2013-12-15, 18:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Socialstyrelsen gjorde ju någon koll på det där för några år sedan. Man konstaterade att de som dömts för mord i snitt kom ut snabbare om de hamnade på rättspsyk än om de dömts till fängelse. Jag har för mig att medeltiden i vården för mord var dryga 4 år. Däremot de som dömts till vård för mindre brott så som stöld och liknande var ofta frihetsberövade längre tid inom vården än om de dömts till fängelse.
Här har vi en som kom ut från rättspsyk efter blott några månader.
Han hade då ett grymt mord på sitt samvete. På sin fästmö.
Det här exemplet är helt extremt och man tror knappt det är sant att det fått gå till så här:

http://svenskamord.se/index.php?topic=280.0
Citera
2013-12-15, 18:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
De två huggen framifrån är starka och har varit direkt dödande hugg var för sig. Det i sig är ganska speciellt. Du kan hugga ngn 20 gånger utan att ett enda av huggen är dödande. Att offret sedan blöder ihjäl är en sak.

Men huggen i ryggen är av en helt annan sort. Tama som de gjort av en svagare person. Men med ett otroligt hat. Ingen hugger 9-10 gånger utan att hata. Dessa hugg var inte för att mörda. Skulle tippa på att vb redan var död när de inträffade. Eller är det bevisat att hon levde? De är antagligen utförda utan kläder, och en liggande VB. Om de utförts stående, med en levande vb skulle det max blivit 2-3 hugg långt ifrån varandra. VB har inte kunnat skydda sig mot huggen, vilket tyder på att hon varit död.

Tror heller inte att de utfördes för att tortera någon utdraget. Mer i så fall för att visa sitt hat och att bli medgärningsman med mördaren. Så banden mellan gm och medgärningsman knyts starkare. Typ när någon ska bevisa sin tillgivenhet.

Kan även vara tvärtom, ett sorts grupptryck på ngn som tvingats hugga för att bevisa sin tillgivenhet, därav att det blir svaga men många hugg.

Jag tror på två olika gm som huggit.

Uppenbart att du inte har en aning om det här. VB blev beräknande stucken med olika eggvassa föremål i ett utdraget förlopp - inte huggen överhuvudtaget. Det enda du har rätt i är att de var fler än en som utförde gärningen.
Citera
2013-12-15, 18:28
Medlem
MrFolds avatar
Kan inte ni Bajen2013 och Remark som har så många teorier om varför KJ INTE kan vara den skyldige säga vad ni bedömer som det mest sannolika utifrån de fakta som är kända i utredningen/från rättegången? Kom igen nu:

1) Vad är den mest sannolika förklaringen till blodfynden/likhundsmarkeringen i KJ:s bil (i kombination med "gissningen" att fynd avseende blod gjorts i bagageluckan):

a) KJ har fraktat den döda kroppen efter VB i sin bagagelucka
b) Någon annan har KJ ovetandes "lånat" hans bil och kört den döda kroppen i den.
c) Någon har vid något tillfälle smetat/sprutat en liten mängd blod i/genom luckan för att sätta dit KJ för mord
d) VB har vid något annat tillfälle blött ner KJ:s bagagelucka (näsblod/"karateskada") och likhunden har sen gjort en felmarkering

2) Vem tycker ni mest troligt ändå är skyldig till mordet utifrån fakta i utredningen och om ni bortser från frågan om detta är tillräckligt för en fällande dom i domstolen.
a) trots allt kanske ändå KJ
b) MB - han hade motiv och kapacitet att genomföra en sån här grym och förslagen plan
c) Det är lika troligt att det är KJ eller MB
d) En okänd person som på något vis "fick tag" i VB efter att hon lämnat KJ:s lägenhet

Andra som fortfarande tror på "karatespåret" helt eller delvis får gärna svara. Jag har dock inte gjort några "MBoudine-alternativ" eftersom jag redan tror mig veta vad hen tycker.
b)
Citera
2013-12-15, 18:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ungefär som Quick, eller ...? Det var väl inte så framgångsrikt direkt. Åtminstone inte i längden i vart fall, men en massa erkännande fick dom ju. Som han nu är friad ifrån.

Tycker inte du ska jämföra TQ:s problematik med KJ:s, de har ju inte direkt några gemensamma drag.
Citera
2013-12-15, 18:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Varför inte? Tror du verkligen det är sannolikt att inte någonting hemskt skulle kunna hända på 27 minuter. Det skulle kunna hända på 27 sekunder till och med. Nu är jag i och för sig en av dem som inte tror att något hemskt hade hänt när hon väl gjorde det med 112 utan jag tror hon bara försökte skrämma KJ med det. Jag tror inte hon förstod allvaret när hon gjorde det där. Men i vilket fall som helst. På din fråga om det verkligen är sannolikt att VB ringt 112 när hon var i KJs lägenhet när hon 27 minuter tidigare postat ett meddelande på sin facebook svarar jag JA. På 27 minuter hinner det hända 54st händelser som kan få en att behöva ringa SOS.

När jag stälde den frågan tänkte jag på om det var sannolikt att VB hunnit afsluta sitt facebook förhavnande i sitt hem på Ugglegatan 4, samla ihop sina grejer hon skulla ha med sig till KJ, ta på sig jacka etc osv, senn gå ner för trappen, ut till KJs bil, åka till KJs lägenhet (bilfärd ca 10 minuter), gå ur bilen, upp i KJs lägenhet innom 27 minuter?

Och sedan kan man fråga sig om det är sannolikt att något hänt på bilfärden, eller just när hon ankommit till KJs lägenhet, någott såpass fruktansvärt hänt att det åstakommit VB att trykka 112?

Min fråga går altså först och främs på om det tidsmässigt är sannolikt att VB värkligen kunnat hinna från att sitta vid sin dator i eget hem (antar att det var eget hem, men vet inte 100% säkert) och posta kl 16:42 till att sedan befinna sig i KJs lägenhet 27 minuter senare för därefter trycke 112
kl 17:09.
Citera
2013-12-15, 18:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
När jag stälde den frågan tänkte jag på om det var sannolikt att VB hunnit afsluta sitt facebook förhavnande i sitt hem på Ugglegatan 4, samla ihop sina grejer hon skulla ha med sig till KJ, ta på sig jacka etc osv, senn gå ner för trappen, ut till KJs bil, åka till KJs lägenhet (bilfärd ca 10 minuter), gå ur bilen, upp i KJs lägenhet innom 27 minuter?

Och sedan kan man fråga sig om det är sannolikt att något hänt på bilfärden, eller just när hon ankommit till KJs lägenhet, någott såpass fruktansvärt hänt att det åstakommit VB att trykka 112?

Min fråga går altså först och främs på om det tidsmässigt är sannolikt att VB värkligen kunnat hinna från att sitta vid sin dator i eget hem (antar att det var eget hem, men vet inte 100% säkert) och posta kl 16:42 till att sedan befinna sig i KJs lägenhet 27 minuter senare för därefter trycke 112

Men snälla LÄS!!!! Hennes mamma uppger (976) att hon åkte hemifrån vid kl 16

Facebookuppdateringen har hon sannolikt gjort från sin telefon - hon hade en Android!

Ta nu också och läs deras (sista) SMS-trafik en gång till: (631)

KJ (kl 15:36) - "Ska jag komma nu"
VB (kl 15:36) - "jepp"
KJ (kl 15:37) - "Då kommer jag"
VB (kl 15:39) - "Men ska bara plugga hos dej kanske tråkigt för dig"
VB (kl 15:49) - "Jag vänta där nere"
VB (kl 15:54) - "Är inte du hemma"

Vafan tror du? Att VB sprang upp i lägenheten igen när han inte dök upp så snabbt som hon trodde och sen satt vid datorn i nästan 50 minuter utan att skicka fler SMS eller försöka ringa och att KJ inte gjorde det heller? Men sen sprang hon ner och då - vips - var han där, nästan en timme försenad? Och så åkte dom bil - såg en bilolycka som KJ helt glömt bort i förhören och som VB tänkte ringa 112 om men sen ändrade sig? När svaret på fakta ovan är givet: KJ dök upp med sin bil inom några minuter efter att hon skickade det sista SMS:et, därför blev det inga fler undringar om var han tagit vägen. En dryg timme senare är hon under KJ:s mast och trycker 112 på sin telefon - säkerligen hemma i KJ:s lägenhet.

När ska du fatta att vitsen med hypoteser är att de ska stämma åtminstone någorlunda med kända fakta, annars är de helt meningslösa och ofta direkt löjliga.
Citera
2013-12-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tycker inte du ska jämföra TQ:s problematik med KJ:s, de har ju inte direkt några gemensamma drag.

Avsåg endast effekten av medicineringen med Zopiklon, som är starkt beroendeframkallande. TQ fick säkerligen avsevärt större doser än vad KJ fått.
Citera
2013-12-15, 18:55
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det stämmer ju. Dock så sitter KJ i en knepig situation om han hamnar på rättspsyk för ett sånt här mord: Jag tror inte de kommer vara särskilt begivna på att släppa ut honom så länge han fortsätter neka. Snarare är det väl en viktig del av behandling att erkänna och berätta vad man gjort för att komma vidare.

Jag har hela tiden lutat åt att det blir vård pga den underliggande AS-diagnosen i kombination med en del annat som lär komma fram/bekräftas under utredningen i Huddinge. Det har också känts som att en person som styckar sitt offer utan att ha en väldigt "bra" rationell förklaring ligger väl till för en vårddom enbart pga det. Men kanske överdriver jag sannolikheten.
Jo de påstår att de inte släpper ut patienter som inte har brotts -och/eller sjukdomsinsikt men det stämmer inte alltid. Det beror nog mycket på vilken klinik man hamnar på också. Skulle han tex hamna på Karsudden så kan han vara ute snabbt. Man har ju sagt i flera år att man bara vill ha patienter där det finns en sjukdom som går att bota eller åtgärda genom medicinering och/eller terapeutiska samtal. För har de en bestående diagnos där varken medicin eller terapi biter så finns det inget att vårda heller. Därav att allt fler psykiskt sjuka hamnar på kåken. Så det ska bli intressant att se vad man kommer fram till.
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Pappan säger att KJ har en stark rättapatos, vilket han inte verkar ha, däremot vill hans pappa
tro att han har det. Pappan å andra sidan verkar ha starka åsikter om vad som är rätt eller fel
både moraliskt och lagligt och hans söner är säkert fostrade efter Pappans rättskänsla.

Huruvida Pappans åsikter bitit sig fast på dom två andra sönerna vet jag inte men tydligt är att
inte mycket fastnat på KJ vilket säkert är en av anledningarna till att relationen mellan
Pappan och KJ ibland varit infekterad. Pappan säger själv att KJ:s kompisar kallar honom
Säpo, behöver man verkligen axla den rollen ifall man har en son som är rättspatos....
Jag tycker jag har ett starkt rättspatos, men å andra sidan så gör jag grejer som andra människor säkert tycker är väldigt motsägelsefullt om man påstår sig ha ett rättspatos. Jag tror säkert att KJ kan ha ett rättspatos och att han visat sina föräldrar det också, men att det precis som det mesta i hans liv bara fungerar till en viss gräns. Att tanken och viljan finns där och att rätt ska vara rätt, men att det brister vad gäller att tänka hela vägen. När jag säger att jag tror han har ett rättspatos så menar jag inte att han alltid gör allt rätt och att rättspatoset sträcker sig till att täcka allt och alla i hans omgivning, men att grundtanken finns där. Att han larmar om han ser någon göra ett inbrott eller någon blir misshandlad för att han verkligen tycker det är fel, men att han själv kan kliva in i en bil och sno en tejprulle för det är inte så farligt. Sen att pappan agerar som säpo-vakt beror nog på att han vet att KJ brister i tanken rätt så ofta och han vill försöka förhindra att han gör misstag som ställer till det för honom.
Citera
2013-12-15, 18:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja och det är precis det jag menar. Jag vet inte hur många gånger jag har läst hur folk blivit chockade när en mördare blir tagen. Han som var så bra. Han som alltid var så trevlig. Han som aldrig skulle göra en människa förnär. Och det är samma med KJs vänner och släktingar. Klart som fan de ser på honom på det viset. Och även om de någon gång tvekat så skulle de inte berätta det i en rättegång för de vill inte placera honom i en värre situation än han redan är.

Vad jag menar med min post ovan är att vissa här i forumet använder just detta för att "bevisa" att KJ OMÖJLIGT kan ha mördat VB. Hans vänner och släktingar säger att han är en lugn person som aldrig är aggressiv och då kan han OMÖJLIGT ha utfört mordet. MB däremot. Det finns en person som sagt att han varit aggressiv en gång.

Då tittar man inte ett dugg på all annan information om honom som faktiskt pekar mot att även han har bra sidor. Man blundar för alla bevis mot KJ. För hans föräldrar och släktingar och vänner har ju faktiskt sagt att han minsann inte varit aggressiv förrut. Sen kan folk gå in här och berätta hur han varit utanför gemenskapen i skolan. Hur folk kollat underligt på honom i hela sitt liv. Saker som säkert har skadat stackaren. Vem vet kanske en anledning till att han gjort det han gjort. Men sånt lyssnar man inte på för MB har ju faktiskt varit aggressiv en gång och då är han mördaren. Trots att faktiskt ingenting pekat mot honom. Han har ljugit heter det. Okej, KJ då? Han har också ljugit. Det blundar man för.

När man sen ifrågasätter saker i deras teorier så svarar de inte utan istället hänger de ut någon annan stackare två dagar senare som har en länk till MB.

Kort svar blev långt, men det var det jag menade med mitt inlägg. Jag håller med dig till hundra procent att KJ har säkerligen tusen bra sidor. Men han har nog också en del dåliga. Vissa har redan hans föräldrar fått uppleva är jag säker på (jag tror han utnyttjar sin sjukdom för att slippa göra tråkiga saker t ex...). Andra har ingen av dem någonsin sett förr. Tack och lov! Utan det har bara stackars VB.

I de lugnaste vattnen går de farligaste fiskarna sägs det. Hörde helt nyligen en historia om att i England hände det under en trettioårsperiod (50-70-tal) att ett drygt tiotal elever vid den lilla byskolan helt plötsligt bara spårlöst "försvann". Det dröjde som sagt bortåt trettio år innan misstankarna av någon anledning riktades mot skolans snälla och omtyckta rektor och hans rara gumma, som mest var känd för att pyssla om sina pelargoner. Man beslutade att gräva upp trädgården och där hittade man resterna av samtliga försvunna skolbarn. Så vad vet man ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-15 kl. 19:00.
Citera
2013-12-15, 18:56
Medlem
Citat:

Så du är säker på att hon har gjort FB-inlägget hemifrån? Jag gör nästan alla mina inlägg på FB från min telefon.

Om det nu är från hennes hemdator. Är du säker på att inte hennes mor har gjort det?

Vad får dig att tro att VBs mor har fel på vilken tid VB stack hemifrån? Har själv inte dubbelkollat detta men såg precis en post från MrFold som jag litar på.
Citera
2013-12-15, 19:15
Medlem
Citat:

Var har du fått uppgiften att hon postat på FB kl: 16.42.... ?????????
Citera
2013-12-15, 19:22
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om man vet hur man hanterar ett psykiskt vrak under förhör är detta en avgjord fördel skulle jag påstå. Bekvämare för förhörsledarna naturligtvis att ha ett halvdrogat "kolli" att prata med. Ett misstag att medicinera KJ innan han var färdigförhörd.
Det beror nog på vilken typ av "psykiskt vrak" personen är. Om man tar mannen som är misstänkt för mordet på Per Häggström så var han ju enligt vad man sagt så väck att han började tro förhörsledarna var hans mamma och pappa, i ett sånt läge ger det inget då det inte kan läggas någon vikt i vad han säger just då. Jag kan tänka mig att KJ mådde extremt dåligt och att det kanske fanns en oro för att han skulle glida in i en (stressrelaterad) psykos om han inte fick hjälp. Det ultimata är förstås att förhöra en person som inte känner sig "avslappnad " pga mediciner, men ibland får man välja mellan pest eller kolera.
Citat:
Ja och det är precis det jag menar. Jag vet inte hur många gånger jag har läst hur folk blivit chockade när en mördare blir tagen. Han som var så bra. Han som alltid var så trevlig. Han som aldrig skulle göra en människa förnär. Och det är samma med KJs vänner och släktingar. Klart som fan de ser på honom på det viset. Och även om de någon gång tvekat så skulle de inte berätta det i en rättegång för de vill inte placera honom i en värre situation än han redan är.
.
Jag håller med dig fullständigt i ovanstående. Jag kan säga att av alla min brors vänner och bekanta så var hans mördare den sista jag skulle kunna tänka mig skulle kunna mörda. En riktig mespropp som aldrig gjort något väsen av sig utan snarare alltid varit ganska tillbakadragen och feg. Men sen finns det förstås också personer som mördat där jag känt att jag inte blivit det minsta chockad. Det är bara att inse att man inte alltid känner till människors alla sidor och vad som kan dölja sig inom dom. Att även "världens snällaste" kan ha en mörk sida som h*n inte visat upp för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här har vi en som kom ut från rättspsyk efter blott några månader.
Han hade då ett grymt mord på sitt samvete. På sin fästmö.
Det här exemplet är helt extremt och man tror knappt det är sant att det fått gå till så här:

http://svenskamord.se/index.php?topic=280.0
Det finns mängder av liknande exempel. Min bror slogs ihjäl med 18 yxhugg i huvudet, hans baneman fick vara ute på stan och springa med vårdare efter 4 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in