2014-01-03, 15:46
Medlem
Tja, vet ej om tråden har placerats rätt men får gärna flyttas isåfall.

Hur som haver så påväg hem från skolan för mindre än ett år sedan vart man påhoppad av diverse folk. Skador osv.

Gjorde anmälan, sjukhus och ringde försäkringsbolaget, fick ut pengar.

Nu så har jag hört lite grann av folk att jag borde ringa min "kommunala försäkring" eller vad det nu heter. (någon som kan förklara?)

Det jag undrar är om jag kan få ut yttligare ersättning från dom? Jag kopierar och citerar vad jag läste på min kommuns hemsida:

"Kommunen har tecknat en kollektiv olycksfallsförsäkring för barn och elever inom förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Försäkringen gäller under verksamhetstid (skoltid) samt under färd till och från förskolan eller skolan."

Någon som vet om detta?

mvh
Citera
2014-01-03, 16:29
Medlem
Normalt sett kan du inte få ersättning från två försäkringar för samma skada.
I så fall skulle alla ha minst två hemförsäkringar
Citera
2014-01-03, 16:37
Medlem
Generellt, nej. Du får inte ersättning för samma skada ifrån flera försäkringar. Vissa försäkringar kan vara så kallade tilläggsförsäkringar som kan ge extra ersättning upp till en viss nivå om övriga försäkringar inte når upp.
Citera
2014-01-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Generellt, nej. Du får inte ersättning för samma skada ifrån flera försäkringar. Vissa försäkringar kan vara så kallade tilläggsförsäkringar som kan ge extra ersättning upp till en viss nivå om övriga försäkringar inte når upp.
Okej. Man har ju läst på nätet efter lite efterforskning att folk har fått ersättning på flera håll.

Tack endå
Citera
2014-01-03, 17:08
Medlem
Du kan få ersättning ifrån flera bolag när du utnyttjar en personförsäkring. Om du skulle kräva ersättning för t.ex. en dator som har ett faktiskt värde så kan du enbart få detta ifrån ett bolag.

I ditt fall får du en invaliditetsgrad som bedömer din ersättning. Denna får du ifrån flera håll.
Citera
2014-01-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay
Du kan få ersättning ifrån flera bolag när du utnyttjar en personförsäkring. Om du skulle kräva ersättning för t.ex. en dator som har ett faktiskt värde så kan du enbart få detta ifrån ett bolag.

I ditt fall får du en invaliditetsgrad som bedömer din ersättning. Denna får du ifrån flera håll.
Okej, vet inte riktigt om jag hänger med till fullo. Men jag blev ju misshandlat och personligt rånad av gett gäng snubbar. Är försäkrad via fackförbund i en gruppförsäkring, jag min mamma och mina syskon.

Borde inte komun eller skolförsäkringen ersätta också? Eftersom det är till och från skolan det gäller också.

Har ju dock redan fått ut pengar från folksam men det var inte tillräckligt om man tänker på skador och grejer som försvunnit.
Citera
2014-01-03, 17:27
Medlem
jeups avatar
Den ända försäkringen som du kan ha och få ut från flera olika bolag är
livförsäkringen. Du kan alltså inte få ut ersättning för t.e.x en vattenskada i hemmet från
flera olika försäkringar.

Dock kan du ha en gruppförsäkring via jobbet. Om du t.e.x blir medicinskt invalid, så kan du få
ut ersättning från båda försäkringarna. Gruppförsäkringar via arbetsplatser brukar dock inte betala ut så mycket vid en sådan skada. Utan det är ditt privata som betalar ut mest.
Citera
2014-01-03, 17:40
Medlem
jeups avatar
På saker som har blivit stulna så räknar man på marknadsvärdet, alltså vad du skulle få för sakerna om du sålde det via typ blocket. Alltså inte nypris, därför blir det mindre vad det kostade nytt.

Tråkigt att du blivit utsatt för misshandel
Men jag tror inte att du får ut så mycket via det, om det inte är bestående men, skulle du bryta en arm så läker den och du får inte ut ett skit i vanliga fall.
Citera
2014-01-03, 18:39
Medlem
minaasikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Okej, vet inte riktigt om jag hänger med till fullo. Men jag blev ju misshandlat och personligt rånad av gett gäng snubbar. Är försäkrad via fackförbund i en gruppförsäkring, jag min mamma och mina syskon.

Borde inte komun eller skolförsäkringen ersätta också? Eftersom det är till och från skolan det gäller också.

Har ju dock redan fått ut pengar från folksam men det var inte tillräckligt om man tänker på skador och grejer som försvunnit.
Du kan få från båda!
Citera
2014-01-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt
Du kan få från båda!
Och du är helt säker på detta?
Citera
2014-01-03, 18:52
Medlem
Har tidigare arbetat på ett av de större försäkringsbolaget och vad som generellt gäller är att personskador (sjuk, olycksfall och liv) kan du få ut från flera försäkringar, medan sakförsäkringar, ex. bil, dator etc. får du alltid bara från en försäkring.

Läs försäkringsavtalen så ser du vad som gäller för just dig, men jag är 99% säker på att du kommer att få från de andra försäkringarna också.

Lycka till!
Citera
2014-01-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foraktaddemokrati
Har tidigare arbetat på ett av de större försäkringsbolaget och vad som generellt gäller är att personskador (sjuk, olycksfall och liv) kan du få ut från flera försäkringar, medan sakförsäkringar, ex. bil, dator etc. får du alltid bara från en försäkring.

Läs försäkringsavtalen så ser du vad som gäller för just dig, men jag är 99% säker på att du kommer att få från de andra försäkringarna också.

Lycka till!

Uppskattar att du tog dig tid att hjälpa.

Ringer försäkringshandläggaren på tisdag nästa vecka för min kommun så får han hjälpa mig.

Det jag dock är rädd för är att det är via folksam dom har. Och jag själv fick min personliga ersättning där ifrån..

Tack endå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in