2013-12-25, 13:07
Medlem
Rätt kul med en diskussion om ghetton i Lund.

Fäladens värsta områden är ju till och med mer säkert och lugnt än merparten av de medelskånska städernas mest normala områden. Testa t.ex. Öster i Landskrona om du vill ha riktig svensk stadsmisär. Sådana områden finns ej i Lund och därför ska man inte lägga så stor vikt på området i just detta fallet. I alla fall inte om man försöker få med någon sorts "förorts-vinkel" med i diskussionen.
Citera
2013-12-25, 13:12
Medlem
Jag måste bara säga att Rådhusrätten, området väster om Delphi, INTE är ett ghetto på något sätt och alla ni som påstår det är antingen troll som sprider skit för skojs skull, eller stackars sverigedemokrater som är livrädda för er egna skugga.

Jag har själv bott där under min studietid på LTH och ja, det bor många barnfamiljer med invandrarbakgrund där men precis som alla normalbegåvade redan har förstått så hänger kriminalitet ihop med samhällsklass/ekonomiska förutsättningar och inte härkomst.
Citera
2013-12-25, 13:50
Medlem
Kan vi lägga fokus på vem och vilka? Är själv från lund och kan direkt säga att det inte finns något direkt ghetto i lund dvs inga riktiga gangstrar heller :P
Citera
2013-12-25, 14:11
Medlem
Hungaros avatar
Haft ett riktigt nöje att följa de trollande inläggen i tråden. Att man ens överväger att dra en parallell till ett nergånget kriminellt område är oerhört komiskt.

Här har ni ett riktigt nergånget område i Europa:

https://www.google.se/search?q=F%C3%A4laden&client=firefox-a&hs=GN&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=K9e6UvqgC 8mHyQOcmIHYAg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=638#q=S campia&rls=org.mozilla:sv-SEfficial&spell=1&tbm=isch&imgdii=_

Själva brottet har med högst sannolikhet en personlig koppling, kriminella i Skåne speciellt Malmö har insett att ett skott i benet är ett mer effektivare tillvägagångssätt än ett dött lik.
Citera
2013-12-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Rätt kul med en diskussion om ghetton i Lund.

Fäladens värsta områden är ju till och med mer säkert och lugnt än merparten av de medelskånska städernas mest normala områden. Testa t.ex. Öster i Landskrona om du vill ha riktig svensk stadsmisär. Sådana områden finns ej i Lund och därför ska man inte lägga så stor vikt på området i just detta fallet. I alla fall inte om man försöker få med någon sorts "förorts-vinkel" med i diskussionen.
Helt rätt. Bor själv i norra Lund, och när folk började skriva om "ghetton" i Lund blev jag osäker på om jag missat en hel stadsdel, det existerar inga "no-go zones" över huvudtaget där. Och precis som du skriver är Lunds värsta områden betydligt bättre än snittområden i de flesta andra städer.
Citera
2013-12-25, 14:15
Medlem
Det vore intressant att veta om personen bodde där eller om han bara råkade befinna sig i området. Det står bara att personen var i nära anslutning till en lägenhet, vad det nu betyder.

En tanke var ett det rörde sig om "bytisar" som stannar kvar över julen i Lund. Någon slags uppgörelse eller konflikt mellan två personer. Men dock låter det lite konstigt att en "bytis" skulle ha tillgång till ett skjutvapen, men det kanske inte är omöjligt.

Annars kan det röra sig om någon som bor där över julen också, kanske på grund av att personen i fråga är ifrån Lund eller i närheten av Lund. Kanske har att göra med droger? Det är väl inte jätteovanligt att det finns droger i studentkretsar. Dock om det rör sig om några större mängder pengar/droger så känns lite konstigt att polisen inte hört talas om dem sen tidigare.

Inbrott känns inte heller helt otroligt. Eftersom området är relativt folktomt då studenterna åker hem över julhelgen. Kanske skedde ett inbrott och någon blev påkommen eller att en konflikt urartade mellan gärningsmännen.

Bor väldigt nära brottsplatsen på Kämnärs och tycker att det kommer vara väldigt intressant att följa utvecklingen.

Har hört bland kompisar som också bor på området men ingen verkar ha befunnit sig på området under tiden.
Citera
2013-12-25, 14:47
Medlem
Gick förbi och kikade lite, avspärrningarna som var där igår kväll är borta, men det sitter en skylt på dörren till Kämnärsvägen 18A. Bild: http://imgur.com/a/kWMLQ

Om detta är där gärningsman bor, offer bor eller bara där det inträffade vet jag dock inget om.

En kvinna från polisen, och en man från aftonbladet var också på plats.
Citera
2013-12-25, 14:49
Medlem
Enligt en vän som jobbar på sjukhuset här i Lund rör det sig om ett familjebråk, där sonen ska ha skjutit sin pappa.
Citera
2013-12-25, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agent47
Enligt en vän som jobbar på sjukhuset här i Lund rör det sig om ett familjebråk, där sonen ska ha skjutit sin pappa.
Både GM och BO ska vara födda 1986 enligt uppgift.
Citera
2013-12-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartEricsson
Vilken jävla tråd!

Tror ni LTH-Johan skjutit LTH-Kalle till döds på julafton?

Få är kvar, de flesta är hemma och firar jul.

Vilka gör inte detta? Vilka tenderar att skjuta varandra?

Blattar såklart! Det enda som talar mot är att de inte är straffade sedan tidigare. Lägger dock ändå min röst på uppgörelse där både GM och BO är av icke europeisk bakgrund!

Få se om man har fel.

Asså orka vara rasist 2013. Det som har skett är säkert en student som sköt en annan student av okänd anledning (idag). Det bor invandrare i Lund med de som bor här är lugna. Lund är och har alltid varit en akademistad där folk förstår bättre, många gånger så pekar många rasister i Flasback:

"Ja det är blattar i Lund/Norra Fäladen"

och sedan går tiden så bevisas det gång på gång att det är folk utifrån eller någon student som begått dådet. I detta fall så tippar jag på att en student mått dåligt eller haft kärleksproblem. Att peka och kalla detta dådet för uppgörelse tycker jag bevisar din brist på IQ. Som sagt "Alla" som bor i Lund kan hålla med mig om att Lund svartmålas av Flashback och Lund är inte alls ett farligt område utan det är DEN BÄSTA STUDENT STADEN I SVERIGE!!.

Platsen där brottet begicks är studentområde och inga vanliga Lundensare bor där eftersom de lägenheterna är reserverade till studenter. Så inhemska "Lundensare" är det inte. så mycket kan vi säkerställa i denna tråd!
Citera
2013-12-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agent47
Det stod att båda var jåmngamla?
Hur kan både sonen och pappan vara född 86?
Citera
2013-12-25, 15:05
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatiskatt
Gick förbi och kikade lite, avspärrningarna som var där igår kväll är borta, men det sitter en skylt på dörren till Kämnärsvägen 18A. Bild: http://imgur.com/a/kWMLQ

Om detta är där gärningsman bor, offer bor eller bara där det inträffade vet jag dock inget om.

En kvinna från polisen, och en man från aftonbladet var också på plats.

Om detta är relaterat, så har vi en svensk man född 1987 skriven på den adressen, och ingen annan.

http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx?address=K%u00e4mn%u00e4rsv%u00e4 gen+18+A&zipcode=22645
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in