2014-01-02, 14:46
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gärningsmannastyrd är ett vedertaget begrepp, där man direkt efter ett mord bestämmer sig för vem som är gm. Bland annat anklagades Holmér för att Palmeutredningen var gm-styrd, då han ville hitta bevis som passade hans kurdiska gärningsmän.
Är Marinautredningen gärningsmannastyrd? Hell no!
När man refererar till smålandtintin måste man se hans slutkommentar ang detta.......
Om man är det minsta insatt så inser man att alternartiva gm är från början av utredningen kontrolerade, utredningen fixerar sig inte på FS...
Alla kända kontakter kontroleras....Omgivning o hus samt grannars observationer m.m.
Att polisen inte kontrolerar sängen talar för att dom inte är fixerade på FS tyvärr...
Om 3 veckor har vi en aning om FS dom, jag är övertygad om att han inte släpps efter sista rättegångsdagen.....
Citera
2014-01-02, 15:10
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
När man refererar till smålandtintin måste man se hans slutkommentar ang detta.......
Om man är det minsta insatt så inser man att alternartiva gm är från början av utredningen kontrolerade, utredningen fixerar sig inte på FS...
Alla kända kontakter kontroleras....Omgivning o hus samt grannars observationer m.m.
Att polisen inte kontrolerar sängen talar för att dom inte är fixerade på FS tyvärr...
Om 3 veckor har vi en aning om FS dom, jag är övertygad om att han inte släpps efter sista rättegångsdagen.....
Ms kontakter är inte alls utredda. Åklagare har inte ens i tidigt skede sett till att återskapa det raderade sms som J skickade till M den 28/7 när de bestämde att träffas.
Åklagaren styrker endast denna tes att J avbokat träffen med att J:s sms finns med i Ms mobillogg och på J:s egna ord.
Och det är inte att gå till botten med att utreda Ms kontakter tiden före hennes död.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-01-02 kl. 15:15.
Citera
2014-01-02, 15:42
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN

Var i utredningen kontrolleras JS och NH?
Citera
2014-01-02, 16:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ms kontakter är inte alls utredda. Åklagare har inte ens i tidigt skede sett till att återskapa det raderade sms som J skickade till M den 28/7 när de bestämde att träffas.
Åklagaren styrker endast denna tes att J avbokat träffen med att J:s sms finns med i Ms mobillogg och på J:s egna ord.
Och det är inte att gå till botten med att utreda Ms kontakter tiden före hennes död.

Det är utrett så pass att det räcker för att få till resning i HD. Och tillräckligt för att HR skulle häkta Fredrik vidare på sannolika skäl misstänkt för mord.

Det finns ingen anledning att utreda andra för det här är solklart. Man har ingen annan som kan ha mördat Marina, så oavsett om du påstår att 500 stycken till ska utredas så sker det inte pga att det är helt ointressant.

Men om advokat Hansson önskar utredningar kan han få till det. Det är bra att komma ihåg.
Citera
2014-01-02, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är utrett så pass att det räcker för att få till resning i HD. Och tillräckligt för att HR skulle häkta Fredrik vidare på sannolika skäl misstänkt för mord.

Det finns ingen anledning att utreda andra för det här är solklart. Man har ingen annan som kan ha mördat Marina, så oavsett om du påstår att 500 stycken till ska utredas så sker det inte pga att det är helt ointressant.

Men om advokat Hansson önskar utredningar kan han få till det. Det är bra att komma ihåg.

Det finns ingen anledning att utreda alt.gm om man kan fastställa tidpunkt för brott 27/28e.

Det finns ingen anledning att ha FS häktad om annat brottsdatum kan vara aktuellt, eftersom utredning om alt.gm ej är utförd.
Citera
2014-01-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det finns ingen anledning att utreda alt.gm om man kan fastställa tidpunkt för brott 27/28e.

Det finns ingen anledning att ha FS häktad om annat brottsdatum kan vara aktuellt, eftersom utredning om alt.gm ej är utförd.

Vilka är de alternativa gärningsmännen?
Citera
2014-01-02, 16:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag funderar på brevet som kom in till Tingsrätten handskrivet och jag tycker mig känna igen denna texten. Är det en kamrat till Fredrik som på hans vägnar skriver om hur huset tillföll Marina efter hon försvann? Och ifrågasatte lagfarten och dess undertecknade.

Jag tror bestämt att man borde utrett detta från polisens håll det hade varit högst intressant att se vem som skriver brev på det viset.
Citera
2014-01-02, 16:41
Medlem
Citat:
Jag funderar på brevet som kom in till Tingsrätten handskrivet och jag tycker mig känna igen denna texten. Är det en kamrat till Fredrik som på hans vägnar skriver om hur huset tillföll Marina efter hon försvann? Och ifrågasatte lagfarten och dess undertecknade.

Jag tror bestämt att man borde utrett detta från polisens håll det hade varit högst intressant att se vem som skriver brev på det viset.

Intressant. Vad jag förstår så ägde Marina huset, ägandet tillfaller familjen vid dödsfall.
Varför ifrågasätta det?
Citera
2014-01-02, 16:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Exakt, MrsMagoo!
Ska man kanske dra igång en massa utredningsåtgärder mot folk bara för att några
sabla rättshaverister sitter och gnäller i någon trådjävel om saken?
Det är som du mycket riktigt påpekar bara en som kan ha gjort detta jävliga och det
är aset som nu ska inför skranket en tredje gång.
Så jävla enkelt är det.

Man har nog varit måna om att utesluta alla andra rimliga möjligheter även om fjantarna
här inte begriper det. Magkänslan var korrekt. Från dag ett visste man vem som skulle sökas.
Vilket enkelt fall alltså.
Synd bara att man missade allt blodet i sängen och kulhålet. Det är svårsmält onekligen.
Men det förändrar ingenting i sak: mördaren är densamma ändå.
Citera
2014-01-02, 17:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Trodde kanske FS att han skulle få överta huset? Det kan han väl ändå inte ha trott?

Kanske var det för simpla penningars skull som han tog livet av Marina som några igår
spekulerade kring.
Knarkare är ett pack för sig och kan nog mörda bara för några tusenlappars skull om
suget efter droger blir för starkt och man måste fixa fram flis i brådrasket.
Och nu kom han över 10 000 laxar vid likplundringen efter vidriga mordet.
Kan ha räckt som motiv för ett sånt avskum. Ska nog beaktas.
Citera
2014-01-02, 17:20
Avslutad
Citat:

Har du nån länk till det? Kanske kan man känna igen formuleringar
Citera
2014-01-02, 17:28
Medlem
letsdoits avatar
Mordmotivet

Det finns ingenting som talar för några större summor vad gäller svarta sidoinkomster.

Översiktligt kan sägas att MJ:s saldo (efter div. kända utbetalningar) den 17/7 var 4.106 kr, innan hennes lön den 23/7 inflöt på hennes konto varefter saldot är 22.289 kr. Dessförinnan hade hon från ett av sina kapitalkonton gjort en överföring till sitt Nordeakonto på 10.000 kr.
Saldot den 4/8 är 15.016 kr (och räkningar + VISA-skuld väntade).

Betr. MJ:s olika kapitalkontot ser det betr. saldot ut så här:
Kapitalkonto 1
Saldo 4/1: 44.244
Saldo 4/8: 18.244 (- 26 000)

Kapitalkonto 2
Automatisk överföring varje månad: 1.500 kr från personkontot till detta kapitalkonto
Saldo 4/1: 38 713
Saldo 4/8: 20.501 (- 18 212)

Kapitalkonto 3
Saldo 1/4: 24 080
Saldo 4/8: 3 000 (- 21 080)

Kontoställning Visa Gold + 550
Autogiroinbetalning aut. + 550
Skuld 19 975 ./. 1 100 = - 18 875
Beloppet dras den 28:e eller närmast följande bankdag

Kapitalkonton totalt: 41 745
Skuld Visa Gold: 18 875
Saldo totalt: 22 870

(Fem investeringsfonder totalt 332 556)

En jämförelse mellan saldot 4/1 och 4/8 ger vid handen att MJ på sju månader förbrukat 65 292 kr. Härutöver har hon också en VISA-skuld på 18.875 kr. – Eftersom hon ej har gjort någon mer överföring till sitt Nordea-konto talar detta för att hon är totalt ovetande om sin skuld (som Nordea-saldot ej förmår täcka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in