv idag?
Jag skulle inte byta i så fall. Du får som sagt begränsat kvot internet och hastigheterna i mobilt bredband oavsett är bara glädjesiffror. Själv använder jag mobilt endast då jag har obegränsat, har ingen kabel tv eller fiberanslutning. Skulle jag få fiber för 200kr/mån skulle även min obegränsade finska 50kr/mån mobila bredband åka ut. Skulle aldrig ta kvot internet, då tar jag hellre adsl och betalar 500kr/mån för 5/1mbit som jag idag skulle få till min bostad gällande fast internet. Det tillhör stenåldern att internet ska begränsas.
Förstår inte heller när samma bolag ska olika villkor i olika länder och vi i Sverige ska ha dåliga villkor. Är det för att folk inte vet bättre och att adsl monopolet (du måste ha fast telefoni alt betala ännu mera i nätavgifter om du ej har det) existerar i Sverige. Bryr sig inte folk helt enkelt om att ha obegränsat och vill istället ha tusentals fria sms som man aldrig kommer upp i den mängden ändå på en månad? Visst är det gott med fria sms och skickar själv sms också, men har högst kommit upp i 500sms en månad. Resterande går bara till spillo medans data på 500mb går ju upp i rök bara man surfar med mobilen.
Senast redigerad av sathulken 2013-11-20 kl. 10:22.
Citera
2013-11-20, 20:02
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Nej du binder inget det är kontantkort!
Men jag är väl på så sätt bunden när jag har i förväg köpt en massa laddkoder men det är en helt annan historia ;-)
Absolut oavsett vad du väljer så är kontantkort bäst för då är du som sagt inte bunden och är oftast av nån (konstig) anledning även billigare än bundna abbonemang. Själv anser jag att dagens abb är till dom som är fattiga lyxfälla personer eller personer som vill vara bekväma och bara betala en faktura och som inte förstår att de blir lurade.
Det är som sagt lustigt att folk vill binda sig 2 år på nåt som blir dyrare.
Det här med surf varierar mellan olika länder, t ex Finland är det dyrare med kontantkort. Samtalen kostar speciellt sms är begränsat. Men när det gäller surf så är det bättre helt obegränsat. Du får dock betala en avgift på 5 euro/mån för lägsta hastigheten att ha surf när det gäller kontantkort. Medans i vissa abb ingår högsta hastighet då. Men det som är gemensamt all surf obegränsat hos samtliga operatörer även hos Sonera som är samma bolag som svenska Telia! Så jag förstår inte dom svenska begränsningarna, sedan pratar man om hastigheter skrattretande ha 4g på typ 40 mbps och inte kunna streama filmer mm inte för hastigheten men pga kvoten! Då tycker jag obegränsat gprs på gsm är bättre! Jag förstår inte heller folk som försvarar detta för att nätet kollapsar. Jag menar hur kommer det sig att Finska och Danska nät är stabila fast de har generösa surf villkor. Förstår inte heller hur ni klarar er med 500mb, är själv uppe i 4gb nu enligt mobilens räknare ;-) förlåt blev lite offtopic nu.

Alltså..jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad jag bör införskaffa måste jag säga. Det är så svårt att veta hur länge man klarar sig på 0,5 GB mobilsurf och i hur många dagar man med ex telenor måste pröjsa 9 spänn dagen när/om dessa 0.5 GB förbrukats. Då kanske det är bättre att köra Hallon liten plus att lägga till 39 spänn för en extra GB surf också. Ska köpa mobilen i helgen och sen får vi helt enkelt se vad som händer..man kan ju byta också och testa vilket som känns bäst för plånboken iom att man inte behöver binda upp sig med kontantkort
Citera
2013-11-20, 20:57
Medlem
Citat:
Alltså..jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad jag bör införskaffa måste jag säga. Det är så svårt att veta hur länge man klarar sig på 0,5 GB mobilsurf och i hur många dagar man med ex telenor måste pröjsa 9 spänn dagen när/om dessa 0.5 GB förbrukats. Då kanske det är bättre att köra Hallon liten plus att lägga till 39 spänn för en extra GB surf också. Ska köpa mobilen i helgen och sen får vi helt enkelt se vad som händer..man kan ju byta också och testa vilket som känns bäst för plånboken iom att man inte behöver binda upp sig med kontantkort
Det beror helt vad du gör, om man säger såhär att om du spelar, läser tidningen, dina mail och annat som inte kräver så mycket lär du klara dig långt. Men direkt om man ska ha youtube, lyssna på musik, ladda ner filer. Då drar gb iväg säger jag bara! Men det som är bra med Telenors maxtaxa är ju att när det börjar kosta då är det bara surfa som fan. För finns inga gränser förutom att det kostar. Vi säger att du snålsurfar 20 dagar och sen är kvoten slut då surfar du resterande 10dagar obegränsat till en kostnad på 90kr som dras från saldot. Men har du pengar och lägga ut så kan du köpa deras 500kr laddkoder för 100kr. Du får dessutom fri surf på dessa, som du idag normalt inte får nånstans och ett saldo på 500kr inladdat. Du kan pm så skickar jag länken för vågar ej posta här om de anses reklam.
Detta är alltså inte Telenors hemsida, men deras laddkoder och är giltiga till 2015-12-30. Har du pengar lägga ut i förväg så köp (om de finns så många kvar i butiken) 24x100= fria sms, samtal, surf 2015 ut och ett saldo på 12 000 minus det du ringt i uppkoppling osv förstås
Är en välkänd webbutik som säljer dessa och det är äkta lagliga grejor, vet ej varför dom säljs så billigt men det är bra deal!
Senast redigerad av sathulken 2013-11-20 kl. 21:07.
Citera
2013-11-20, 22:30
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Det beror helt vad du gör, om man säger såhär att om du spelar, läser tidningen, dina mail och annat som inte kräver så mycket lär du klara dig långt. Men direkt om man ska ha youtube, lyssna på musik, ladda ner filer. Då drar gb iväg säger jag bara! Men det som är bra med Telenors maxtaxa är ju att när det börjar kosta då är det bara surfa som fan. För finns inga gränser förutom att det kostar. Vi säger att du snålsurfar 20 dagar och sen är kvoten slut då surfar du resterande 10dagar obegränsat till en kostnad på 90kr som dras från saldot. Men har du pengar och lägga ut så kan du köpa deras 500kr laddkoder för 100kr. Du får dessutom fri surf på dessa, som du idag normalt inte får nånstans och ett saldo på 500kr inladdat. Du kan pm så skickar jag länken för vågar ej posta här om de anses reklam.
Detta är alltså inte Telenors hemsida, men deras laddkoder och är giltiga till 2015-12-30. Har du pengar lägga ut i förväg så köp (om de finns så många kvar i butiken) 24x100= fria sms, samtal, surf 2015 ut och ett saldo på 12 000 minus det du ringt i uppkoppling osv förstås
Är en välkänd webbutik som säljer dessa och det är äkta lagliga grejor, vet ej varför dom säljs så billigt men det är bra deal!

Blir nog bara till och från arbetet jag surfar med mobilen då jag har dator hemma och på jobbet, men säg att jag spanar flashback och expressen i 30-40 minuter och kollar youtube i 10 minuter per dag..hur fort tar 0.5 GB slut då? För det är väl ungefär så mycket jag kommer att surfa och resten av restiden kan man ju kolla nån tv-serie eller nått som man fört över till luren från datorn, vilket jag utgår från att man kan göra
Senast redigerad av Kafferasten 2013-11-20 kl. 22:33.
Citera
2013-11-21, 10:12
Medlem
Citat:
Blir nog bara till och från arbetet jag surfar med mobilen då jag har dator hemma och på jobbet, men säg att jag spanar flashback och expressen i 30-40 minuter och kollar youtube i 10 minuter per dag..hur fort tar 0.5 GB slut då? För det är väl ungefär så mycket jag kommer att surfa och resten av restiden kan man ju kolla nån tv-serie eller nått som man fört över till luren från datorn, vilket jag utgår från att man kan göra
Då lär det räcka ett bra tag. Flashback och expressen kräver bara nån enstaka mb. En youtube film på 10min allt mellan 9-30mb, beror på kvaliten.
Javisst kan du föra filmer från datorn till mobilen! Tom youtube filmer går ju rippa och föra till mobilens minne ;-)
Men börjar du använda netflix, viafilm eller liknande tjänster så har du förbrukat 500mb på en enda dag!!
Senast redigerad av sathulken 2013-11-21 kl. 10:15.
Citera
2013-12-27, 12:02
Medlem
Har kikat runt bland olika Operatörer, och kommit fram till att det som tillgodoser mina behov verkar vara Hallon.

Är det verkligen så bra som det verkar? Polaren han har det och säger att det funkar klockrent.

Så det lutar starkt åt att skaffa Hallon, coolt namn också. Så jävla gott med hallon

Jag har alltid stört mig på fri surf, då det låter så bra men vad få som surfar så mycket som de tror. Jag vet att 5GB skulle vara kanon, sedan stör det mig inte att vara utan 4G, för det har jag ändå avstängt idag då jag inte ser någon mening med det, tycker mest det drar batteri.

Nå, vad säger ni, är Hallon ett bra val om man prioriterar att ringa messa och surfa mycket? Det är ändå en jäkla skillnad på Comviqs 3 och Hallons 5.
Citera
2013-12-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Jag har alltid stört mig på fri surf, då det låter så bra men vad få som surfar så mycket som de tror.

Nå, vad säger ni, är Hallon ett bra val om man prioriterar att ringa messa och surfa mycket? Det är ändå en jäkla skillnad på Comviqs 3 och Hallons 5.
Precis man ska ha fria samtal, fria sms i tusental som jag tror knappt nån använder upp kvoten på?! Men surfen är så fjuttig. Men folk är väl inte intresserade då dom bor i sina förortsghetton med comhem och bredbandsbolaget där surf ingår i hyran + sen snyltar på arbetsgivarens wifi och tror dom är anonyma t ex på flashback
Eller så har dom helt enkelt sina smartphones bara för att kunna flasha till kompisar och kollegor och i själva verket använder bara smartphone till samtal och sms.
Tele2 kan jag hålla med att är riktigt skitbolag inga fördelar med dom dyra och dålig täckning.
Jag skulle välja Telenor kontantkort eller Telia kontantkort, lite beroende på situation Telenor billiga, Telia bäst täckning (på gsm). Men när det gäller surf har ingen riktigt bra avtal tyvärr alla svenska operatörer kör sin kartell där.
Senast redigerad av sathulken 2013-12-27 kl. 13:28.
Citera
2014-01-09, 17:16
Medlem
thebandit777s avatar
Jag ser inte chatten på hallon, hur jag än gör.

Kan nån ge mig en direktlänk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in