Som utlovat kommer här en rapport från mitt besök hos Laszlo Vass-butiken i Budapest.
Sedan tidigare var jag klar över att jag skulle köpa en
Old English (77) men var inte säker på läst, material eller storlek.
Jag började med att testa en 39:a på U-lästen, skon satt bra runt foten men lästen var märkbart lång, tyvärr hade de inte skon i 38,5 så det är min enda referens. Gick vidare och testade F-lästen i storlek 39 som var alldeles för stor, satt ganska ok i hälen men annars för stor överallt. Efter lite resonerande fram och tillbaka med Rezső valde jag att gå vidare med F-lästen och slutligen beställa i storlek 38,5. Eftersom U i 39 satt bra och en fingervisning brukar vara att man ska ta U 1/2 storlek större än F gick vi för 38,5 i F. Nu sitter jag dock här och funderar på om jag inte ska beställa 38 ändå... Jag har UK5 i mina andra skor, C&J, Carmina, Loake, SL mfl vilka oftast brukar översättas till just 38...
Nu kan man förvisso returnera skorna om de inte skulle passa och beställa ett par nya men hade ju varit bra om man inte behövde det.
Hade egentligen tänkt mig en något mörkare sko från början men när jag väl var på plats så var det svårt att motstå antique cognac, sen resonerade jag som så att jag kan ju alltid göra den mörkare med krämer och vax med tiden
Jag vet inte om detta är nytt eller om jag bara inte läst det tidigare men Rezső frågade mig om jag ville ha "regular finish" eller "shine finish"/"italian finish" (kommer inte riktigt ihåg benämningen/-arna) men man kunde iaf välja "vanlig" finish eller lite mer glans på tå och häl.
Spenderade ca en timme i butiken och Rezső var otroligt tillmötesgående och trevlig! Han pratade även bra engelska.
Den slutliga beställningen blev:
Old English (77)
F-last
EU 38,5 F
Antigue cognac leather
Single leather sole with sunken rubber toe taps
Shine finish
Och slutligen ett knippe
bilder.