2013-12-08, 09:20
Medlem
Madagascars avatar
SD sjunker i Demoskops undersökning. SD sjunker därmed i 7 av de senaste undersökningarna från de 9 instituten jämfört med motsvarande innan. Jag tycker man då med fog kan hävda att SD:s ökande trend nu är bruten.

I endast ett fall (SCB) stiger det jämfört med föregående, men i det fallet jämförs det med siffror så långt som 6 månader tillbaka. Ett institut (Ipsos) levererar oförändrade siffror. Resterande 7 visar på sjunkande jämfört med månaden innan (Skop jämfört med två månader innan).

(Jag har kikat på status.st)
Senast redigerad av Madagascar 2013-12-08 kl. 09:29.
2013-12-08, 09:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det här är ett väldigt bra resultat för SD. Man kan inte öka precis varenda gång. Skulle det här vara ett valresultat skulle de andra partierna grina stort.

Tja kolla antal osäkra väljare ,och utgå från att Sd tar minst 3% därifrån ,och att man alltid underskattas någon procent,så då är det här en lysande undersökning.
Men de råa siffrorna vore intressant.
2013-12-08, 09:24
Medlem
thomas24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det här är ett väldigt bra resultat för SD. Man kan inte öka precis varenda gång. Skulle det här vara ett valresultat skulle de andra partierna grina stort.
Ja jag hävdar att det här är kan bli mycket jobbigt för övriga partier. Det är ju så att man tappar mandat kraftigt dvs ens partikompisar får inte vara med i riksdagen längre för att man för fel politik och man vågar inte närma sig sd för då får man Wolodarskivitsj på sig.
2013-12-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Ja jag hävdar att det här är kan bli mycket jobbigt för övriga partier. Det är ju så att man tappar mandat kraftigt dvs ens partikompisar får inte vara med i riksdagen längre för att man för fel politik och man vågar inte närma sig sd för då får man Wolodarskivitsj på sig.

SD mycket stor ökning sedan 2010

I Skåne ligger SD nu över 20% om man undersöker SCB:s resultat,
se mina tidigare inlägg.
I Småland och Västergötland 15 - 20%.
Stockholms län 10%
Stockholms stad 7%
2013-12-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
SD sjunker i Demoskops undersökning. SD sjunker därmed i 7 av de senaste undersökningarna från de 9 instituten jämfört med motsvarande innan. Jag tycker man då med fog kan hävda att SD:s ökande trend nu är bruten.

I endast ett fall (SCB) stiger det jämfört med föregående, men i det fallet jämförs det med siffror så långt som 6 månader tillbaka. Ett institut (Ipsos) levererar oförändrade siffror. Resterande 7 visar på sjunkande jämfört med månaden innan (Skop jämfört med två månader innan).

Om du läser mina inlägg om SCB bör du förstå
att minskning fram till valet är utesluten.
Det är solklart att SD går framåt pga massinvasionens utbredning.
Dessa effekter blir bara värre och värre.
2013-12-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Ha ha SCB är lika tunga som alla de andra tillsammans och där ökar Sd stort. Trenden är att de olika instituten samlar ihop sig mot en gemensamt värde runt 10%.
Förut spretade det både upp och ner men nu sneglar de mer på varandra, oroliga för att vara de som misslyckas att spå valresultatet. Bara 6 månader kvar.

Det vi ser nu är tecken på att instituten är nöjda om de ligger i närhet av de andra, gärna på rätt sida snarare än att ha gissat käpprätt åt helvete.

Om alla tar fel 3-4 % så tror jag de alla skyller på att något hände på valdagen. Så det finns fortfarande all anledning att räkna med minst 13% för Sd i riksdagsvalet.
2013-12-08, 09:59
Medlem
thomas24s avatar
Viktar SCB överhuvdtaget? eller är deras undersökning det verkliga resultatet?
2013-12-08, 10:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Ha ha SCB är lika tunga som alla de andra tillsammans och där ökar Sd stort. Trenden är att de olika instituten samlar ihop sig mot en gemensamt värde runt 10%.
Förut spretade det både upp och ner men nu sneglar de mer på varandra, oroliga för att vara de som misslyckas att spå valresultatet. Bara 6 månader kvar.

Det vi ser nu är tecken på att instituten är nöjda om de ligger i närhet av de andra, gärna på rätt sida snarare än att ha gissat käpprätt åt helvete.

Om alla tar fel 3-4 % så tror jag de alla skyller på att något hände på valdagen. Så det finns fortfarande all anledning att räkna med minst 13% för Sd i riksdagsvalet.
Alltså är du enig med mig: "den ökande trenden är bruten".
2013-12-08, 10:04
Medlem
Lapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Tja kolla antal osäkra väljare ,och utgå frånr att Sd tar minst 3% därifrånD ,och att man alltid underskattas någon procendet,så då är det här en lysande undersökning.
Men de råa siffrorna vore intressant.
Det är nog bland de som överhuvudtaget inte svarar som den största överrepresentationen för sd finns. De är nästan 20 % enligt SCB. Något som de andra instituten , mindre seriösa måste man kalla dem, behandlar på annat sätt. De skippar dem och går vidare av vad jag förstått.
2013-12-08, 10:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Om du läser mina inlägg om SCB bör du förstå
att minskning fram till valet är utesluten.
Det är solklart att SD går framåt pga massinvasionens utbredning.
Dessa effekter blir bara värre och värre.
Tror du att det kan stå still här kring nuvarande medel (status.st) på ca 10%?
2013-12-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Viktar SCB överhuvdtaget? eller är deras undersökning det verkliga resultatet?

SCB räknar om svaren och kompenserar för att sammansättninge hos de som svarar
med partival och partisympati ungefär 4000 avviker från väljarnas sammansättning.
Partval räknas ut noggrannare än partisympati som bara bör användas relativt.

Värdena för partisympati kan användas för att bättre bedöma väljarnas verkliga stöd.
(Jag har skrivit flera inlägg om detta). Detta förutsatt att man jämför
med SCB november 2010 som för SD kan relateras väl till valet 2010.
2013-12-08, 10:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Så är det ju till viss del. Men dom väljarna har SD redan från Avpixlat och som har följt Kent. Att bråka på twitter skapar bara trubbel och är inget som soffliggarna ser eller går i gång på.
Med hänsyn till hur bra det går för SD just nu i opinionen, så verkar inte Ekeroth vara en belastning direkt...tvärtom, han är en av få som vågar säga det väldigt många skulle vilja säga själva. Men de vågar inte. För folk är urless på det förljugna etablissemanget i politik och media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in