2013-12-05, 22:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
nej, du ska gå till en klass 2a eller högre, lägre får du inte när du anses ha 'rymt'. dom kommer skicka dig till 2 eller 1 om du går till en 3: a.
Men han kan ju gå till närmsta anstalt eller häkte för det.Dom skickar ju han bara vidare.Om en klass 3 ligger mycket närmare så go for it och slipp rese kostnaden.
Citera
2013-12-06, 22:18
Medlem
Mycket diskussion om allt ovanför.

För att bidra med mitt case som verkar va udda, så struntade jag i att infinna mig på Kolmårdens anstalt. 3 veckor senare knackade blå på och jag fick skjuts till lokala häktet. Redan dagen efter blev jag körd till Kolmården. Fick mao inte sitta på en klass 2a bara för att jag sket i att infinna mig.

Chansen finns!
Citera
2013-12-07, 03:46
Medlem
Hardcorebobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
nej, du ska gå till en klass 2a eller högre, lägre får du inte när du anses ha 'rymt'. dom kommer skicka dig till 2 eller 1 om du går till en 3: a.
I det här fallet så finns det både klass 2 och 3 på stället jag tänkte inställa mig på. Och det har varit en massa strul med papper et.c

Jobbar du på kvv?
Citera
2013-12-07, 10:28
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcorebobo
I det här fallet så finns det både klass 2 och 3 på stället jag tänkte inställa mig på. Och det har varit en massa strul med papper et.c

Jobbar du på kvv?

då är det väl bara att dra till närmaste anstalt så får de skicka vidare dig om de vill det.
skitsamma.

nej jag jobbar inte för den mest korrupta myndigheten i sverige.
Citera
2013-12-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAFool
Mycket diskussion om allt ovanför.

För att bidra med mitt case som verkar va udda, så struntade jag i att infinna mig på Kolmårdens anstalt. 3 veckor senare knackade blå på och jag fick skjuts till lokala häktet. Redan dagen efter blev jag körd till Kolmården. Fick mao inte sitta på en klass 2a bara för att jag sket i att infinna mig.

Chansen finns!

Det är inte så udda, du var placerad på en trea från början. Udda hade varit om man är placerad på en tvåa, inställer sig (dessutom försent) på en trea och faktiskt får stanna. Jag har aldrig varit med om det. Jag har varit med om en som var placerad på en tvåa, han fick stanna hos oss (trea) i en vecka innan han flyttades till en tvåa istället. Och han inställde sig i tid.

Jag jobbar inom kv.
Citera
2013-12-09, 00:54
Medlem
Myvrals avatar
Jag hade lite tur och slapp avtjäna straffet på sluten istället blev jag placerad på skenäs och som jag fattat det så ska det vara bland de bättre anstalterna så det känns ju iallfall skönt. men nu börjar det närma sig ordentligt och har en del frågor jag skulle vilja ha svar på

1. Får man ha e-cigg?
2. Är det egna rum eller delar man?
3. Finns det TV på rummen?
4. Får man ha med en ps2?
5. Får man ha egna kläder?
6. Mediciner osv man har utskrivet, ska man ta med sånt till första tiden eller har de sånt?
7. Något annat jag bör ta med mig? tänker typ tandborste osv...
8. Några övriga tips att tänka på inför första voltan? verkligen vad som helst , eller om skenäs som anstalt i övrigt, all info och tips uppskattas något enormt
Citera
2013-12-09, 11:22
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myvral
Hittade ett par trådar som kanske kan vara av intresse vad gäller det du undrar.

(FB) Tråden där vi frågar om saker som berör häkten/anstalter

(FB) Hur är de svenska fängelserna egentligen?
Citera
2013-12-09, 16:11
Medlem
Citat:
Jag hade lite tur och slapp avtjäna straffet på sluten istället blev jag placerad på skenäs och som jag fattat det så ska det vara bland de bättre anstalterna så det känns ju iallfall skönt. men nu börjar det närma sig ordentligt och har en del frågor jag skulle vilja ha svar på

1. Får man ha e-cigg?
6. Mediciner osv man har utskrivet, ska man ta med sånt till första tiden eller har de sånt?
8. Några övriga tips att tänka på inför första voltan? verkligen vad som helst , eller om skenäs som anstalt i övrigt, all info och tips uppskattas något enormt

Av egen erfarenhet så

1: Jag fick ha E-cigg på öppen anstalt Asptuna, efter mycke om och men.
2. På Täby delade jag första 2 mån, men hörde dom tagit bort att man ska få dela förra årsskiftet.
3. På slutna finns tv, på Asptuna fick jag fixa egen
4. Ja, ps2 är OK, men dom plomberar allt!
5. På sluten fick man endast kalsonger och ett par skor som är egna, på Asptuna fick vi ha våra egna hela tiden.
6. Ingen aning om medeciner.
7. Hårtrimmer, cdspelare, hörlurar osv. På sluten är det svårt, på Asptuna köpte jag med mig allt från tandborste, schampoo, tandkräm och allt möjligt på mina permissar, aldrig problem där.
8. Sköt dig själv, träna, och så.
Citera
2013-12-09, 22:16
Medlem
Citat:

1. Får man ha e-cigg?

Gällande fråga 1,2 och 3 så är det olika från anstalt till anstalt så ring och fråga!

Ps2 är ok men den måste plomberas och skickas direkt till anstalten utan mellanhänder. Plomberingen innebär att man limmar USB och minneskort så att det inte går att återställa sen.

Mediciner kommer du få men ta med dig för några dagar.

Egna kläder får man ha på ytterst få anstalter.

Hygienartiklar får du men tvål och rakhyvlarna är riktigt kassa så ta med egna. Du ska i princip kunna komma tomhänt men ändå klara dig.

Ska du Sitta öppet så kom inte dit med attityd, det kommer inte uppskattas av någon. Känn av stämningen först.
Citera
2013-12-09, 23:05
Bannlyst
Varför har många rakade huvuden av dom intagna? Vet att en del tvingas raka sig av andra fångar. Nåt maktspel?
Citera
2013-12-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatsdog
Varför har många rakade huvuden av dom intagna? Vet att en del tvingas raka sig av andra fångar. Nåt maktspel?

schampo kostnaden
Citera
2013-12-10, 14:11
Medlem
CpRekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatsdog
Av den enkla anledningen att oftast har någon på avdelningen en rakaparat men inga skillz som frisör. Och man vill inte se ut som en ovårdad pundare.

Edit: stavfel, inte lärt mig skriva på plattan.
Senast redigerad av CpReka 2013-12-10 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in