Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Du får gärna styrka dina påståenden med citat ur originalartikeln i Expressen
Om man dyrkar marken som Zlatan går på och gärna skulle sniffa på hans toasits - ja då märker man inte att han titt som tätt avslöjar att hans syn på kvinnor ( inklusive fotbollsspelande kvinnor ) är minst sagt nedlåtande. Han är en typisk schablonbild av en förortskille med ursprung i en kultur där kvinnor helst ska befinna sig mellan spisen och sängkammaren.
Givetvis inser alla, innerst inne, att herrfotboll och damfotboll är två vitt skilda företeelser - men som lagkapten och förebild behöver man inte hela tiden raljera och uttrycka sig nedlåtande. Varför ska det vara så svårt att uttrycka sig civiliserat? Andra klarar ju av det?
Han säger t ex:
- När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare?
Dels är det osmakligt att ständigt påtala sin egen förträfflighet - men att i samma andetag påstå att han skäms över att behöva nämnas i sammanhang med damfotboll....?? Är inte det nedlåtande?
Han säger även:
- De kan få en cykel med min autograf så blir det bra
Det skrattar säkert alla grabbar som är smyg-kåta på Zlatan åt - men jag ser ingen minsta finess i det tragiska försöket att vara kvick. Det visar bara att han innerst inne är en väldigt liten människa som skulle vara en misslyckad wanna-be-gangster om han inte råkat haft en talang när det gäller att sparka på en boll.