2013-12-24, 22:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Yttrande med åtalsjustering och bevisuppgift i hovrättens mål B 4677-13

Högsta domstolen har beviljat resning av hovrättens dom 2011-12-15 i mål B 4176-11 angående åtal för mord till men för Fredrik Svensson och förordnat att målet ska tas upp till ny behandling avseende ansvar och skadestånd.
Det yrkas ändring i hovrättens dom 2011-12-15 i mål B 4176-11. Det yrkas att hovrätten i enlighet med nedanstående justerad gärningsbeskrivning dömer Fredrik Svensson för mord.
Inför den kommande huvudförhandlingen i hovrätten justeras gärningsbeskrivningen på grund av tillkommande omständigheter och en ny bevisuppgift lämnas i målet utifrån de förutsättningar som nu gäller efter att förundersökningen återupptagits sedan Marina Johanssons kropp återfunnits.

Gärning
Fredrik Svensson har den 28 juli 2010 i sin och Marina Johanssons bostad i Spekeröd berövat Marina Johansson livet genom att med pistol skjuta ett skott genom huvudet då hon legat i sin säng.
Fredrik Svensson har efter mordet rullat in Marina Johanssons kropp i hennes sängkläder och omslutit dessa med en presenning, varefter han transporterat och gömt undan kroppen med emballage i ett otillgängligt skogsområde i Svartedalens friluftsområde i Spekeröd. Kroppen återfanns först den 14 april 2012 trots omfattande eftersök.

Svenkvist
Citera
2013-12-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
ALt GM är färdig runt 10 med bestyren, han vet också att FS skall vara borta till minst 10.

Då, för att FS inte skall springa runt och snoka eller börja undra - skickar han SMSet i övertygelsen att FS vet om att MJ är på dejt av något slag.

Det finns ingen logik för FS att skicka SMSet till sig själv, hade han varit mördaren hade han skickat det till systern.

Källa?

Vi har redan lagt fram flera mer troliga teorier om sms:et än den du krystar fram.
FS är körd. Det tyckte HD redan innan sms:et var känt. Det är kört.
Allt är över.

God jul på dig.
Citera
2013-12-24, 23:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Källa?

Vi har redan lagt fram flera mer troliga teorier om sms:et än den du krystar fram.
FS är körd. Det tyckte HD redan innan sms:et var känt. Det är kört.
Allt är över.

God jul på dig.
Det finns ingen teori som slår den att alternative GM ville skjuta upp upptäckten av försvinnandet.

God jul, du med.
Citera
2013-12-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så här mitt på blanka julafton funderar jag lite över sms:et.

Om en alt gm hade tagit kontroll över marinas telefon så finns rätt stor chans för att denne tittat igenom hennes senaste sms för att kolla om hans namn är nämnt eller liknande. Då skulle han ju haft stora problem. Han hittar då sms:et till syrran från dan innan. Om han velat fördröja tiden tills marina blev saknad av sin familj hade det ju då varit naturligt att sms:a syrran: Jag blir kvar en natt till.

I marinas telefon dock finns inget som talar om att FS är informerad om Marinas ev vistelse i Lid(n)köping. Tvärtom så har ju Marina o en alt gm varit i Marinas hus, och hennes inneboende/fd pojkvän/FS har hållit sig borta. Så vitt en alt gm vet - även efter att ha tittat igenom hennes telefon - så är FS informerad om/utgår ifrån att Marina är hemma. Ett sms till FS med innebörden: Jag blir kvar en natt till får en helt annan innebörd för honom, som flera redan varit inne på. Det betyder att hon blir kvar en natt till hemma, och kanske vill hon då att han ska hålla sig borta en natt till.

Om det vore så att hemmet vid tidpunkten för sms:ets skickande var uppochnervänt, kroppen inte bortfraktad, sängen inte ombäddad mm, så hade ett sånt sms till FS kunnat vara logiskt. Då höll mördaren fortfarande på att röja upp och ville ha utsträckt tid för det. Men nu vet vi att undanröjningen redan var klar, FS säger sig ju vara hemma vid den här tiden. Han kom inte hem och överraskade någon, allt såg ut som vanligt enligt honom. Så även den förklaringen faller.

Jag kan inte se att det finns någon logisk förklaring till att en alt gm skulle skicka ett sånt sms till FS vid den tidpunkten och med den ordalydelsen.

Ytterligare en grej är att om en alt gm från Lidköping/Linköping tittar igenom Marinas senaste sms så ser han ju att hon skickat en sms till syrran dan innan som pekar åt hans håll. Det borde ju få honom att sk-ta knäck. Skulle han då inte tagit chansen att lägga ut nåt villospår i ett sms till syrran, typ: "Struntade i Linköping och åkte till Göteborg istället, jäklar vilken kille jag träffade!!!"??

Och god jul till er alla!!

Jag läste förhöret om sms:et igen.
FS är oerhört kall. Han reagerar inte ens när han får höra sms:ets innehåll.
En oskyldig hade troligtvis genast börjat spekulera, argumentera, förklara.

FS gör ingenting, visar ingenting, säger ingenting.
Ingen reaktion över huvud taget.

Han visste redan vad som stod där. Han är upphunnen, avslöjad.
Han är uppgiven, torsk och besegrad.
Han har gett upp, advokaten har gett upp.

Det är kört.

God jul till dig med.
Citera
2013-12-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Intressant att se att man i resningsmaterialet har exakt samma resonemang som Kvarnström hade.
Alltså det materialet som HD beviljade resning på.

Resningsmaterialet.

Tja, självklart så är ingen random gärningsman kvar i huset tills blodet torkar. Inte heller ränner den in igen mellan 2-4 augusti igen direkt. Klart är att det bara fanns en som kunde utfört detta mord med efterföljande åtgärder. Han sitter häktad och misstänkt på sannolika skäl för mord.

Kroppen.
Faktumet att mp hittade kroppen är skillnaden.

NU måste minsta lilla indicie värderas om. Allt.
God jul också till dig, Magoo.

God jul alla! Nu leker livet, eller hur FS?
Citera
2013-12-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns ingen teori som slår den att alternative GM ville skjuta upp upptäckten av försvinnandet.

God jul, du med.

Nja, vi tänker olika där.
Tar du bort "alternativa GM" och ersätter med "FS" så är jag dig enig. Men visst var det för att fördröja.

Bästa julen till dig.
Citera
2013-12-24, 23:47
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
ALt GM är färdig runt 10 med bestyren, han vet också att FS skall vara borta till minst 10.

Då, för att FS inte skall springa runt och snoka eller börja undra - skickar han SMSet i övertygelsen att FS vet om att MJ är på dejt av något slag.

Det finns ingen logik för FS att skicka SMSet till sig själv, hade han varit mördaren hade han skickat det till systern.
Menar du att den där gigantiska blodpölen hade hunnit torka i madrassen till kl10?
*lol*
Citera
2013-12-24, 23:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Menar du att den där gigantiska blodpölen hade hunnit torka i madrassen till kl10?
*lol*
Så du vet du bättre än blodexperten i TR. Bra, berätta det för åklagaren, så får vi fram fakta i rättegången. Sanningen ska fram, vet du.
Citera
2013-12-25, 00:01
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Så du vet du bättre än blodexperten i TR. Bra, berätta det för åklagaren, så får vi fram fakta i rättegången. Sanningen ska fram, vet du.
En 2 liter stor blodpöl torkar inte i en tjock madrass på 10 timmar. På ett tyg som hänger uppgängt ,ja, men inte i en tjock madrass utan luftning från båda hållen. Nu vet jag iofs inte hur de tänkt med yttorrheten, men oavsett det så är alla överens om att FS är den enda som haft möjligheten att göra allt som gjorts i huset efter mordet. Ja, alla utom du och Fnurra-pa-traden då.
Citera
2013-12-25, 00:19
Medlem
olovpalmes avatar
Hur tänkte FS göra efter mordet?
Hade han tänkt bott kvar så länge som möjligt?
Om FS inte blivit häktad hade han då kunnat bo kvar i princip hur länge som helst?
M har ingen möjlighet att vräka FS eftersom hon redan dött.Kan FS vräkas ändå av anhörig efter en viss tid?Eller måste hon dödförklaras först?
Citera
2013-12-25, 00:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den stämningsansökan är historia.
Ja, förvisso. Stör det dig att man påminner om den eller?

Hade den ansökan som gjordes då också innehållit en bekräftelse på en mördad Marina
så hade saken varit klar redan då. FS hade inte haft en chans att komma undan.

Och slutsatsen som drogs då att det inte fanns utrymme för en alternativ gärningsman
kvarstår i sin fulla kraft. Ingenting har ändrats på den punkten.

Den snart stundande tredje rättegången borde egentligen kunna avverkas på mindre
än sju dagar, tycker jag personligen. Det hade nog tusan kunnat räckt med en eller två...
Sällan man har varit så enormt övertygad om utgången i ett mål.

Undrar förresten hur det smakade med julskinkan och gröten i häktescellen?

Själv är jag vegetarian så jag har inte själv smaskat på varken skinka eller köttbullar
eller annat sånt där.
Citera
2013-12-25, 01:06
Medlem
Jag är fullkomligt övertygad om att FS är skyldig, men det ska bevisas i domstol också. Det är jag inte fullt lika övertygad om att man kommer kunna göra. Om FS går fri är det ett kapitalt misslyckande för polis och åklagare, man har då klantat sig ännu en gång.

Med all fakta som finns på bordet tycker jag att en alternativ GM är utesluten och FS "bortom allt rimligt tvivel" är skyldig. Men vad jag tycker och domstolen beslutar brukar inte alltid gå hand i hand. Jag säger 60/40 att han fälls för mord. Brott mot griftefriden 80/20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in