2013-12-15, 10:55
Medlem
Titianas avatar
[quote=MrsMagoo|46595194].../
Det är klarlagt av tre olika rättsläkare att hon sköts i huvudet av 9 mm. Så det är väl kanske så att det är klarlagt utan en sk dödsorsak. Man tänker kanske på Mats Alm och önskar samma slags frikännande, men det funkade där inte här.../

Precis hon är skjuten i huvudet men det går inte att utesluta annan dödsorsak. Vetenskapligt, begripligt och förväntat eftersom kroppen var illa åtgången då den hittades. De kommer nog att kunna fastställa att skottet var den sannolika dödsorsaken.
Citera
2013-12-15, 10:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
OM dessa kontakter är så nära vänner/såna som hon hade kontakt med ( tänkbara alt gm) så kan man nog anta att de kommer ihåg tiden då deras vän blev mördad eller hur? Tragiska händelser tenderar att fastna i minnet.

Är det däremot en massa jobbkontakter eller gammal skit som ligger kvar sen urminnes tider då är svaret nej.

Jag anser att denna slutledning är glasklar och om det är alt gm vi söker efter, så bör de ifall man ska använda smymobilen som argument för detta, finnas där.
Jag kan mycket väl tänka mig att många valde att ha kontakt med Marina från ett oregistrerat mobilnummer. Polisen spårar ofta dessa nummer genom s.k. mammanummer. Ringer innehavaren ofta en medelålders dam ringer man denna och frågar efter sonen. Men det går inte att spåra mammanummer så här långt efteråt, operatören har inte kvar nummer som innehavaren har ringt.

Dessutom är det inte sannolikt att om man har en oregistrerad mobil för att hålla kontakten med Marina, att man ringer mamma från den mobilen.
Citera
2013-12-15, 11:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Precis hon är skjuten i huvudet men det går inte att utesluta annan dödsorsak. Vetenskapligt, begripligt och förväntat eftersom kroppen var illa åtgången då den hittades. De kommer nog att kunna fastställa att skottet var den sannolika dödsorsaken.

Självklart det man har att hon sköts med en 9mm, så att ens påstå att en dödsorsak inte finns är ju ganska så ointressant. Och med tanke på HDs häktning och resningsbeslut, så tror jag man famlar i mörkret efter något som inte kommer att ha betydelse.

Någon påpekade bevisning är det som Tingsrätten ska bedöma. Och för den i ovetskap så finns det inga regler för värdering av bevis. Juristerna lyser med sin frånvaro i ämnet helt uppenbart.
Och med det så anser jag att Friman begick ett stort misstag genom att inte se det uppenbara som den stora blodfläcken som vilken amatör som helst kan se kommer från ett huvudskott.
Efterblivna domare i Tingsrätten bör få sparken.

Kvarnströms bevisning hade fällt Fredrik i Hovrätten med Marinas kropp närvarande. Det är vad som gäller i verkligheten.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-15 kl. 11:04.
Citera
2013-12-15, 11:04
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Ännu roligare uttalande från Tingsrätten genom Friman.

Komplicerad brottsplan? Hur mycket hade Friman nallat på flaskorna den här dagen egentligen?
Kunde inte ens tänka längre än den feta buken han har. En presenning på golvet ditt dumma domarhelvete duger bra för att inte lämna ett enda spår efter sig. Och tiden emellan brottsplatsundersökningen är också va vikt.

Tack för att du delade med dig av detta citat i ditt föregående inlägg. Den är ju så osannolikt dumt så jag vet inte vad jag ska säga. Friman kanske baserar detta på sin egen styrka och det enda han lyft är kanske några A4 papper. Sen verkar han nog lite färgad av sin karriär, att hasch-tomtar inte kan planera och utföra något dylikt Objektivt...njaaa
Citera
2013-12-15, 11:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tydligen tyckte HD det eftersom man tog det ytterst sällsynta steget att bevilja resning i det
här ärendet. Med siffrorna 3-2, bara för att bespara dig den anmärkningen sedan.

Sen gällande den där högen med kontakter som fanns: Då kan man ju resonera så här,
"Jaha, så många, ja då är det lika bra att avskriva hela fallet och lägga till handlingarna
som olöst. Vi kan ju aldrig rimligen säkerställa att ingen av alla dessa kan ha varit skyldig
till detta. Särskilt som det är en massa ungkarlar som far runt och knappast kan uppvisa
några fullgoda alibin. Och den vi är ganska säkra på är boven i vårt drama har vi bara
indicier mot och det hjälper inte heller att vi numera har en död kropp att tillgå, mördad,
ty vår man kan inte bindas till fyndplatsen. Den där lullige Lelle med sitt vittnesmål gör
ju stjärnadvokaten MH slarvsylta av. Nej, det här går inte.
Hör ni alla: får vi ett nytt mordfall på halsen och det visar sig att offret har haft kontakt
med mer än 50 personer så där, då börjar vi inte ens en utredning för det är dömt att
misslyckas på förhand. Varför i helvete ska det finnas singlar förresten? De bara förstör ju.
Nej, boys, det är rättssäkerhet som gäller och ni får nog allihop finna er i en framtid
med många mördare som aldrig lagförs. Krav på överbevisning är det som gäller också.
Bäst att byta bana förresten. Bli överbetald lagvrängare istället och skippa moralen
och etiken."
Nej, det tyckte inte HD. Den tyckte att den nya bevisningen sannolikt hade lett till fällande dom.

Om man inte kan bevisa någons skuld med direkt bindande bevisning kan man få till en fällande dom genom att utesluta alternativa GM. I detta fall går det inte.
Citera
2013-12-15, 11:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Tack för att du delade med dig av detta citat i ditt föregående inlägg. Den är ju så osannolikt dumt så jag vet inte vad jag ska säga. Friman kanske baserar detta på sin egen styrka och det enda han lyft är kanske några A4 papper. Sen verkar han nog lite färgad av sin karriär, att hasch-tomtar inte kan planera och utföra något dylikt Objektivt...njaaa

Ja, och det med fönstret i Spekeröd som Friman är och rycker i då han är på plats ett år senare.
Så står han med kulmagen i vädret och säger - "Det går inte att öppna så den här vägen kan man inte fraktat ut Marina". Bara ett år senare . Det är så man skäms över rättsväsendets clowner.

Citat:
Tydligen tyckte HD det eftersom man tog det ytterst sällsynta steget att bevilja resning i det
här ärendet. Med siffrorna 3-2, bara för att bespara dig den anmärkningen sedan.

Sant man vill fälla Fredrik för mord det är uppenbart, och jag hoppas justitieråden skickar meddelande om att såna som Friman sopas ur systemet fortare än fan.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-15 kl. 11:09.
Citera
2013-12-15, 11:08
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på att advokat Hansson har haft tillgång till informationen hela tiden?

Rätten till partsinsyn enligt lag. Vad han sen valt att titta på eller ta med med i sitt försvar är ju hans bedömning. Dock tyder frånvaron av uppgifter, dvs de han tagit upp att det inte fanns mycket att hämta.
Eller ska vi påstå att domstolarna och polisen/åklagaren medvetet brutit mot lagen bara för att?
Citera
2013-12-15, 11:10
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är alltså, enligt TR, sannolikt att Marina gjorde uttaget.
Om FS uppgift om de 100 000 kronorna skulle stämma; varför behövde Marina ta sig till kameralös bankomat och slå fel kod? Nej, det håller inte. FS ljög om pengarna och var den som tog ut i bankomaten. Lite fanns kvar i FS gömma i form av 8 oskrynklade 500-hundringar.

F.ö. var det väl du som tyckte att Letsdoit inte skulle "dra upp gammal skit" så frågan är varför du själv fått hack i LP-skivan och spelar upp TR i repeat.
Citera
2013-12-15, 11:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Rätten till partsinsyn enligt lag. Vad han sen valt att titta på eller ta med med i sitt försvar är ju hans bedömning. Dock tyder frånvaron av uppgifter, dvs de han tagit upp att det inte fanns mycket att hämta.
Eller ska vi påstå att domstolarna och polisen/åklagaren medvetet brutit mot lagen bara för att?

Om Hansson tex får titta på sidomaterialet under bevakning kan ju vara så att man upptäckt att han och klienten delar ut materialet till kreti och pleti, så dom har underlag för att bedöma den saken.
Hade då Hansson haft lagen med sig så hade han ordnat detta utan bevakning. Självklart!

Jag vet ju att man hållit ett öga i denna tråden från utredande myndighets håll, så fattar man inte varför så kan det vara en av anledningarna.
Citera
2013-12-15, 11:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Advokaten får ta del av material då det sekretessprövats och hade det varit något fel på vägen hade man hört detta i media av Hansson och han hade agerat direkt. Så nej, det är bullshit bara.

jag är tämligen säker att advokaten får ta del av materialet i sin helhet. Att sekretessbelägga saker för part vore inte förenligt lagen. Däremot får han ta del av den med förbehåll, dvs att sekretess gäller och han inte får röja dessa uppgifter, muntligen, skriftligen eller på annat sätt och inte heller sprida.
Citera
2013-12-15, 11:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
jag är tämligen säker att advokaten får ta del av materialet i sin helhet. Att sekretessbelägga saker för part vore inte förenligt lagen. Däremot får han ta del av den med förbehåll, dvs att sekretess gäller och han inte får röja dessa uppgifter, muntligen, skriftligen eller på annat sätt och inte heller sprida.

Ett tag kan man noga undanhålla saker för advokaten tills man är klar, sen måste advokaten få ta del av materialet. Men det är inte självklart direkt om man står mitt i utredning eller inte har prövat materialet att ge advokaten material.

Hansson och Svensson är som två gamar va det gäller pärmen bekanta.
Citera
2013-12-15, 11:13
Bannlyst
Citat:
Citat:
Om Hansson tex får titta på sidomaterialet under bevakning kan ju vara så att man upptäckt att han och klienten delar ut materialet till kreti och pleti, så dom har underlag för att bedöma den saken.
Hade då Hansson haft lagen med sig så hade han ordnat detta utan bevakning. Självklart!

Jag vet ju att man hållit ett öga i denna tråden från utredande myndighets håll, så fattar man inte varför så kan det vara en av anledningarna.

Som sagt, advokaten frågade efter materialet:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Till Polisen om ni läser tråden ?
Har ni funderat på vem "en norsk man" är, det finns spår att följa upp. PMa om ni har frågor, jag kan hjälpa er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in