Citat:
Han har rätt i att liberalism inte dömer huruvida något är normalt eller ej.Vi har precis haft två liberaler i tråden som har motsagt dig på den punkten, som inte anser du har rätt att gå omkring naken. Du borde argumentera mot dem istället för mig.
Vad TS menade i trådstarten var att liberaler inte kan förklara de moraliska regler vi har (t.ex. att vi inte har rätt att gå omkring nakna). Du ger honom rätt på den punkten. Liberalismen kan inte förklara det för liberalismen anser motsatsen.
Vad TS menade i trådstarten var att liberaler inte kan förklara de moraliska regler vi har (t.ex. att vi inte har rätt att gå omkring nakna). Du ger honom rätt på den punkten. Liberalismen kan inte förklara det för liberalismen anser motsatsen.
Angående de specifika sakfrågorna kan vi säkerligen ha olika syn (precis som inom vilken valfri ideologi som helst).
Personligen anser jag (som är libertarian och forna anarkokapitalist. Den andra personen du diskuterar med kanske är varken libertarian eller anarkokapitalist) att det borde vara helt tillåtet att gå omkring naken, så länge markägaren tillåter detta. Mark borde kunna ägas gemensamt.
Men även om man anser att nakenhet per automatik kan vara skadligt så blir det ungefär samma princip ändå, fast då blir det istället att markägaren uttryckligen behöver tillåta nakenhet.
Slutsatsen blir hur vi än vrider och vänder på det:
Nudistplatser bör få vara tillåtna.
Att man om man vill ska få gå omkring naken, och om detta tillåts av markägaren tror jag att alla liberaler är överens om.
Det ni i princip sitter och diskuterar är frågan "Bör markägaren uttryckligen förbjuda eller bör markägaren uttryckligen tillåta?". Detta är faktiskt ingen större fråga om man tänker efter, eftersom grundprincipen kring att man ska få välja själv uppfylls. Oavsett om vi väljer alternativ A eller B så kommer det att vara ett liberalt alternativ.
Ett icke-liberalt alternativ (vi kan kalla det alternativ C och D) hade varit att man inte ska få välja - alltså att man ska tvingas att antingen gå naken eller påklädd, oavsett vad ägaren till platsen tillåter eller förbjuder.
Jag tror att du innerst inne också är liberal kring den här frågan, inte sant?
Senast redigerad av 3. 2014-01-07 kl. 19:05.
Senast redigerad av 3. 2014-01-07 kl. 19:05.