Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Alhem uttalar sig också i DN, han är lite osäker på utgången.
" Före detta chefsåklagare Sven-Erik Alhem är långtifrån säker på att det blir en fällande dom.
– Det är skillnad på att att ha skäl till ansökan om resning och på att man i en förhandling kan nå fram till att det saknas rimliga tvivel för att den utpekade är skyldig, säger Alhem, som samtidigt påpekar att den tekniska utredningen vid Marinafallet lämnade mycket att önska.
I normala fall är det jävligt tunga bud för en tilltalad som har fått resning beviljad mot sig av HD. Alhem är rätt vilseledande om han påstår att det i praxis är en stor skillnad på beviskraven för resning och för fällande dom. Men det här fallet
är speciellt. Det bygger vad jag förstår helt på i vilken utsträckning annan gärningsman kan uteslutas - vilket iofs bara måste ske bortom
rimligt tvivel - domstolen behöver således inte utesluta helt och hållet tänkta förövare, utan det räcker med att utesluta IRL-personer som hade kunnat utföra dådet.
Citat:
Och trots de nya omständigheterna var Högsta domstolen inte enig när man i november beviljade resning. Två av de fem justitieråden ansåg att kraven för resning inte var uppfyllda. Det anser Michael Hansson, 40-åringens försvarare, talar till hans klients fördel.
Det talar naturligtvis inte till han klients
nackdel. Hurpass mycket det talar till hans fördel beror på hur de skiljaktiga justitieråden har resonerat -
varför de inte ville bevilja resning. Hade jag suttit i HD, hade jag röstat med minoriteten. Den nya bevisning som har kommit upp hade att döma av hovrättsdomen inte räckt för att få den synnerligen modstulna hovrätten att fälla, och då föreligger inte resningsgrund. Men nu när resning har beviljats, så är det obestridligen så att hovrätten var onödigt modstulen i sin dom förra gången, och är den inte det nu, så kan bevisningen räcka. Vi får se hur rättegången går, men jag kan mycket väl hamna i en position där jag anser att det var fel av HD att bevilja resning, men likafullt rätt av HovR att fälla, när nu resning beviljades.