2013-12-18, 13:55
Medlem
MrsMagoos avatar
PM åklagaren
Fredrik Svensson å sin sida hade i stort sett inget umgänge utöver när han tillsammans med Marina Johansson träffade hennes anhöriga. Det kan t.ex. nämnas att det inte var meningsfullt att analysera telefontrafiken från mobiltelefonen då han i stort sett inte hade några samtal på telefonlistorna. Han har tre barn, med vilka han har sporadisk kontakt.

Bostaden är ensligt belägen i Svartedalens naturreservat. Den ligger knappt sex kilometer från närmaste allfarväg som är Spekerödsvägen, vilken går genom hela naturreservatet.
Belägenheten begränsar, enligt mitt sätt att se saken, kretsen av tänkbara gärningsmän ytterligare genom att sannolikheten för impulsdåd av en förbipasserande framstår som försvinnande liten. Belägenheten talar istället med styrka för att gärningsmannen står att finna i Marina Johanssons närhet.

En ytterligare slutsats som kan dras av bostadens läge är att Fredrik Svensson — men inte på samma uttalade sätt en alternativ gärningsman — har haft gott om tid att, förutom att utföra brottet, ostört dels städa upp efter detsamma, dels transportera bort liket (se vidare punkterna 6 och 7).

Motivbilden
Förhållandet mellan Marina Johansson och Fredrik Svensson upphörde i slutet av 2009. Sedan dess har det funnits en konkret och med Fredrik Svensson kommunicerad önskan/begäran från Marina Johansson att han skulle flytta från bostaden. Det kan t.ex. nämnas att Marina Johansson hade
upprättat ett avskedsbrev, vilket Fredrik Svensson fått del av (innan förundersökningen). Uppgifter i utredningen tyder vidare på att Marina Johanssons önskan har intensifierats sedan några månader tillbaka innan mordet. Marina Johansson har bl.a. till flera personer sagt att hon var trött
på honom.

Inga vänner eller så? Ingen som ville tala med Fredrik då kan jag tänka mig efter detta resonemanget.

Och hon gjorde slut 2009 men registrerar ett mobilnummer på firman 2010 för att smyga?
Ett nummer hon förmodligen haft länge.
Nej, det här är långsökt att det inte finns.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-18 kl. 14:00.
Citera
2013-12-18, 13:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det verkar som om vi har haft 070-3648027 sedan 2010-04-01 i Företagsregistret.

Vänliga hälsningar

Mar*anne Berggr*n | Företagsregistret
Avdelning för Ekonomisk statistik
Statistiska centralbyrån
701 89 Örebro
www.scb.se

Det va som fan det va först 2010 som det kom in i företagsregistret alltså.
Så det ser inte ut som PF har minsta rätt här...99 fanns inte mobilmodellen, så det går bort. Tyvärr Hansson du får ta till skämskudden.

2011 tillföll numret en annan person och det är numera ett bredbandsnummer. Källa telia.

3 månader som firmanummer och det är alltså ingen smygmobil.
Kontakterna sköttes vid Marinas vanliga telefoner och telefonen va stoppad i en låda föråldrad och användes icke. PÅ sin firmasida finns inget nummer angivet.

Då kan vi vara säkra på att numret var aktivt sommaren 2010. Antagligen köpte M ny mobil och fick nytt SIM i samband med det och behöll det gamla numret. Sedan drog hon av mobilen och samtalen i firman.

Och som sagt - det finns inte minsta lilla notering om att samtalsdata kollats.
Citera
2013-12-18, 14:04
Medlem
MrsMagoos avatar
Nu råkar jag veta att just detta gamla nummer inte användes dom här dagarna.
Värre är det med filtar och arrangemang som inte går ihop med Fredriks berättelser. Det är nog detta Hansson får avsätta tid till för att försöka släta över så gott det går.
Men med tanke på det sista förhöret så tänker han inte ändra något. Ja då faller fablerna till nivå lögner.

Hansson har säkert aktiva samtal från den sk mobilen den här dagen och vad jag vet så har väl advokat Hurtig egna pensionerade kriminalare. Så bara att skrida till verket.
Citera
2013-12-18, 14:05
Medlem
Citat:
PM åklagaren

//

Motivbilden
Förhållandet mellan Marina Johansson och Fredrik Svensson upphörde i slutet av 2009. Sedan dess har det funnits en konkret och med Fredrik Svensson kommunicerad önskan/begäran från Marina Johansson att han skulle flytta från bostaden. Det kan t.ex. nämnas att Marina Johansson hade
upprättat ett avskedsbrev, vilket Fredrik Svensson fått del av (innan förundersökningen).
Uppgifter i utredningen tyder vidare på att Marina Johanssons önskan har intensifierats sedan några månader tillbaka innan mordet. Marina Johansson har bl.a. till flera personer sagt att hon var trött
på honom.

Kanske en repris i tråden, men kan någon repetera?
Vad är det för brev? Vid vilken tid skrevs detta?
Citera
2013-12-18, 14:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Nu råkar jag veta att just detta gamla nummer inte användes dom här dagarna.
Värre är det med filtar och arrangemang som inte går ihop med Fredriks berättelser. Det är nog detta Hansson får avsätta tid till för att försöka släta över så gott det går.
Men med tanke på det sista förhöret så tänker han inte ändra något. Ja då faller fablerna till nivå lögner.

Så det finns en samtalslogg? Och tja, Hansson kan nog få avsätta tid för det som du nämnde, men egentligen är det bara samma som sist.
Citera
2013-12-18, 14:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Det skrevs av Marina när deras förhållande knakade. De tu löste dock den krisen genom att FS bodde kvar som kompis. Det sista vi vet om vad Marina tyckte är ett samtal mellan henne och systern några dagar innan försvinnandet: Då tyckte hon att det var ok att FS bodde kvar.
Citera
2013-12-18, 14:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Då skriver hon som så här, det är daterat 2009-07-30 och jag hoppas att.. jag ska inte
läsa upp alltihopa. "Älskade Fredrik" skriver hon alltså 2009-07-30

"Min kärlek till dig är i fara, den drunknar i nedåtgående mående. Om det ska finnas någon chans för den som behöver det hända drastiska saker i vårat förhållande. Jag har krävt att jag måste få egen tid, tid för mig själv att tänka efter.

Sammanhängande tid när du inte är här. Det var odiskutabelt för mig och det tror jag att du förstod, vad hände efter det? Ingenting.
Det gick tillbaka till att vara som tidigare, som om jag bara skulle ha glömt allt och vi kunde fortsätta som förut. Så som vi har det kan vi inte ha det.

Jag mår för dåligt och jag kan inte fortsätta att utsätta mig för psykiskt lidande som tar sig fysiska uttryck längre. Du gör att jag mår så dåligt psykiskt att det får fysiska uttryck. Mitt hjärta bankar så hårt att det gör ont i bröstet. Jag biter ihop käkarna så hårt att jag får spänningshuvudvärk. Du gör mig så ledsen med ditt sätt, exempelvis rökningen att du får mig att må illa. Jag sover inte bra. Jag ligger och vänder och vrider mig, oroar mig, känner mig dum och utnyttjad.

Det är inte meningen att jag skall känna så här. Jag känner i kroppen att jag vill gråta, men det kommer väldigt sällan tårar. Jag känner mig så otroligt dum och utan hopp. Du ger mig inget att
tro på. Det gör mig ledsen.

Du vet att din historia skrämmer och oroar mig. Jag vill inte vakna upp en dag med kronofogden eller polisen knackande på dörren. Jag vill inte heller ha något att göra med ditt, dina barns mamma eller ha dina barn i mitt hem. Men du har rätt till dina barn och du borde vilja ta ett ansvar för dom. Det som tillhör dig är ditt ansvar och du borde vilja göra det bättre för dem än vad dina föräldrar gjorde för
dig. Din historia som missbrukare gör mig mest.. gör sig mest påmind av allt. Ditt sätt att manipulera mig till att tro att du gått ifrån skiten blir så dåligt trovärdigt när du berättar för mig att du slutat röka sedan två dagar och sedan två dagar senare så kom jag på dig med att precis ha rökt och varför då? För att det var en stressig dag. Det är du som lurar dig själv med sådana svar och på köpet får du mig att känna mig utnyttjad och dum.

Vid flera tillfällen har mina systrar oroat sig för hur du behandlar mig. Hur du förnedrar mig inför dem genom att skälla på mig framför dem, mina föräldrar eller andra människor. Det undrar var jag har tagit vägen. De vet att jag vid sådana tillfällen tidigare bara ställt mig upp och bett dig flyga och fara åt helvete. Något som jag anser att jag mognat ifrån. Jag anser att det du gör är extremt omoget och det är något som jag inte tänker sjunka till att göra själv. Jag blir arg och besviken varje
gång du höjer rösten mot mig publikt och får mig att känna mig förnedrad.

Jag hatar det och det får mig att känna hat mot dig. Du trampar på mig och försöker att få mig
att känna mig liten och hjälplös så att jag ska stanna kvar hos dig. Jag fungerar inte så.
Jag har bara haft ett större hjärta, en större kärlek och ett större tålamod än någon annan som älskat dig. Jag vet att det du läst nu gör dig ledsen, det gör mig ledsen att behöva skriva det också. Det gör mig ännu mera ont att jag känner som jag gör. Det jag inte vet är varför det gör.. varför det gör dig ledsen. Du är oerhört självcentrerad. Det kommer ifrån din uppväxt och ditt sätt att överleva.. ditt sätt att överleva på.

Din egoism står i vägen för oss. Det handlar bara om dig när du verkligen själaskådar dig.
Jag påstår inte att du är medveten om det här eller att du anser att det är en rättvisande bedömning av dig. Jag påstår att du inte känner dig själv speciellt bra, att du tar dig inte den tid du behöver för att hitta dig själv på en djupare nivå och sluta ljuga för dig själv. Det jag säger är att jag känner mig själv så pass bra att jag vet att vårat förhållande inte kommer att överleva om vi fortsätter så här. Och detta brev skriver jag för att ge vårt förhållande en absolut sista chans. Jag pratade för ett par dagar sedan om att jag tycker att vi fungerar bra när vi inte är hemma. När vi aktiverar oss i en
stressfri miljö så fungerar vi. Så varför skall vi ha ett förhållande som bygger på att vi umgås i en miljö där vi inte fungerar bra. Att fortsätta som vi gör, det går inte. Det kommer bara leda till att vårat förhållande tar slut. Det behöver hända något drastiskt
med vårat förhållande om det ska ha någon chans.

Genom att bli särbo så försvinner det dagliga gnisslet. I en ryggsäck med dina ekonomiska problem och dina barn, distanseras ifrån mig. Jag och jag får den egentid jag behöver. Du kanske får mer lust
att ha sex när vi ses och du kan själv välja att aktivera oss och ha det mer roligt tillsammans. Om det är resa och hitta på kul saker som vi mår bra av, varför inte se till att vi fokuserar vårt förhållande på det. Om vi skall ha en chans så ser jag ingen annan lösning. Vi har försökt här tillsammans i flera år nu, det är dags att vi försöker med något annat innan det är för sent. Förhoppningsvis kan vi få vårt förhållande nå nästa nivå, det finns ju inget som säger att vi behöver vara särbo för evigt heller, men det är vad jag ser som möjligt för oss just nu. Med kärlek. Marina".
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-18 kl. 14:17.
Citera
2013-12-18, 14:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Fr*d tror inte riktigt
Fredrik har fattat att det är slut mellan dem

Sedan september/oktober 2009 är det ju dessutom slut mellan dem. Marina ville att Fredrik
skulle ut, men hon hade inte hjärta att kasta ut honom på gatan

Marina berättade att hon gjort slut med Fredrik. Rum*ena vet inte varför det blivit slut mellan
dem.

Patr*k vet att det var slut mellan Marina och hennes sambo (på fråga så kommer ej Patr*k
ihåg dennes namn) och denne ville inte flytta ut

Samtal november 2009
Slut mellan Fredrik och Marina

Fredrik berättade att han bodde tillsammans med en tjej, men att
det var slut mellan dem.
Citera
2013-12-18, 14:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Om inte åklagaren vill riskera att FS blir helt friad från anklagelse,
bör han noga överväga HD´s förslag om "Brott mot griftefrid".
Vilket trams.
Han ska dömas för överlagt mord. Och det finns det underlag för nu.
Sedan åker förstås vederbörande också för griftefridsbrott och likplundring men det
konsumeras väl av morddomen.

Är det någon som ska "överväga" någonting så är det väl krypet själv och då handlar
det om att tala sanning för en gångs skull. Framhärdar han i lögnhistorierna så åker han.
Talar han ut om vad som verkligen hände den där sommarnatten i juli 2010 så åker han
då också förstås men då visar han upp för omvärlden att han inte är helt förlorad
som människa och ryggradslös.
Han har begått ett oerhört ohyggligt brott och det ska han leva med resten av livet.
Har han kurage nog att erkänna så blir det nog i alla fall lite lättare i fortsättningen.
Att bära på en sån här sak måste vara fruktansvärt jobbigt mentalt.
Fast är människan helt utan samvete så är det förstås tal om något annat.
Då bryr han sig bara inte.
Finns visst fog för misstanken om att det kan ligga så pass illa till, tyvärr.
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-18 kl. 14:47.
Citera
2013-12-18, 15:08
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad är ett bredbandsnummer? Källa på att detta är ett bredbandsnummer?

Firman var inte avregistrerad vid försvinnandet.

Ruta 1 var när advokat Hansson förordnades som försvarare. Hur mycket tjafsade advokat Hansson om firman de tre första åren?

Vet inte teleteknikern om att alla mobila bredband har ett dedikerat MSISDN?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte vad jag kan se. Men jag kan se tre alternativ:
  1. Numret registrerades 1/4 och Marina jobbade hårt med att skaffa sig 195 kontakter.
  2. Numret är äldre.
  3. Hon hade ett annat nummer tidigare och flyttade över kontakterna till det nya numret.

Rätt svar: Alternativ nummer 2
Citera
2013-12-18, 15:11
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vilket trams.
Han ska dömas för överlagt mord. Och det finns det underlag för nu.
/.../
HD var i resningsbeslutet, inte lika positiv till det som du är.
Citera
2013-12-18, 15:13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Vet inte teleteknikern om att alla mobila bredband har ett dedikerat MSISDN?

Rätt svar: Alternativ nummer 2

Okay, vi kör på det. Kan någon eller några av de 176 gamla kontakterna ha fortsatt förbindelsen via samma nummer som 1/4 2010 blev firmanummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in