2013-12-22, 21:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
så kan det vara. Han kommer naturligtvis vara helt frågande till sms:et och sin egen radering. Men det är ytterligare en omständighet som är oklar runt honom. Det läggs på hög...

Visst och resten också som han konfronteras med. Men en sak är säker en lögn påkommen är alltså det sämsta scenario som finns i en domstol. Om man beaktar HDs beslut som redan där påpekar att han inte talar sanning, så ska han förklara sig. Då gäller inte att inte minnas eller inte veta om det är ljust eller mörkt ute då man dinglar med benen på en gravsten på 5 cm.
Citera
2013-12-22, 21:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JE fick vägbeskrivning av MJ den dagen de skulle komma att besöka ett gravfält. Hon dirigerade honom via telefonen under tiden han körde mot Spekeröd och han hämtade henne så småningom vid korsningen asfaltvägen - grusvägen. Efter gravfältsbesöket skjutsade han hem MJ till hennes bostad, och han körde då fram till parkeringen där han observerade såväl Hyundaien som Lupon. - Så du kan nog ta och skrota din hypotes. - Brukade f.ö. MJ lämna FS ensam på lördagarna?
Jag tänker inte skrota hypotesen för Marina hade inget långt samtal med JE den veckan på hemmatelefonen, privatmobilen eller jobbmobilen. Möjligen på firmamobilen. Vem har pratat om lördag? Om Marina lämnade FS hemma ensam måndag - torsdag, varför inte fredag?

Jag tror inte hon tog ledigt från jobbet för en dejt.
Citera
2013-12-22, 21:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Fasen, jag är säker på att jag läst det här någonstans.
Kanske kommer du ihåg?

Edit: Det var visst från Rättsmedicinska avdelningen i Göteborg (E12-0280)
Ja, men MrsMagoo påpekar ju för helvete i sitt inlägg just det du citerar om;
att dödsorsaken saknades. Inte på alerten riktigt kanske? Du behövde alltså inte påtala
det olyckliga förhållandet med Linda Chen och hennes död.

Marina sköts ihjäl med ett skott i huvudet. Klart eller? Eller ska det påståendet ifrågasättas kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-22 kl. 21:43.
Citera
2013-12-22, 21:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
att dödsorsaken saknades. Inte på alerten riktigt kanske? Du behövde alltså inte påtala

Marina sköts ihjäl med ett skott i huvudet. Klart eller?

Rättsmedicinalverket El 2-0280
Rättsmedicinska avdelningen Ert dnr 1400-K126753-10
Göteborg
Dödssätt
Skadorna på skallen och att hon anträffats död liggande i ett emballage i skogen talar starkt för att hon bragts om livet.

Det är nog ingen som tvivlar och inte heller hade HD rest fallet utan att veta hur Marina avrättades.
Kanske man missat det mest uppenbara i fallet här.
Citera
2013-12-22, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då har du lärt dig det, och det kanske FS har också. Men egna mobilen är enklast att använda, så nog katten märker man om man tar fel fån.
Hur får du dina telefonkunskaper till en allmängiltig sanning?
Har du gjort en grundlig opinionsundersökning?
Eller är det empiriskt? Har du påtänd försökt SMS:a från fel telefon?
Jag skulle absolut kunna ta fel lur. Vad vet du om FS kunskaper i detta fall?
Citera
2013-12-22, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Fasen, jag är säker på att jag läst det här någonstans.
Kanske kommer du ihåg?

Edit: Det var visst från Rättsmedicinska avdelningen i Göteborg (E12-0280)
Nåja, i Almfallet kunde man inte utesluta naturliga dödsorsaker såsom sjukdom. Det har man gjort i detta fall, eller hur?
Citera
2013-12-22, 21:43
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Visst och resten också som han konfronteras med. Men en sak är säker en lögn påkommen är alltså det sämsta scenario som finns i en domstol. Om man beaktar HDs beslut som redan där påpekar att han inte talar sanning, så ska han förklara sig. Då gäller inte att inte minnas eller inte veta om det är ljust eller mörkt ute då man dinglar med benen på en gravsten på 5 cm.
Det är helt riktigt.
Däremot har HD gett honom en möjlighet att rätta till detta i kommande rättegång.
Citat:
Huruvida FS skulle ha dömts enligt åtalet om den nya bevisningen hade funnits tillgänglig vid hovrättens prövning måste därför antas i hög grad bero på om han hade kunnat lämna en rimlig förklaring till de åtgärder som han vidtog.
Någon sådan förklaring har han hittills inte lämnat.
HÖGSTA DOMSTOLENS BESLUT Mål nr Ö 1752-13
meddelat i Stockholm den 1 november 2013
Citera
2013-12-22, 21:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur får du dina telefonkunskaper till en allmängiltig sanning?
Har du gjort en grundlig opinionsundersökning?
Eller är det empiriskt? Har du påtänd försökt SMS:a från fel telefon?
Jag skulle absolut kunna ta fel lur. Vad vet du om FS kunskaper i detta fall?
Jag tror att han vet vad han heter och inte skulle skicka till "Fredrik" när han ska skicka till "Marina".
Citera
2013-12-22, 21:48
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Marina sköts ihjäl med ett skott i huvudet. Klart eller? Eller ska det påståendet ifrågasättas kanske?
Det jag citerade gäller Marina Johansson, dnr 1400-K126753-10, Rättsmedicinska avdelningen i Göteborg nr E12-0280.
Citera
2013-12-22, 21:50
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror att han vet vad han heter och inte skulle skicka till "Fredrik" när han ska skicka till "Marina".
Det är sällan man har "sitt eget namn" inlaggt i kontaktboken i en mobiltelefon. Sannolikt slogs ett nummer; påtänd, stressad och staropramenrusig är det mer sannolikt att slå fel nummer än att hitta "sitt eget namn" i kontaktboken.
Citera
2013-12-22, 21:52
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nåja, i Almfallet kunde man inte utesluta naturliga dödsorsaker såsom sjukdom. Det har man gjort i detta fall, eller hur?
Man har inte kunnat fastställa dödsorsak.
Citat:
Det kan ej avgöras om skadorna på skallen uppkommit före eller efter dödens inträde.
Citera
2013-12-22, 21:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det är sällan man har "sitt eget namn" inlaggt i kontaktboken i en mobiltelefon. Sannolikt slogs ett nummer; påtänd, stressad och staropramenrusig är det mer sannolikt att slå fel nummer än att hitta "sitt eget namn" i kontaktboken.
Knappast. Man slår upp namn, inte nummer. Han slog upp Marina i Marinas telefon och hittade det inte. Alltså skickade han inte. Hypotesen är orimlig.

Det var alternativ GM som slog upp Fredrik i Marinas mobil och skickade SMS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in