Citat:
Ursprungligen postat av
1x1
OK, OK .. lågstadienivå. Vi tar det här ett varv till då, just for you.
Låt oss skilja på ras och medborgarskap. En asiat kan aldrig bli nordeuropé. Om du kikar på ett foto av en blond svensk och en kines-kines, ser du då någon skillnad ? Ser du skillnad på Golden Retriever och en Tax? 'Svensk' är för mig, och väldigt många andra, kopplade till ras och inte medborgarskap och jag tror även kineserna håller med mig vad gäller vem som är kines eller ej.
Men sluta göra sådana helt felaktiga jämförelser då. Vill du inte hålla det på en femårings nivå så skippar du snacket om hästar och grisar redan från början och skriver det du vill ha sagt rakt ut.
Så här fungerar det i verkligheten, föds ett barn i Sverige får det troligtvis svenskt medborgarskap(med flertalet undantag såklart). Barnet blir alltså svenskt. Du kan ha hur mycket åsikter som helst gällande det men faktum är att barnet kommer att vara svenskt på pappret vare sig den är av annat etniskt ursprung eller inte.
Ja, det är en, till synes, tydlig skillnad mellan hundraser som Golden och Tax precis som att det är skillnad på en etnisk svensk och en etnisk kines. Vad mer vill du att jag ska säga? "Den ena får inte vara svensk för den ser inte svensksvensk ut!"
Är det ett svar du vill ha?
Min åsikt är att om du har svenskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd så är du svensk. Du kan vara etnisk svensk och kallas svensk men du kan också vara svensk med annat ursprung och kallas svensk, är det så jäkla konstigt?
Med ditt resonemang så borde alltså vita USA-amerikaner och australiensare fortfarande vara européer och inget annat? Eller? Rätta mig om jag har fel.