2013-12-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men anser åklagaren själv att han har tillräckligt på fötterna, efter att RÅ gav honom uppdraget? Har han någon möjlighet alls att dra sig ur, i praktiken?

Vad jag förstått av tidigare diskussioner ska inte åklagare dra fallet till åtal om denne inte tror att det ska gå vägen.
Citera
2013-12-31, 15:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ja. Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Vad jag förstått av tidigare diskussioner ska inte åklagare dra fallet till åtal om denne inte tror att det ska gå vägen.
Ja, i teorin ska åklagaren dra tillbaka åtalet om han inte anser att han kommer att vinna. Men jag lade till i praktiken av en anledning. Det kommer att bli ett helsickes liv om han gör det. Det finns dock anledning för honom att göra det, särskilt som smygmobilen undanhölls resningsansökan. Jag känner att åtalet är bra mycket svagare nu än när resningsansökan beviljades.

- Smygmobilen visar att antalet alternativa GM var mycket större än vad som förutsågs.
- LJ:s trovärdighet har minskat betydligt genom han själv inte vet vilken dag han var på rastplatsen, och vittnet som skulle styrka det har tagit fel på dag.
- Sigges väg röjdes 2011.

Att åklagaren dessutom drog tillbaka vittnet som kunde styrka LJ:s dag för iakttagelse därför att vittnet skulle komma att säga något som inte föll åklagaren på läppen är inte heller till åtalets fördel.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-31 kl. 15:08.
Citera
2013-12-31, 15:14
Bannlyst
Tänk om FS och Maskroos varit så smarta att man låtit Maskroos fullt synlig röja upp efter mordet. Klä på henne Marinas kläder så tror eventuella vittnen att de sett Marina. På så sätt skjuter man upp det troliga dödsdatumet. Ytterligare en tråd man bör nysta i. Är det inte så vissa gör för att skapa rimligt tvivel: hitta på en teori och kräva att åklagaren ska utreda det?
Citera
2013-12-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ja, i teorin ska åklagaren dra tillbaka åtalet om han inte anser att han kommer att vinna. Men jag lade till i praktiken av en anledning. Det kommer att bli ett helsickes liv om han gör det. Det finns dock anledning för honom att göra det, särskilt som smygmobilen undanhölls resningsansökan. Jag känner att åtalet är bra mycket svagare nu än när resningsansökan beviljades.

- Smygmobilen visar att antalet alternativa GM var mycket större än vad som förutsågs.
- LJ:s trovärdighet har minskat betydligt genom han själv inte vet vilken dag han var på rastplatsen, och vittnet som skulle styrka det har tagit fel på dag.
- Sigges väg röjdes 2011.

Att åklagaren dessutom drog tillbaka vittnet som kunde styrka LJ:s dag för iakttagelse därför att vittnet skulle komma att säga något som inte föll åklagaren på läppen är inte heller till åtalets fördel.

Så kan man se det.
Men väg det mot vad som hänt sedan förra rättegången:

- Marina hittas mördad i närområdet.
- Marina hittas insvept i hennes bäddmadrasser samt en saknad presenning.
- Marina har en skottskada i huvudet.
- FS bevisas skickat fordonsförfrågor.
- Ett sms, som FS nekat till och förklarat vara ett "tekniskt fel" återskapas.
- Innehållet i sms:et är "Jag blir kvar tills i morgon" vilket inte direkt styrker FS historia.
- Ett vittne träder fram och ger en förklaring till varför FS har tillgång till pistolen.

Dessutom ger "smygmobilen" ett djup åt motivet, LJ:s paketobservation förklaras och HD beviljar resning, men det platsar inte på listan.
Citera
2013-12-31, 15:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Tänk om FS och Maskroos varit så smarta att man låtit Maskroos fullt synlig röja upp efter mordet. Klä på henne Marinas kläder så tror eventuella vittnen att de sett Marina. På så sätt skjuter man upp det troliga dödsdatumet. Ytterligare en tråd man bör nysta i. Är det inte så vissa gör för att skapa rimligt tvivel: hitta på en teori och kräva att åklagaren ska utreda det?
Var finns denna spekulationsteori att läsa i resningsansökan? Istället för att sväva iväg i fablernas värld så vore det bra att hålla sig till den fakta som finns.
Allt annat känns bara larvigt.
Citera
2013-12-31, 15:23
Bannlyst
Citat:
Det är det flera i Kvarnklubben hävdar, att det var flickvännen som körde Marinas bil till uttaget.
Jag vet, men kanske var hon fullt synlig i bostaden och städade så gott hon kunde (vilket i och för sig inte var särskilt bra) också.
Citera
2013-12-31, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Var finns denna spekulationsteori att läsa i resningsansökan? Istället för att sväva iväg i fablernas värld så vore det bra att hålla sig till den fakta som finns.
Det är inte mer orimligt än att utreda typ 200 signaturer i en telefonbok.
Citera
2013-12-31, 15:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jag vet, men kanske var hon fullt synlig i bostaden och städade så gott hon kunde (vilket i och för sig inte var särskilt bra) också.
Enligt krimteknisk undersökning så finns inga spår av städ.
Citera
2013-12-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Var finns smygmobilsteorin i resningsansökan?
Svävar fnurran iväg i fablernas värld?
Citera
2013-12-31, 15:25
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Det är inte mer orimligt än att utreda typ 200 signaturer i en telefonbok.
Men det fanns ett antal sommardejter som M ville träffa. Varför har inte en enda av dom undersökts?
Citera
2013-12-31, 15:27
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Var finns smygmobilsteorin i resningsansökan?
Svävar fnurran iväg i fablernas värld?
"Smygmobilen" lämnades in av försvaret till HR så den fanns inte med i resningsansökan.
Citera
2013-12-31, 15:33
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Har de frågat någon av de 33 manliga kontakterna om de är Francois ?
Det tycker inte jag är omöjligt.

Om Polisen inte klarar av att följa upp spår så har vi dessvärre rimligt tvivel, eller hur ?

Vad vi vet kan ju Francois och MJ kommit överens om vad som helst, tex. träffas i Linköping.
Vem vet, de kanske möttes halvvägs (från Stockholm) för färd tillbaka till ÖR när de insåg att det skulle bli en natt till. En lyckad dejt helt enkelt. Därav SMS från alt.gm.
Det har vi redan rett ut i tråden. Tidsaspekten visar att det är en omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in