2013-12-10, 23:07
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Jag såg nyss på TV att vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt -- i fina dyra kläder -- var i Stadshuset vid nobelmiddagen och nobelfirandet.

Ska verkligen en vänsterpartisk delta i ett tydligt elitistiskt och borgerligt firande? Vilka signaler skickar det, att vänsterpartiet är ett typiskt bildat medelklassparti?

Det kanske vore mer lämpligt om de som företräder vänstern tog avstånd från sådana snobbiga föreställningar...

Vad tycker ni?
Citera
2013-12-10, 23:20
Medlem
Erk Swedes avatar
Han kommer från överklass,är gift med en diplomat så nog trivs han i den miljön.
Frågan är vad han gör i vänsterpartiet förutom att bli försörjd?
Citera
2013-12-10, 23:27
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Han kommer från överklass,är gift med en diplomat så nog trivs han i den miljön.

Han får väl bara lön från Riksdagen? Vänsterpartier brukar ju vara lite alternativa vad gäller arvode till deras Ledare.

Men visst verkar han trivas i sådana miljöer -- det sänder bara konstiga signaler. Elitism.
Citera
2013-12-10, 23:30
Medlem
diannos avatar
Nu kollar jag inte på spektaklet själv så vet inte hur han ser ut ikväll, men har för mig att han sa att han hade haft samma kostym på sig i EU-parlamentet i en jävla massa år och inte tyckte det fanns någon poäng i att köpa nya kläder hela tiden.

Apropå att han har dyra kläder på sig.

Frågeställningen har jag inget svar på. Bryr mig ganska lite om Nobelmiddagen, men vare sig man gillar snofsighet eller inte så kommer det ju en del intressanta människor dit som man kan umgås med så det är säkert skoj.
Citera
2013-12-10, 23:36
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Nu kollar jag inte på spektaklet själv så vet inte hur han ser ut ikväll, men har för mig att han sa att han hade haft samma kostym på sig i EU-parlamentet i en jävla massa år och inte tyckte det fanns någon poäng i att köpa nya kläder hela tiden.

Apropå att han har dyra kläder på sig.

Frågeställningen har jag inget svar på. Bryr mig ganska lite om Nobelmiddagen, men vare sig man gillar snofsighet eller inte så kommer det ju en del intressanta människor dit som man kan umgås med så det är säkert skoj.

Att han har kul tvivlar jag inte. Men som offentlig företrädare för ett parti som ska vara egalitärt så blir det ju lite hycklande att delta i en sådan elitistisk och snobbig tillställning.
Citera
2013-12-11, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Han kommer knappast från överklass snarare medelklass, hans föräldrar var ingenjör och läkare. Han flyttade hemifrån när han var 16 och har stått på egna ben sedan dess och innan han gav sig in i politiken arbetade han på Volvo i Umeå i flera år.

Om han hade bara velat bli försörjd hade han nog valt ett annat parti eftersom att du max får tjäna 27500 kronor i månaden i och med Vänsterpartiets partiskatt. Dessutom nästan tvingades han in i politiken i och med EU-frågan. Hans fru träffade han ju långt innan redan på gymnasiet i Luleå då hon är bördig från Luleå där det knappast finns någon direkt överklass...
Senast redigerad av Arbetarmakten 2013-12-11 kl. 01:37.
Citera
2013-12-11, 01:37
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Att han har kul tvivlar jag inte. Men som offentlig företrädare för ett parti som ska vara egalitärt så blir det ju lite hycklande att delta i en sådan elitistisk och snobbig tillställning.

Ni gillar att använda ordet "elitistisk" väldigt frekvent. Så ni menar att det är elitistiskt att få ett stipendium för att man har lagt ner otaliga år av sitt liv för att forska för mänskligheten? Att bara för att man är vänster så skall man avstå från all form av finansiell uppmuntran och berömmelse?

Dock kan jag hålla med om att nobelfesten är alldeles för pampig och när man i SVT-studion frågar sig varför kungen inte bär sin krona vid "sådana här fina tillställningar". Då tycker jag att det fina med Nobelpriset går i stöpet
Citera
2013-12-11, 13:02
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Ni gillar att använda ordet "elitistisk" väldigt frekvent. Så ni menar att det är elitistiskt att få ett stipendium för att man har lagt ner otaliga år av sitt liv för att forska för mänskligheten? Att bara för att man är vänster så skall man avstå från all form av finansiell uppmuntran och berömmelse?

Det är såklart det är elitistiskt. Det är en fest för eliten. För att komma in på Frankrikes finaste universitet så måste man vara jävligt skarp, men det tar ju inte ifrån det faktum att dessa universitet är så kallade elituniversitet och att de är elitistiska, eller hur?

Jag tycker själv det är märkligt att någon som i TV säger sig värna om de utsatta i samhället väljer att gå på noblessens fester...
Citera
2013-12-11, 13:38
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Om han hade bara velat bli försörjd hade han nog valt ett annat parti eftersom att du max får tjäna 27500 kronor i månaden i och med Vänsterpartiets partiskatt. Dessutom nästan tvingades han in i politiken i och med EU-frågan. Hans fru träffade han ju långt innan redan på gymnasiet i Luleå då hon är bördig från Luleå där det knappast finns någon direkt överklass...

OJOJOJ. Fattiga Jonas förlorar hela 4500 kronor.

En riksdagsledamot får ut cirka 32.000:- efter skatt, åtminstone när summan låg på 57.000:-. Jonas tar alltså 27.500:- av 32.000:-, nu svälter han säkert!

Det är ju bara gjort för att kunna använda som argument, men i verkligheten är skillnaden inte nämnvärd som du ser i vad jag beskrev.

Sen har Jonas mage att stå i tv och klaga på vad andra partiledare tjänar. Hade han menat det hade vi kunnat dra 10.000:- till minst på hans lön. Då hade han fortfarande haft 17.500:- efter skatt
Senast redigerad av 8711 2013-12-11 kl. 13:42.
Citera
2013-12-11, 13:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
OJOJOJ. Fattiga Jonas förlorar hela 4500 kronor.

En riksdagsledamot får ut cirka 32.000:- efter skatt, åtminstone när summan låg på 57.000:-. Jonas tar alltså 27.500:- av 32.000:-, nu svälter han säkert!

Det är ju bara gjort för att kunna använda som argument, men i verkligheten är skillnaden inte nämnvärd som du ser i vad jag beskrev.

Sen har Jonas mage att stå i tv och klaga på vad andra partiledare tjänar. Hade han menat det hade vi kunnat dra 10.000:- till minst på hans lön.

Fast det är ju rätt stor skillnad på att ge partiet 4500 av sin riksdagslön och att få lön av partiet utöver riksdagslönen.

Är nobelfesten endast för överklassen och kapitalister?
I såfall kanske det är tveksamt att det är passande att deltaga som partiledare för V.
Är det fokus på forskning och framsteg och både pristagare och gäster väljs ut på andra kriterier än klass och/eller förmögenhet.. tja då kan det väl vara okej.
Citera
2013-12-11, 13:48
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast det är ju rätt stor skillnad på att ge partiet 4500 av sin riksdagslön och att få lön av partiet utöver riksdagslönen.

Är nobelfesten endast för överklassen och kapitalister?
I såfall kanske det är tveksamt att det är passande att deltaga som partiledare för V.
Är det fokus på forskning och framsteg och både pristagare och gäster väljs ut på andra kriterier än klass och/eller förmögenhet.. tja då kan det väl vara okej.

Nej, det är inte så jättestor skillnad på att få 27.500:- än att behålla 32.000:-. Om andra partier ger extra lön utöver riksdagsarvodet så är det dom partiernas val.

Ja, nobelfesten är överklass. Bara folk som ser sig som elit som är där och allt är elitistiskt uppdukat och gjort som sker där. Även kungafamiljen är ju på plats Väldigt motbjudande om man verkligen står långt ifrån det hela och verkligen känner så. Men Jonas verkade finna sig väl till rätta.
Citera
2013-12-11, 13:50
Medlem
G0G0s avatar
Han ville säkert inte gå på tillställningen men kändes sig tvungen. Ungefär som med boendet på Östermalm där han ju egentligen inte alls vill bo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in