Kanske passar bättre i denna tråd?
3 exempel (4 med mitt) på hur märklig denna kartläggning är i vissa fall, där man tydligen inte ens skiljer på vad för slags kommentarer som har skrivits... Folk är uppenbarligen med i detta "rasistregister" på "hatsajterna" ÄVEN om de är EMOT rasism och hat. osv.
Bedöm själv sanningshalten. Givetvis vill/kan de inte avslöja ANDRA och lämna ut personliga uppgifter/bevis, men eftersom det första exemplet handlar om trovärdiga bevis, där han själv citerar och länkar till sitt eget Disqus så finns det bevisligen fall där uthängningen är sjukt märklig...
Kan själv skriva under på att jag finns i registret (dock ej lika uthängd) pga ETT enda inlägg, som varken handlade om invandrare eller integration, som verkligen inte ens med en vild fantasi kan klassas som "hatiskt". Fler kanske borde kolla upp om de är med, även om de vet att de har kommenterat där i helt andra syften.
Risken finns väl dock att man blir med i kartläggningen bara man söker på sin E-mail där... Det verkar ju vara rätt random
---------------------------------------------------------------------------------
Exempel 1. Researchgruppen anklagade ekonomibloggen Cornucopia för detta på Twitter:
"Vore det inte rimligt att nämna att du själv kommenterat på hatsajterna, och därmed gett dem livsluft?"
Han svarar:
"Jag bevakar inlänkar och den vägen märker jag om någon sajt länkar till mig, varpå jag går dit och läser vad de skriver och eventuellt bemöter personangrepp mm.
Iaf så är jag på grund av detta utmålad som stödjare av hatsajterna enligt Researchgruppen, som inte verkar vara vid sina sinnes fulla bruk. De vet dock att 99% av deras följare inte kommer kolla upp mina kommentarer på hatsajterna, och att jag därmed blir dömd som rasist"
Kommentarerna som han har skrivit finns här på Disqus som han själv länkar till:
http://disqus.com/Cornubot/
Även konkreta citerat på vad som skrivits i blogginlägget:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/mina-disqus-kommentarer-pa-hatsajterna.html
---------------------------------------------------------------------------------
Exempel 2.
"En person, som jag har kommunicerat med, har hängts ut i Researchgruppens databas, trots att allt vederbörande gjort på Avpixlat är att ifrågasätta deras finansiering och finansieringsbehov och krävt referenser till ogrundade påståenden och svepande generaliseringar. Vederbörande har inte skrivit något rasistiskt eller hatiskt alls, men hängs nu ändå ut som rasist av Researchgruppen.
Researchgruppen har dessutom kartlagt vederbörande i detalj, och lagt ut personens födelseort, vilket är ett meddelande om att "vi vet allt om dig". Inte osannolikt gör man detta för att skrämma de uthängda och oavsett innebär detta att Researchgruppen sitter på ett omfattande personregister. I Researchgruppen ingår folk från militanta AFA, inklusive dömda våldsbrottslingar, som nu har upprättat ett detaljerat personregister, inklusive oskyldiga individer.
Varför vill Researchgruppen exponera och skrämma de som tar debatten mot rasister eller folkhemsfundamentalister?
Den vanliga logiken inom extremvänstern är att genom att förstärka motsättningar och polariseringar ska man kunna driva fram våld och i förlängningen en väpnad revolution. Ett sätt kan vara att skrämma bort de liberaler som faktiskt försöker ta en debatt, för att på så sätt öka polariseringarna."
Mer intressant i inlägget här:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/mina-disqus-kommentarer-pa-hatsajterna.html
Exempel 3.
"Jag misstänker att de allra flesta som ligger på researchgruppens lista är helt oskyldiga människor. Jag själv är identifierad av dem och mitt användarnamn och delvis dolda e-mailadress ligger ute på deras hemsida, under rubriken ”Vilka är rasisterna som gömme sig bakom Avpixlat?”.
Visst är jag orolig för landets utveckling och jag läser mycket på nätet. Jag har gjort kommentarer, men av mina 23 kommentarer så handlar de flesta om att jag ogillar SD:s ekonomiska politik.
Ingen enda av mina kommentarer handlade faktiskt om invandringen! Jag har tidigare röstat på M & KD. (SD är enligt mig inget bra parti.) Det här känns fruktansvärt. Vad säger Sveriges statsminister om att oskyldiga oroliga svenskar råkar ut för detta?"
http://meritwager.wordpress.com/2013/12/15/en-uthangd-privatperson-och-ingen-enda-av-mina-kommentarer-handlade-ens-om-invandringen/
Fler exempel på det "rasistiska hatet som inte handlar om något rasistiskt hat"?