Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Ja, i teorin ska åklagaren dra tillbaka åtalet om han inte anser att han kommer att vinna. Men jag lade till i praktiken av en anledning. Det kommer att bli ett helsickes liv om han gör det. Det finns dock anledning för honom att göra det, särskilt som smygmobilen undanhölls resningsansökan. Jag känner att åtalet är bra mycket svagare nu än när resningsansökan beviljades.
- Smygmobilen visar att antalet alternativa GM var mycket större än vad som förutsågs.
- LJ:s trovärdighet har minskat betydligt genom han själv inte vet vilken dag han var på rastplatsen, och vittnet som skulle styrka det har tagit fel på dag.
- Sigges väg röjdes 2011.
Att åklagaren dessutom drog tillbaka vittnet som kunde styrka LJ:s dag för iakttagelse därför att vittnet skulle komma att säga något som inte föll åklagaren på läppen är inte heller till åtalets fördel.
Så kan man se det.
Men väg det mot vad som hänt sedan förra rättegången:
- Marina hittas mördad i närområdet.
- Marina hittas insvept i hennes bäddmadrasser samt en saknad presenning.
- Marina har en skottskada i huvudet.
- FS bevisas skickat fordonsförfrågor.
- Ett sms, som FS nekat till och förklarat vara ett "tekniskt fel" återskapas.
- Innehållet i sms:et är "Jag blir kvar tills i morgon" vilket inte direkt styrker FS historia.
- Ett vittne träder fram och ger en förklaring till varför FS har tillgång till pistolen.
Dessutom ger "smygmobilen" ett djup åt motivet, LJ:s paketobservation förklaras och HD beviljar resning, men det platsar inte på listan.