Citat:
Ursprungligen postat av
Malom
Det första man kommer att tänka på är givetvis, att han inte anser sig ha tillräckligt mycket på fötterna.
Om man å andra sidan tänker sig att han tror sig ha kunnat vinna i häktningsförhandlingen, så tror han sig också kunna vinna i rätten.
Då finns det givetvis ett ekonomiskt intresse.
Varje häktningsdygn nu, kan öka skadeskåndskravet betydligt mer (räknat per dygn) än vad det varit efter tidigare rättegångar.
Framför allt tror jag att han inte vill riskera att hans klient orätt ska kunna anklagas för något brott, t.ex. övergrepp i rättssak, inför kommade rättegång.
Malom, du brukar vara en klok hen, men ditt resonemang här köper jag inte riktigt.
Att medvetet låta en klient sitta häktad över jul för att själv tjäna typ 3000 spänn extra (normal taxa för en häktningsförhandling om advokaten bor på orten.) känns inte professionellt. Dessutom förlorade han ju 3000 spänn igår genom att medge häktning.
Vad gäller JK så jämkas skadeståndet om den häktade inte själv bidragit till att släppas ur häktet. En oskyldig som tiger sig igenom förundersökningen för ofta 0 kronor i ersättning för att hen inte gjort vad den kan för att släppas.
Din sista mening: Menar du att FS skulle hota eller påverka vittnen så fort han kom ut? Då har du nästan lägre tankar om honom än vad jag har. Jag tror han skulle ta en holk och ännu en gång vara övertygad om att han lurat systemet.