2013-12-21, 11:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghall
Han raderade nog det förhastade tilläggsbeviset till Linköpingsresan för att han förstod i fall hon hade hittats inte skulle kunnat skriva det eftersom hon redan var död då.
Han visste inte när hon skulle hittas.
Inför första förhöret hade han inte tänkt ut kyrkogårdsalibiet. Det förstår man när man läser det.
Det funderade han ut under tiden i förhöret, det är därför det inte kommer fram förrän på slutet av det över fyra timmar långa förhöret.
Han trodde det skulle bli ett kort förhör bara.
Nu fälls han för sitt över tre år gamla mord och får minst 14 år, kanske tom livstid.
Tvärtom, det raderade SMS:et användes mot honom. Han kunde ha behållt det och hävdat att det var GM som skickade.

Förhöret omfattar 15 sidor och han berättade var han var på tionde sidan. Det är inte slutet. Han svarade på frågan när han fick den, innan dess hade han andra frågor att svara på.
Citera
2013-12-21, 11:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Materialet fanns, och kunde ha presenterats av Kvarnsten. Advokat Hansson behöver bara fråga var Marinas bil stod någonstans för att PZ ska inse att den skymde trappan och lämna vittnesbåset med svansen mellan benen.
Det är en tredje rättegång på gång och jag är övertygad om att H ingenting har att hämta när det gäller PZ:s iakttagelse. - Till skillnad från dig och H så befann sig PZ på platsen; en plats där han också många gånger tidigare befunnit sig.
Citera
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Kan hon inte ha skickat SMS innan hon åkte?

Källa på att det inte var allmänt känt?

Om han inte kände till det, varför åkte han till Stora Höga och skickade SMS 29, om det var han?
I SMS:et stod det:
"Jag blir kvar tills i morgon"

Om hon alltså skulle vara kvar hemma, innebär det:
"Jag åker inte bort förrän imorgon".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Men; om beviset är så bra, varför medgav advokaten häktning då? Vill han medvetet att FS ska få en vit jul?

Har inte påstått att det är ett bevis.
Jag har sagt att det är en hypotes lika väl underbyggd (om inte bättre) än åklagarens.

Det har kommit så mycket nytt med smygmobiler, sms, vittnen som kommer och går.
ÅK har ju fått nytt på fötterna att utreda, så HR lär inte släppa FS pga. det.
.
Citera
2013-12-21, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det första man kommer att tänka på är givetvis, att han inte anser sig ha tillräckligt mycket på fötterna.

Om man å andra sidan tänker sig att han tror sig ha kunnat vinna i häktningsförhandlingen, så tror han sig också kunna vinna i rätten.

Då finns det givetvis ett ekonomiskt intresse.
Varje häktningsdygn nu, kan öka skadeskåndskravet betydligt mer (räknat per dygn) än vad det varit efter tidigare rättegångar.

Framför allt tror jag att han inte vill riskera att hans klient orätt ska kunna anklagas för något brott, t.ex. övergrepp i rättssak, inför kommade rättegång.
Malom, du brukar vara en klok hen, men ditt resonemang här köper jag inte riktigt.
Att medvetet låta en klient sitta häktad över jul för att själv tjäna typ 3000 spänn extra (normal taxa för en häktningsförhandling om advokaten bor på orten.) känns inte professionellt. Dessutom förlorade han ju 3000 spänn igår genom att medge häktning.
Vad gäller JK så jämkas skadeståndet om den häktade inte själv bidragit till att släppas ur häktet. En oskyldig som tiger sig igenom förundersökningen för ofta 0 kronor i ersättning för att hen inte gjort vad den kan för att släppas.
Din sista mening: Menar du att FS skulle hota eller påverka vittnen så fort han kom ut? Då har du nästan lägre tankar om honom än vad jag har. Jag tror han skulle ta en holk och ännu en gång vara övertygad om att han lurat systemet.
Citera
2013-12-21, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Har inte påstått att det är ett bevis.
Jag har sagt att det är en hypotes lika väl underbyggd (om inte bättre) än åklagarens.

Det har kommit så mycket nytt med smygmobiler, sms, vittnen som kommer och går.
ÅK har ju fått nytt på fötterna att utreda, så HR lär inte släppa FS pga. det.
.
Ett bevis är det. Indicium är bevis. Sedan kan det ha ett lågt bevisvärde, men det är en annan sak.
Citera
2013-12-21, 11:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är en tredje rättegång på gång och jag är övertygad om att H ingenting har att hämta när det gäller PZ:s iakttagelse. - Till skillnad från dig och H så befann sig PZ på platsen; en plats där han också många gånger tidigare befunnit sig.
Jag har varit där, och det var fullt tillräckligt för att förstå att bilen måste ha skymt trappan. Advokat Hansson har också varit där.
Citera
2013-12-21, 11:59
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Malom, du brukar vara en klok hen, men ditt resonemang här köper jag inte riktigt.
Att medvetet låta en klient sitta häktad över jul för att själv tjäna typ 3000 spänn extra (normal taxa för en häktningsförhandling om advokaten bor på orten.) känns inte professionellt. Dessutom förlorade han ju 3000 spänn igår genom att medge häktning.
Vad gäller JK så jämkas skadeståndet om den häktade inte själv bidragit till att släppas ur häktet. En oskyldig som tiger sig igenom förundersökningen för ofta 0 kronor i ersättning för att hen inte gjort vad den kan för att släppas.
Din sista mening: Menar du att FS skulle hota eller påverka vittnen så fort han kom ut? Då har du nästan lägre tankar om honom än vad jag har. Jag tror han skulle ta en holk och ännu en gång vara övertygad om att han lurat systemet.
Beträffande skadeståndsanspråk så återstår det att se.

Sedan missade du ett ord:
Citat:
Framför allt tror jag att han inte vill riskera att hans klient orätt ska kunna anklagas för något brott, t.ex. övergrepp i rättssak, inför kommade rättegång.
Citera
2013-12-21, 12:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag har varit där, och det var fullt tillräckligt för att förstå att bilen måste ha skymt trappan. Advokat Hansson har också varit där.
Stod bilen där då - på samma plats som när PZ var där? - Och befann ni er i samma position som PZ?
Citera
2013-12-21, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Beträffande skadeståndsanspråk så återstår det att se.

Sedan missade du ett ord:
Om han inte kontaktar ngn är risken obefintlig.
Citera
2013-12-21, 12:11
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Avföra alla bortom rimligt tvivel, ja. Många av dessa är sannolikt singlar, och hur många singlar kan redogöra för var de var en specifik natt för över ett år sedan och visa det?

Ditt resonemang är ju något skev
- " det går inte att kolla alla dessa kontakter, speciellt inte om de är singlar"= rimligt tvivel

Tyvärr så kan man inte bortse från allt annat
Citera
2013-12-21, 12:14
Medlem
Citat:
Materialet fanns, och kunde ha presenterats av Kvarnsten. Advokat Hansson behöver bara fråga var Marinas bil stod någonstans för att PZ ska inse att den skymde trappan och lämna vittnesbåset med svansen mellan benen.

Vet du vem Bagdad Bob är? Den argumentation du för liknar BB:s.
Det är i skenet av fyndet man nu ska granska alla tillfälligheter igen.
Inte en övertygelse eller en tolkning av att Marina kanske lever.

TR och HR visste inte att Marina var död, därför kunde inte FS dömas för mordet, och är det någon jag är rädd får stå med svansen mellan benen är de som inte förstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in