2013-12-18, 18:20
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shia-iran-irak
Har du någon gång tänkt på alla skapelser i planten som gud har skapat?
Har du någon tänkt hur stort rymden är och vem som är kapabel att kunna skapa något sånt?
Du utgår alltså från att någon har skapat universum, och att denna någon är gud?
Citat:
När ni i norden trodde att jorden var platt så visste vi muslimer att jorden var rund sen Quranan uppstod.
Det säger absolut ingenting, och samtidigt kan man ju påpeka
Citat:
Medans ni skickar rymd raketer för att kunna forska om rymden och tar reda information om rymdens stjärnor så stod redan all fakta om det i quranen.
Visa mig var det står om relativitetsteorin, neutronstjärnor, svarta hål, neutrinos, kärnfysik, higgsbosonen etc.
Citat:
Saker som ni forskar om det kunde vi för 1400 år sedan eftersom quranen är guds ord.
Det står i koranen. Så långt är vi överens. Det enda jag kan se att det bevisar är att den/de som skrev koranen även kunde en del om matematik och fysik.
Citat:
Sura 31, vers 10:
Han har skapat himlarna utan synliga stöd...

Sura 13, vers 2:
Gud är den, som satt himmelen i höjden utan synliga stöd; sedan satte han sig på tronen och gjorde solen och månen underdåniga...

Dessa två verser vederlägger tron att himlarnas valv stöttas av stolpar som ensamt hindrar att himlarna ramlar på jorden.
Nej, att något står i koranen betyder inte att det är sant. Trollar du, eller är du så korkad att du tror att det här räcker som bevis?

Jag tror jag börjar med detta.

Citat:
Ursprungligen postat av shia-iran-irak
Självklart så tänker jag inte själv utan jag lär mig av koranen
Fast det här inlägget gör att du är rätt så lätt att trollförklara. Får jag inget vettigt svar här så lägger jag ner.
Senast redigerad av kinesarsle 2013-12-18 kl. 18:22.
Citera
2013-12-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det enda jag kan se att det bevisar är att den/de som skrev koranen även kunde en del om matematik och fysik.
Nej det enda det bevisar är att de som skrev koranen hade fått sina idéer främst från Grekerna (Rom och Bysans) eftersom det finns gott om prior-art från främst Grekiska källor för de "vetenskapliga" sanningar som koranen gör sken av att förmedla (inklusive fel och allt).
Citera
2013-12-19, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu jonglerar du med bevisbördan ..... IGEN.

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
På vilket sätt? Att säga att man inte vet är inte jonglering av bevisbörda, eller?

Du läggar ord i munnen på Handfast med syftet att flytta bevisbördan. Mycket ohederligt.
Citera
2013-12-19, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Del.
Senast redigerad av Bogomil 2013-12-19 kl. 11:35.
Citera
2013-12-19, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
alla mentala saker som till exempel nummer 5 består inte av materia, eftersom det är ett koncept. materia består inte heller av materia, eftersom materia är bara en upplevelse i medvetandet, så det är också ett mentalt/andligt fenomen.

Det vanliga kvasisolipsism-trams. Visst finns det en extern verklighet.
Citera
2013-12-19, 13:06
Medlem
Citat:
Visst finns det en extern verklighet.
vad har du för belägg för det?
Citera
2013-12-19, 13:09
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Det finns inga belägg för det. Det är något som alla tar för givet. Även du.
Citera
2013-12-19, 13:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad sägs om de kvadriljoner sätt som vi kan uppleva verkligheten på? Om vi inte förutsätter att den finns så är precis ALLT meningslöst. Inklusive din tro.
Citera
2013-12-19, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst finns det en extern verklighet.

Citat:

Strikt axiomatik.
Citera
2013-12-19, 14:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, allt jag känner till har uppstått genom att bli omformat eller utvecklat av något annat.
Det är jag med på.

Citat:
Hur kan man då påstå att något inte kan uppstå av sig själv om man aldrig observerat något "uppstå"?
Hur menar du att "man aldrig observerat något uppstå"? Har vi aldrig observerat att något uppstår? Ge något exempel så kanske jag förstår vad du menar.

Citat:
Hur kan man ens uttala sig om det som om det var en självklarhet och något man borde veta?
Att något inte kan uppstå av sig själv är något som är självklart för alla. En människa kan tex inte uppstå av sig själv utan sina föräldrar.

Citat:
Vad du resonerar mot är dessutom inte en del av någon naturlig process eller utveckling av något tidigare. Du vill få utrymme för en intelligent, allsmäktig och tidlös entitet, inte sant?
Jag har inte nämnt något om en intelligent, allsmäktig och tidlös entitet i min premiss.

Citat:
Att du undviker "ingenting" är bara så att du ska slippa diskussionen, för det är implicit inbyggt i ditt resonemang att det första som uppstod gjorde så i en tomhet utan att något annat fanns innan.
Har inte påstått att det första uppstod från en tomhet. Har heller inte påstått att en tomhet någonsin existerar i min premiss. Detta är min premiss: "någonting kan aldrig uppstå av sig själv." Tycker du att denna premiss är logisk, eller tycker du inte det? Om inte, varför?
Citera
2013-12-19, 14:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Virtuella partiklar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_particle
Menar du att virtuella partiklar kan uppstå av sig själv?
Citera
2013-12-19, 14:28
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Konstigt resonemang.

Det är ganska enkelt egentligen; det är den som påstår att något finns, som ska bevisa det, inte den som säger att det inte finns.
Regeln säger att ALLA som påstår något har bevisbörda. Det spelar ingen roll om man skulle vara en ateist eller teist. Om en teist påstår att Gud existerar så har han bevisbördan. Om en ateist påstår att det INTE existerar någon Gud, så har han bevisbördan. Så enkelt är det.

Citat:
Det börjar ju knappast med att man påstår att det och det inte existerar, utan med att någon säger att det gör det. Då är det upp till den att bevisa det, utan massa krumbukter för att glida undan. Varför är det så svårt att ta till sig det?
Om jag skulle påstå att du INTE har några katter hemma, kräver du inte bevis för mitt påstående menar du? Självklart ska du kräva bevis, och bevisbördan vilar på mina axlar. Jag visar dig bevisen att det INTE existerar några katter hemma hos dig, kanske genom att jag frågat dina föräldrar.

Citat:
Troende påstår att gud finns, ok, kom med något reellt och visa det då.
Japp, troende ska komma med bevis om de påstår att det finns en Gud. En ateist ska även komma med bevis om han påstår att Gud INTE existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in